بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۲
مدیرعامل "وتوصا" در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

کاهش ریسک سرمایه‌گذاری‌ها با متنوع‌سازی پرتفوی

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعتی گفت: سیاست شرکت توسعه صنعتی ایران این بوده که از حداکثر فرصت‌های سرمایه‌گذاری موجود در ایران استفاده کند؛ به همین دلیل در حوزه‌های متنوعی همچون بورس، سرمایه گذاری خطر پذیر (VC)، سرمایه گذاری‌های غیر بورس (PE) و رمز ارز‌ها حضور دارد.
کد خبر : ۲۳۴۸۱۵

به گزارش بورس نیوز، مجمع عمومی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران چند روز قبل برگزار شد و به ازای هر سهم هم سود ۴۰  تومانی تقسیم شد. "وتوصا" سهامدار عمده "وصنعت" ، "وجامی" ، "واعتبار" ، "وسبحان" (از طریق پایا تدبیر) و... نیز هست‌. به‌منظور بررسی وضعیت فعلی و برنامه‌های آتی این شرکت، خبرنگار بورس نیوز گفت‌وگویی با حسام‌الدین عبادی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران انجام داده که ماحصل آن را می‌خوانید.

کمی در مورد برنامه‌های آتی شرکت توضیح دهید. قصد سرمایه‌گذاری در حوزه جدیدی دارید؟

عبادی: شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران در سنوات قبل چند خرید بزرگ ازجمله شرکت‌های پایا تدبیر، سرمایه‌گذاری سبحان و سرمایه‌گذاری توسعه صنعت و تجارت با شرایط پرداخت نقد و اقساط داشته و مهم‌ترین اولویت "وتوصا" در این چند سال، پرداخت به‌موقع اقساط خرید این چند شرکت بوده تا ریسکی از این بابت متوجه شرکت نگردد. خوشبختانه اقساط پایا تدبیر و سرمایه‌گذاری سبحان به‌طور کامل پرداخت‌شده و اقساط "وصنعت" هم ظرف ۱۸ ماه آینده بازپرداخت خواهد شد. بعد از تسویه کامل اقساط خرید این شرکت‌ها، "وتوصا" بدهی خاصی نخواهد داشت و با خاطری آسوده‌تر برای سرمایه‌گذاری‌های جدید تصمیم‌گیری خواهد شد. برای بازپرداخت مابقی اقساط "وصنعت" هم برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته و مشکلی وجود ندارد.

اولویت دیگر "وتوصا" دریافت و انتقال اسناد مالکیت واحد‌های مسکونی پروژه کوهسار است که به خاطر محدودیت‌های ناشی از کرونا و فعالیت پاره‌وقت پرسنل ثبت‌احوال و شهرداری‌ها و... با وقفه‌ای چندماهه هم مواجه شده است. ولی امیدواریم انتقال اسناد ۱۷۰ واحد از این پروژه تا پایان سال جاری و مابقی در ۳ ماهه اول ۱۴۰۰ انجام شود. ۹۰ درصد وجه فروش پروژه کوهسار قبلاً دریافت شده و در هنگام انتقال اسناد نیز ممکن است به سبب تغییر متراژها، درآمدی شناسایی شود که روی سودآوری "وتوصا" تأثیر بااهمیتی نخواهد داشت.

با توجه به رکود بازار سهام، تغییری در ترکیب پرتفوی سرمایه‌گذاری "وتوصا" صورت نخواهد گرفت؟

عبادی: با توجه به هلدینگ بودن وتوصا ترکیب پرتفوی شرکت به‌طورمعمول شاهد تغییرات زیادی نیست. اما کارشناسان و مدیران حوزه سرمایه‌گذاری بورسی گروه مرتباً در حال رصد بازار سرمایه هستند و به‌محض آنکه بررسی‌های تیم کارشناسان ما نشان دهد سهمی به ارزندگی لازم رسیده، جهت ورود به آن سهم اقدام خواهد شد.

از طریق زیرمجموعه‌ها، در حوزه‌های جدید هم فعال هستیم و در حوزه‌های جدید هم سرمایه‌گذاری‌های مختلفی صورت گرفته است. برای مثال جدیدترین حوزه‌ای که "وتوصا" به آن ورود کرده، ورود به حوزه ماینینگ و استخراج ارز‌های دیجیتال (بیت کوین) از طریق شرکت پایا تدبیر است که به‌صورت کاملاً رسمی و قانونی صورت گرفته است. با توجه به نوظهور بودن این حوزه و تغییرات پیاپی در مقررات سرمایه‌گذاری کوچکی انجام‌شده و منتظر شفافیت بیشتر برای تصمیم‌گیری در خصوص افزایش یا عدم افزایش سرمایه‌گذاری بیشتر در این حوزه هستیم. بازدهی سرمایه‌گذاری در حوزه بیت کوین بستگی به مقطع ورود به این بازار دارد و اصولاً بیت کوین، در طول عمر خود فراز و فرود‌های زیادی داشته است؛ ولی پایا تدبیر در زمان بیت کوین ۱۱ هزار دلاری به این حوزه ورود کرده لذا بازدهی این سرمایه‌گذاری در حال حاضر مناسب ارزیابی می‌شود. همچنین گروه در دو حوزه PE و VC هم فعال است.

به‌عنوان نمونه در بخش PE، از طریق یکی از شرکت‌های زیرمجموعه "وصنعت" در پروژه پایانه صادراتی گلشن آرای ارم در منطقه جیرفت هم سرمایه‌گذاری کرده‌ایم که این پروژه در بهار ۱۴۰۰ به بهره‌برداری خواهد رسید و میوه و تره‌بار از طریق این پایانه جمع‌آوری، سورت و بسته‌بندی‌شده و راهی بازار‌های داخلی و خارجی خواهد شد. در حوزه VC هم از طریق یکی دیگر از زیرمجموعه‌های "وصنعت" (شرکت ایران و فرانسه) سرمایه‌گذاری‌هایی انجام‌شده است که می‌توان به پروژه داستان من (اختصاصی سازی کتاب داستان برای مشتریان) اشاره کرد.

همچنین به‌تازگی صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی فیروزه با نماد "ثروت" هم پذیره‌نویسی شده و جذب سرمایه کرده که "وتوصا" مدیر این صندوق ۱۰۰ میلیارد تومانی است.

"وتوصا" مالک بخشی از "سرآوا" هم هست. در مورد این مجموعه و پتانسیل‌هایش کمی توضیح دهید. از عرضه اولیه دیجی کالا و... خبری نیست؟ سرمایه‌گذاری در سرآوا چقدر به رشد سودآوری "وتوصا" کمک کرده است؟

عبادی: یکی از زیرمجموعه‌های "وتوصا" شرکت سرآوا بوده که یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌های "وتوصا" محسوب می‌شود.

در زمانی که بسیاری از فعالان بازار به حوزه استارت آپ‌ها و دیجیتال مارکتینگ اقبالی نشان نمی‌دادند، "وتوصا" به همراه چند شرکت دیگر اقدام به تأسیس سرآوا کردند. سرآوا از زمان تأسیس تاکنون، افزایش قیمتی رویایی داشته است به‌طوری‌که در شهریورماه، ارزش بلوک ۱۲.۵ درصدی متعلق به وتوصا، ۴۲ برابر سرمایه‌گذاری اولیه برآورد شد و این در حالی است که تنها ۷ سال از شروع این سرمایه‌گذاری می‌گذرد.

در خصوص تأثیر سرآوا در سودآوری وتوصا باید گفت این تأثیر زمانی محقق می‌شود که سرآوا اقدام به تقسیم سودی نقدی نماید و یا وتوصا اقدام به فروش سرآوا کند که در زمان وقوع قابل‌محاسبه است و افزایش ارزش سهام سرآوا در حال حاضر صرفاً موجب تقویت NAV وتوصا می‌شود.

همین‌جا لازم است به نکته‌ای اشاره‌کنم که اخیر شایعاتی در بازار شنیده می‌شود که اعلام می‌دارد "در صورت ورود دیجی کالا به بورس شاهد تأثیرات مثبت نجومی در پرتفوی وتوصا خواهیم بود. " مستقل از این شایعات باید توجه داشته باشیم که دیجی کالا تنها دارائی سرآوا نیست. مضافاً آنکه سرآوا تنها حدود ۲۸ درصد از سهام دیجی کالا را در تملک دارد و "وتوصا" هم فقط مالک ۱۲.۵ درصد سرآوا ست. از کنار هم قرار دادن این اطلاعات به این نتیجه می‌رسیم که تغییر قیمت دیجی کالا تأثیر کمی در پرتفوی توسعه دارد. به عبارت ساده‌تر در ازای صد در صد تغییر ارزش دیجی کالا و با فرض ثابت بودن سایر پارامتر‌ها ارزش سرآوا در پرتفوی وتوصا حدود ۳.۵ درصد تغییر خواهد کرد.

تنوع در سبد سرمایه‌گذاری‌های هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران، هدف خاصی را دنبال می‌کند؟

عبادی: سیاست شرکت توسعه صنعتی ایران این بوده که از حداکثر فرصت‌های سرمایه‌گذاری موجود در ایران استفاده کند. به همین دلیل در حوزه‌های متنوعی همچون بورس، سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC)، سرمایه‌گذاری‌های غیر بورس (PE) و رمز ارز‌ها حضور دارد.

این تنوع به‌نوعی ریسک شرکت را کاهش داده است. درعین‌حال با اختصاص یک یا چند شرکت از زیرمجموعه‌های گروه به هر حوزه عملاً موجبات تمرکز در آن حوزه مهیا شده است. شرکت‌های زیرمجموعه گروه همچون بازوان اجرایی وتوصا هستند که در یک به‌طور تخصصی در حوزه‌ای فعالیت دارند و همگی باهدف خلق ارزش‌افزوده برای هلدینگ تلاش می‌کنند. درواقع باید بگوییم تنوع توأم تمرکز.

پیش‌بینی شما از سودآوری وتوصا در سال مالی جاری چیست؟

عبادی: نمی‌توان مبلغی را به‌عنوان پیش‌بینی سود سال مالی جاری اعلام کرد؛ ولی مثل همیشه تلاش می‌کنیم شرکت گروه سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران، روند سودآوری مثبتی داشته باشد و در کنار مدیریت ریسک، سود معقولی نصیب سهامداران گردد.

خبر خاصی برای سهامداران دارید؟

عبادی: همان‌طور که در مجمع اخیر شرکت اعلام شد عرضه اولیه سهام پایا تدبیرپارسا در بازار فرابورس با جدیت دنبال می‌شود. پایا تدبیر شرکتی با سرمایه اسمی ۲۵۰ میلیارد تومان بوده و افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی این شرکت هم در دست اقدام است.

خالص ارزش دارائی‌های پایا تدبیر حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان است و IPO این شرکت می‌تواند ارزش‌افزوده مناسبی را برای سهامداران به همراه داشته باشد. البته فرآیند حضور سهام این شرکت در بازار فرابورس با چالش‌های روبروست که امیدوارم شرکت بتواند با مدیریت این مشکلات کار را به سرانجام برساند.

بازارگردانی سهام تمام شرکت‌های زیرمجموعه هم مطابق قوانین و مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار در حال انجام است و امیدواریم با بهبود روند بازار سرمایه و نیز تحقق برنامه‌های در دست انجام در این مجموعه، موجبات رضایت خاطر سهامداران فراهم شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
«تأمین سرمایه کاردان» مدیریت خود را در بازار صندوق‌ها نشان داد؛

بازدهی ۲۰۶ درصدی صندوق "سرمایه‌گذاری تجارت شاخصی کاردان"

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

بورس در انحصار افراد خاص

ارسال نظر