بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۷
برای بازار امروز نیز ادامه تشکیل صف‌های خرید در گروه‌ها و شرکت‌های اصلی و شاخص ساز را پیش بینی می‌کنیم.
کد خبر : ۲۳۴۷۵۴

پیش گشایش


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاخص کل با بیش از ۳۸هزار واحد به کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی برگشت و به رقم یک میلیون و ۲۲۰ هزار واحد رسید. این میزان رشد در خصوص شاخص کل هم وزن معادل ۱.۶درصد بود و این در حالی است که شاخص کل به دلیل صف‌های خرید نماد‌های بزرگ بازار با رشد ۳.۲ درصدی همراه بود.

در اکثر نماد‌های شاخص ساز و بزرگ بازار شاهد تشکیل صف‌های خرید بودیم که در برخی نماد‌ها صرفا شاهد عرضه معادل حجم مبنای این شرکت‌ها بودیم و تقریبا هیچ کدام از صف‌های خرید اصلی بازار عرضه نشد.

دو نماد "پالایش یکم" و "دارا یکم" نیز که در هفته گذشته رکورد‌های منفی را ثبت کرده بودند با صف خرید سنگینی همراه بودند.

سیاست و اقتصاد کلان

کمیسیون تلفیق مجلس سهم یارانه مردم از منابع هدفمندی یارانه‌ها را برای سال آینده ۲ برابر کرد. در جلسه عصر روز گذشته کمیته مصارف تبصره ۱۴ کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس مدل پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی برای سال آینده مشخص شد. براین اساس قرار است مجلس یارانه نقدی و معیشتی را ادغام و با اضافه کردن برخی منابع دیگر، یارانه جدیدی به مردم بدهد.

برای این موضوع ۱۴۰ هزار میلیارد تومان منابع پیش بینی شده که بخشی ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده که طبق مصوبه تلفیق بودجه قرار است با نرخ ۱۷۵۰۰ تومان تسعیر و محاسبه شود.

دولت در لایحه بودجه سال آینده کل رقم اختصاص یارانه به مردم را ۷۳.۸ هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده بود.

براساس مصوبه کمیته مربوطه، ۲۰ میلیون نفر از مردم که صرفا یارانه نقدی ۴۵۵۰۰ هزار تومانی دریافت می‌کنند میزان یارانه دریافتی شان سال آینده ۲ برابر خواهد شد و به ۹۱ هزار تومان در ماه می‌رسد. این ۲۰ میلیون نفر افرادی هستند که در حال حاضر یارانه معیشتی بنزین دریافت نمی‌کنند. مجموع یارانه بگیران نقدی حدود ۷۸ میلیون نفر هستند.

همچنین ۵۸ میلیون نفری که یارانه نقدی و معیشتی بنزین دریافت می‌کنند سال آینده، با ادغام این دو یارانه در مجموع هر نفر ۱۳۶هزار تومان در ماه یارانه دریافت خواهد کرد. حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان از منابع ناشی از هدفمندی یارانه‌ها که قرار است به مردم اختصاص یابد، بین ۱۰ میلیون نفری که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی هستند، توزیع خواهد شد که البته شیوه نقدی یا غیرنقدی بودن آن مشخص نیست. در صورتی که دولت تصمیم بگیرد این رقم را به یارانه نقدی این افراد اضافه کند، رقم یارانه دریافتی آن‌ها از ۱۳۶ هزار تومان به ۲۲۰ هزار تومان در ماه افزایش می‌یابد. به نظر می‌رسد که محل تامین این هزینه‌ها از یکسان سازی نرخ ارز و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی محقق خواهد شد.

در خبری از حوزه بازار سرمایه، براساس مصوبه شورای پول و اعتبار بانک‌ها و موسسات اعتباری براساس ضوابطی که بانک مرکزی طراحی خواهد کرد می‌توانند واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تامین سرمایه را خریداری کنند. اصلاحیه در قالب تبصره ۲ماده ۲ این دستورالعمل قرار می‌گیرد.

در این تبصره آمده است: «تملک واحد‌های سرمایه‌گذاری یک صندوق سرمایه‌گذاری «اختصاصی بازارگردانی» و همچنین تملک ســهام یک شــرکت تأمین ســرمایه توســط بانک‌ها و مؤسـسـات اعتباری غیربانکی در چارچوب قوانین و مقررات موضـوعه و با رعایت حدود مقرر این دستورالعمل و در چارچوب ضوابط اجرایی این تبصره که توسط هیات عامل بانک مرکزی تعیین می‌گردد، خواهد بود.»

در خبری از حوزه مسکن، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با اعلام این‌که نگرانی‌ها درباره تورم طرح جهش تولید و تامین مسکن برطرف شده از رد پیشنهاد حذف واریز منابع مالیاتی مرتبط با بخش مسکن توسط کمیسیون عمران خبر داد. طرح دو فوریتی جهش تولید و تأمین مسکن پس از دو مرحله بررسی با برگزاری بیش از ۳۰ جلسه تخصصی در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با حضور طیف گسترده دستگاه‌ها و صاحبنظران مرتبط با بخش مسکن، جمع‌بندی و جهت تصویب نهایی به صحن مجلس شورای اسلامی ارائه شده است.


بازار امروز
برای بازار امروز نیز ادامه تشکیل صف‌های خرید در گروه‌ها و شرکت‌های اصلی و شاخص ساز را پیش بینی می‌کنیم.

در شرکت‌های بزرگ، همچنان گزارش‌های مثبتی در بسیاری از آن‌ها منتشر می‌شود و جدید‌ترین گزارش ها، عملکرد شرکت‌ها در دی ماه سال جاری بوده که در برخی شرکت‌ها همچون فولاد مبارکه، فولاد هرمزگان، پلی پروپیلن جم و شرکت‌هایی مشابه شاهد رکوردشکنی فروش‌های ماهیانه شرکت‌ها هستیم.

برای امروز نیز ادامه روند افزایش قیمت‌ها در شرکت‌های شاخص ساز و تعادل نسبی قیمت‌ها در شرکت‌های کوچک را پیش بینی می‌کنیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر