بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۴
در گزارش‌های ۹ماهه شاهد ثبت رکورد‌های جدیدی در سودسازی شرکت‌های بنیادی هستیم که ازجمله می‌توان به کسب سود ۱۰۰ تومانی چادرملو تنها در یک‌فصل اشاره کرد.
کد خبر : ۲۳۴۴۳۲

ثبت رکورد‌های جدید در سودسازی شرکت‌های بنیادی


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، در روز شنبه شاهد عرضه‌های سنگین و تشکیل صف‌های فروش غیرقابل‌باور بودیم. درحالی‌که بازار سرمایه در هفته‌های اخیر افت‌های سنگینی را تجربه کرده بود و انتظار می‌رفت که در مرز شاخص یک‌میلیون و ۲۰۰هزار واحدی و با توجه به گزارش‌های بعضاً مطلوب شرکت‌ها، شاهد بهبود روند تقاضا باشیم، اما فعالان حقیقی بازار که در ماه‌های گذشته نیز بدون هیچ تحلیلی در سقف‌های قیمتی غیرقابل‌باور اقدام به خرید سهام می‌کردند، در حال حاضر نیز روند مشابهی را در حال انجام دارند و با کاهش قیمت‌ها شاهد سنگین‌تر شدن صف‌های فروش توسط این سهامداران بعضاً ناآشنا با ماهیت بازار، روند تولید و فروش شرکت‌ها، میزان اثرپذیری کاهش قیمت دلار بر سودآوری شرکت‌ها و سایر موارد بودیم.

به نظر می‌رسد که نزدیک به صفر بودن فضای تحلیلی در بازار سرمایه ما، هم‌اکنون به اصلی‌ترین ریسک بازار سرمایه تبدیل‌شده و شرایط به‌گونه‌ای است که احتمالاً اگر دامنه نوسان قیمتی در برخی نماد‌ها به ۲۰ درصد نیز می‌رسید، شاهد تشکیل صف فروش در روز شنبه بودیم، کما اینکه نماد دارا یکم که در حدود ۴۰ درصد کمتر از ارزش خود در حال معامله است، به‌صف فروش نیز رسید و برخی صندوق‌های قابل معامله نیز در حدود ۱۱ درصد منفی را نیز تجربه کردند.

شاخص کل حمایت مهمی را از دست داد و با بیش از ۴۳هزار واحد کاهش به یک‌میلیون و ۱۸۷ هزار واحد رسید.

به‌این‌ترتیب بازدهی بازار سرمایه ‌بر اساس معیار شاخص کل در یک سال گذشته به حدود ۲۰۰ درصد رسید و این در حالی بود که در ماه‌های گذشته برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازدهی ۱.۰۰۰ درصدی را نیز تجربه کرده بودند.

از وخامت حال بازار به این بسنده می‌کنیم که در یک نظرسنجی در سطح بازار مشخص شد که بیش از ۶۰ درصد از فعالین بازار که در سال ۹۹ سرمایه خود را وارد این بازار کردند با زیان مواجه شده‌اند و زیان برخی از این اشخاص بیش از ۵۰ درصد از اصل سرمایه بوده است.

سیاست و اقتصاد کلان

در بازار ارز شاهد افت سنگین و محسوس قیمت دلار هستیم. قیمت دلار در یک روز کاری با بیش از ۱.۰۰۰ تومان کاهش در پایان روز شنبه به ۲۲ هزار و ۹۰۰ تومان رسید و در برخی معاملات غیررسمی روز یکشنبه نیز قیمت دلار به کمتر از ۲۲ هزار تومان نیز رسیده بود.

قیمت سکه طلا نیز به ۱۰ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسید تا این کالای سرمایه‌گذاری نیز در آستانه سقوط به کانال ۹ میلیون تومان باشد. احتمال بازگشت بایدن و دولت جدید آمریکا به برجام و ارسال برخی سیگنال‌ها در خصوص آزاد شدن بخشی از منابع ارزی کشورمان در کره جنوبی و کاهش انتظارات تورمی و خروج سفته‌بازان از بازار‌های طلا و ارز از دلایل سقوط قیمت‌ها در بازار دلار و طلا است.

به نظر می‌رسد که جو منفی فعلی حاکم بر بازار سرمایه نیز تا حد زیادی متأثر از کاهش قیمت دلار و افزایش ارزش ریال و کاهش انتظارات تورمی است.


بازار امروز
بازار امروز را با ادامه هیجانات در سمت فروش پیش‌بینی می‌کنیم. به نظر می‌رسد که بسیاری از فعالان این بازار بدون توجه به پتانسیل‌های سودسازی شرکت‌ها، صرفاً و صرفاً قصد نقد کردن سرمایه‌های خود را در بازار سرمایه دارند و از آنجایی که خریداران نیز صرفاً در قیمت‌های مثبت و صف‌های خرید قدم به بازار می‌گذارند، همچنان شاهد کاهش غیرمنطقی و خسته‌کننده قیمت‌ها در بازار باشیم.

این در حالی است که در گزارش‌های ۹ماهه شاهد ثبت رکورد‌های جدیدی در سودسازی شرکت‌های بنیادی هستیم که ازجمله می‌توان به کسب سود ۱۰۰ تومانی چادرملو تنها در یک‌فصل اشاره کرد.

بااین‌حال، در بازاری که تحلیل شرکت‌ها و بررسی بنیادی شرکت‌ها محلی از اعراب نداشته باشد، بیش واکنشی به کاهش قیمت دلار صرفاً منجر به تشکیل صف‌های فروش شده و نقطه پایان این ماجرا نیز با توجه به این هیجانات مشخص نیست.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر