بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸
با تاکید بر اقدامات سیاسی و ورود مسئولین غیرحرفه‌ای به بازارسرمایه؛

رئیس سازمان بورس استعفا داد

به نظر می رسد با فشار و تاکید نمایندگان مجلس برای استیضاح وزیر اقتصاد به دلیل نابسامانی بورس، استعفای قالیباف به منظور کم‌کردن فشارها بر روی وزیر اقتصاد و فرار از استیضاح طراحی شده باشد.
کد خبر : ۲۳۴۵۵۵

استعفای رئیس سازمان بورس

به گزارش بورس‌نیوز، حسن قالیباف اصل، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، استعفای دوباره خود را به دلیل فراهم نشدن شرایط اعلامی، به وزیر امور اقتصادی و دارایی ارایه کرد.

به نظر می رسد با فشار و تاکید نمایندگان مجلس برای استیضاح وزیر اقتصاد به دلیل نابسامانی بورس، استعفای قالیباف به منظور  کم کردن فشارها بر روی وزیر اقتصاد و فرار استیضاح طراحی شده باشد.

حسن قالیباف اصل فروردین ماه امسال پس از استعفای شاپور محمدی مدیریت سازمان بورس را برعهده گرفت.

در دوره مدیریت قالیباف، بازار سرمایه روز‌های پر تنشی را پشت سر گذاشت که حاصل آن ریزش یک میلیونی شاخص بورس بود که موجب اعتراض سهامداران شد.

ریزش بورس به حدی زیاد بود که منجر به تجمع سهامداران مقابل شرکت بورس و سازمان بورس شد.

گفتنی است؛ وی از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۷ مدیریت شرکت بورس تهران را نیز برعهده داشت.

بر اساس اطلاعات دریافتی بورس نیوز، هنوز فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد با استعفای قالیباف موافقت نکرده است.

متن نامه استعفا به شرح زیر است: 

رئیس سازمان بورس استعفا داد

 

پیمان مولوی دبیر کل انجمن اقتصاددانان:

به نظر می‌رسد در مسیری اشتباهی گام گذاشته‌ایم چراکه آقای قالیباف به‌عنوان یک رگلاتور می‌توانست در برخی از حوزه‌ها رویکرد دیگری داشته باشد اما؛ نبود پایداری در اقتصاد شرایط را برای توسعه مجموع اقتصاد سخت می‌کند.

اقتصاد ایران نمی‌تواند بدون توجه به بازارسرمایه‌ای مبتنی بر یک‌روند توسعه پایدار گام‌های مثبتی بردارد البته توسعه پایدار را نباید به معنای بازار صعودی دانست بلکه این توسعه به لحاظ دوری از اقتصاد دستوری و جلوگیری از ریسک‌های تحمیلی خارج از بازار است؛ رویکردهای ذینفعانه درمجموع اقتصاد، باعث شده تا همیشه، آدرس‌ها و اتفاق‌هایی، به این شکل در بازار رخ دهد.

بهنام مرادی کارشناس بازار سرمایه:

درمجموع معتقدم اگرچه قالیباف اصل رئیس سازمان درشدت گرفتن مشکلات بی‌تقصیر نیستند اما؛ مشکلات بازار‌سرمایه چندان ارتباطی به عملکرد رئیس سازمان بورس نداشته و ریشه مشکلات بازار سرمایه را باید در اقتصاد کلان کشور جست.

برخی سوء مدیریت‌ها و مداخله‌ها را علت مشکلات بازار سرمایه می‌دانند اما؛ شخصاً معتقدم نمی‌توان منکر سوء مدیریت‌ها و تبعات منفی آن‌هم شد؛ ولی مشکلات اقتصاد ما ریشه‌دارتر از این حرف‌هاست. در چنین وضعیتی حتی استیضاح وزیر اقتصاد هم چاره کار نیست.

هومن عمیدی کارشناس بازار سرمایه:

شرایط نابسامان بازار سرمایه به دلیل ناهماهنگی مسئولان سازمان بورس است.

آقای قالیباف به عنوان نماینده سازمان بورس در جلسات هیئت دولت حضور داشت زمانی که مسئولی با این مقام نمی‌تواند جلوی برخی اقدامات را بگیرد یا هماهنگی لازم را انجام دهد به نظر استعفا منطقی‌ترین اقدام است.

یا رئیس سازمان بورس قدرت لازم را برای پیشبرد امور و اقدامات خود نداشت یا فاقد توانمندی لازم بود که فرقی با هم ندارد، در این حالت باید فرد قوی‌تر جایگزین شود و استعفا کار درستی بود که صورت گرفت.

مجتبی معتمدنیا کارشناس بازار سرمایه:

پس از مدت‌ها، مدیریت سازمان بورس در دست شخصی از جنس خود بازار قرار گرفته بود که مشکلات این بازار را می‌شناخت.

بعد از مدت مدیدی که در موارد مختلفی که سهامداران بابت تصمیمات دولتی‌ها متضرر می‌شدند، سازمان بورس و اوراق بهادار هیچ واکنشی نشان نمی‌داد، این سازمان از حالت انفعال خارج شده بود و اخیرا موضع‌گیری‌های منطقی‌تری داشت.

در صورت صحت خبر استعفای جناب قالیباف اصل، در میان مدت تغییرات مدیریتی در سازمان بورس به ضرر بازار سرمایه خواهد بود.

اگر این استعفا نمادین هم بوده باشد، ایشان قصد داشته به سهامداران نشان دهد رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در کنار سهامداران است و مشکلات سهامداران را درک می‌کند.

مشکل بزرگتری که در حال حاضر بازار سرمایه ما با آن دست و پنجه نرم می کند، این است که دولت و مجلس در راستای منافع سیاسی خود اظهار نظر می کنند و نه منافع سهامداران. مادامی که این تضاد منافع تداوم داشته باشد، نمی توان برای حمایت از بازار سرمایه سینرژی مثبت ایجاد کرد.

مجید عبدالحمیدی کارشناس بورس:

اگر بخواهیم به واقعیت ها بپردازیم استعفای رئیس سازمان بورس فقط تحت تاثیر یک متغیر اقتصادی یا سیاسی نبوده است بلکه متاسفانه نگاه و سیاست های حاکم این مدت برای سازمان بورس از جمله تشویق دولت برای ورود افراد غیر حرفه ای به بازار، همان طور که انتظار می رفت تبعاتی را به همراه داشت.

مداخله بیش از حد مسئولین در قیمت گذاری های دستوری، بازار را از شرایط عادی خود دور کرد و منجر به خروج آن از کنترل شد.

تواتر تصمیمات مداخله جویانه دولت در یک سال گذشته آنقدر بالا بود که ریسک سرمایه گذاری را در بازار سرمایه به شدت افزایش داده است، در مجموع اگر این رویکردها در بازار ادامه داشته باشد ظبیعتا باید منتظر اخبار منفی بیشتری باشیم.

بهمن فلاح کارشناس بازار سرمایه:

استعفای آقای قالیباف اصل خیلی دیر انجام شد و زودتر انتظار استعفا می‌رفت، انتصاب وی از روز اول نشان می‌داد باید منتظر استعفای این چنینی هم باشیم.

 سیاسی کاری‌هایی که از اردیبهشت ماه سال جاری در بازار سرمایه شکل گرفت و این بازار را به سمت ارزش گذاری‌های کاذب و تامین مالی برای دولت سوق داد، حباب قیمتی در سهم‌ها ایجاد کرد که مستلزم همکاری مدیریت سازمان بورس با دولت و نهاد‌های سیاسی بود و این همکاری با سیاسیون بود که استعفای امروز را رقم زد.

البته معتقدم این استعفا هر چند دیرهنگام، به نوعی فرار از مسوولیت بوده است، انتظار می‌رود برای سازمان بورس، مدیری کارآمد، لایق، اقتصاددان و غیر سیاسی انتخاب شود که بتواند بدنه بازار سرمایه را از این همه فساد و ناهنجاری تزکیه کرده و این بازار را بطور سالم مدیریت کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
وزیر اقتصاد در مراسم تودیع و معارفه روسای سازمان بورس؛

"بورس" بازار کشف قیمت‌هاست

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

دولت منابع مالی را به بازار برگرداند

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

رئیس سازمان مشکل بازار سرمایه نیست

ارسال نظر
نظرات بینندگان
سید
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۸
الحمدلله
بازنشسته پس انداز نابود شده در بورس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷
کجا ؟ بگیریدش و محاکمش کنید که پول و سرمایه میلیونها نفر از مردمو نابود کردن .البته ایشون یکیشون بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
بهش حق میدم توی این مملکت مسئولیت قبول کردن خیلی سخته به زور انداختنش جلو تا آخر سر همه کاسه و کوزه سرش بشکونن
متاسفانه ... و دولت دزد و مجلس باجگیر و قق فاسد خیلی بیشتر از سازمان بورس باعث ضرر به سهامداران امسال بورس شدن
اینا غیر از اینکه سرمایه مردم توی این ابرتورم پودر کردن اونا رو به دهک پایین تر پرتاب کردن و فقیرتر شدن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹
خدا رو شکر
به فکر دولت و حقوقی ها بود
بعدی رو خدا به خیر کنه چ.ن تو ایران دایما به عقب باز نمیگردیم
حسن
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵
وزیر بی کفایت اقتصاد هم باید استعفا کندو در اداه بعضیها
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵
نباید میگذاشتند به صورت کاذب بالا برود. این کار به خوبی قابل انجام بود ولی با منافع عده ای در هیات مدیره شرکتها، روسای سازمان بورس و دوروبریهای شرکتهای به اصطلاح خصولتی ولی در واقع وابسته به نهادهای دولتی همخوانی نداشت. فرصت بسیار خوبی بود که از دست رفت. در ابتدای فروردین باید دو کار شجاعانه انجام میشد که متاسفانه خائنین نگذاشتند. 1- افزایش حجم مبنا به منظور جلوگیری از نوسان بی دلیل سهم. 2- آزاد سازی بخشی از سهام مدیریتی و کنترلی شرکتها و انتقال آنها به خیل عظیم مشتاقان به سرمایه گذاری در بورس. در صورت انجام این دو کار بورس به صورت منطقی رشد میکرد و اگر افت هم میکرد به صورت منطقی و بر اساس واقعیت های اقتصادی میبود. البته از سفته بازی عده ای در سهم های خاص نباید به سادگی گذشت. پرونده های قضایی بورس باید استارت بخورد و مطمئن باشید از دل آن عجیب ترین رانتها و فسادهای اقتصادی کشف خواهد شد.
دوست
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶
بروند به جهنم.
اقدس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۵
قالیباف در مصاحبه با صداوسیما: استعفا نداده ام . چرا چرا چرا ؟
ناشناس
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۱
چون در ایران نالایقترین مدیرها تا فشار مردم نباشد استعفا نمیدند و اینگونه مدیرها نه وجدان دارند و نه سیرمونی از حقوقها و ساخت و پاختها.
بهزاد معینی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۲
استعفای قالیباف صرفا یک حرکت نمایشی هستش و نباید انتظار خاصی داشته باشیم.. مشکل اصلی از دستکاری دولت در قیمتها شروع شد که بنده خدا شاپور محمدی بارها هشدار داد و در نهایت چون از سوی وزیر تحت فشار بود استعفا داد و قالیباف دست به سینه ترین شخص در سازمان بود که برای مدیریت انتخاب شد.
مادامیکه نهادی قدرتمند و توانا جلوی حقوقیها را نگیرد متاسفانه این اوضاع نابسامان ادامه خواهد داشت... ساختار بورس بشدت دارای اشکال است و تا حدی میتوان گفت اصلاح ناپذیر.... وقتی رئیس بورس را حقوقیها که خودشان اصلی ترین متخلفان بورس هستند تعیین میکند چطور باید انتظاره کوتاه کردن دست حقوقیهای فاسد از بورس را داشته باشیم. مردم را به خاک سیاه نشاندند ولی برای یکبار هم شده لیست این افراد ائم از حقیقی یا حقوقی منتشر نشد... این صفهای فروش را چه کسانی در ابتدای معاملات بصورت انبوه و هماهنگ میگذارند؟ قطعا کاره مردم بیچاره نیست.... امروز چه شد که به یکباره همه چی مثبت شد؟ دستکاری و فساد و تبانی دیگه آشکار تر از این امکان نداره.... ولی متاسفانه هیچ قدرتی وجود نداره که جلوی این حقوقیهایی که عموما وابسته به نهاد های قدرت هستند را بگیرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۶
آقایی که جای این شخص رییس خواهی شد لطفا اگر بله قربانگوی محض مثل قالیباف..هستی از آه و ناله سهامداران نابود شده بترس.دوم مثل این شخص مستعفی کور نباش و هر روز وضع هرشاخص و سهام را رصد کن و هوشمندانه و شجاعانه جلو سقوطهای بیخودی و هیجانی را بگیر.به خدا اگر به حای مدیر قبلی یک بیمار کما رفته گذاشته بودن بلاخره در ۵ ماه سقوط پیاپی شاخص به هوش میامدو یک دادی و فریادی و اعتراضی و اقدامی میکرد لاقل نوسان را به یک درصد محدود میکرد تا سرمایه مردم از نوسانکیری در امان بوده و احتمال برگشت شاخص بیشتر شود که شخص مستعفی در جریان نابودی ۷۰درصد مردم مثل سنگ بی روح و جان و بدون حتی یک تلاش کوچک عمل کرده که ....... ابدی همه سهامداران نثارش باد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۶
آقایی که جای این شخص رییس خواهی شد لطفا اگر بله قربانگوی محض مثل قالیباف..هستی از آه و ناله سهامداران نابود شده بترس.دوم مثل این شخص مستعفی کور نباش و هر روز وضع هرشاخص و سهام را رصد کن و هوشمندانه و شجاعانه جلو سقوطهای بیخودی و هیجانی را بگیر.به خدا اگر به حای مدیر قبلی یک بیمار کما رفته گذاشته بودن بلاخره در ۵ ماه سقوط پیاپی شاخص به هوش میامدو یک دادی و فریادی و اعتراضی و اقدامی میکرد لاقل نوسان را به یک درصد محدود میکرد تا سرمایه مردم از نوسانکیری در امان بوده و احتمال برگشت شاخص بیشتر شود که شخص مستعفی در جریان نابودی ۷۰درصد مردم مثل سنگ بی روح و جان و بدون حتی یک تلاش کوچک عمل کرده که .... ابدی همه سهامداران نثارش باد.