بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵
کارشناس پولی و بانکی در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

ریزش بازارها، نقدینگی سوز نیست

ریزش بازارها، نقدینگی سوز نیست
سپرده گذاری بلندمدت در بانک ها جذاب تر خواهد شد. اما فراموش نکنید که در سال های اخیر نرخ سود سپرده گذاری بانکی کمتر از تورم بوده و در واقع بازدهی نرخ بهره بانکی، منفی بوده است.
کد خبر : ۲۳۵۰۰۳

ریزش بازارها، نقدینگی سوز نیست

به گزارش بورس نیوز، با ریزش بازار سرمایه و ارز و... مرتبا واژه پول سوزی مطرح می شود.

کامران ندری کارشناس پولی و بانکی در گفت وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: ریزش بازار سرمایه و بازار ارز و... سبب تغییر حجم نقدینگی نخواهد شد و اتفاقا حجم نقدینگی در کشور در حال افزایش است. بنابراین این تصور که ریزش بازارها، نقدینگی سوز است، صحیح نیست.

نرخ ارز در اقتصاد ایران، لنگر انتظارات تورمی است

 

وی افزود: چنانچه گشایشی در عرضه سیاسی رخ دهد که باعث ورود منابع ارزی بیشتر و کاهش نرخ ارز شود و در نتیجه کاهش نرخ ارز، بازارهای مختلف هم با رکود همراه شوند، انتظارات تورمی هم کاهش خواهد داشت. به هر حال نرخ ارز در اقتصاد ایران، لنگر انتظارات تورمی است و با فروکش کردن نرخ ارز، فقط تقاضا برای نگهداری ریال افزایش خواهد داشت و عرضه پول کاهش نخواهد داشت. ما در اقتصاد با دو مشکل روبرو هستیم، رشد نقدینگی (افزایش حجم پول) و نیز انتظارات تورمی. با افزایش تقاضای ریال، سرعت گردش ریال و سیالیت پول کاهش خواهد داشت؛ ولی حجم نقدینگی کماکان شیب صعودی خواهد داشت و افزایش حجم نقدینگی در بلندمدت قطعا تورم زا خواهد بود، اما این افزایش تورم به معنای جهش های عجیب و ناگهانی نیست. در چنین شرایطی، در صورت ثبات نرخ ارز، نرخ تورم در بلندمدت می تواند متناسب با نرخ رشد نقدینگی باشد. حال آنکه الان نرخ تورم از نرخ رشد نقدینگی نقطه به نقطه بیشتر است.

 

ندری ضمن تاکید بر جذابیت سپرده گذاری در بانک ها در صورت کاهش انتظارات تورمی و رکود بازارهای سرمایه گذاری، اظهار کرد: با کاهش انتظارات، سپرده گذاری بلندمدت در بانک ها جذاب تر خواهد شد اما؛ فراموش نکنید که در سال های اخیر نرخ سود سپرده گذاری بانکی کمتر از تورم بوده و در واقع بازدهی نرخ بهره بانکی، منفی بوده است.

وی ادامه داد: با کاهش نرخ تورم، فقط شدت بازدهی منفی نرخ بهره بانکی کاهش خواهد داشت و دستکاری (کاهش) نرخ سود بانکی در این شرایط دوباره منجر به شکل گیری موج تورمی در بازارها خواهد شد. نه تنها موافق کاهش نرخ بهره بانکی نیستم، بلکه حتی برای ایجاد آرامش در اقتصاد و افزایش ارزش پول ملی حتی شاید بتوان نرخ بهره بانکی را کمی افزایش داد تا سپرده گذاران بانکی، با افت ارزش دارایی به خاطر تورم مواجه نشوند.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که "آیا افزایش نرخ بهره بانکی(یا عدم کاهش نرخ بهره) موجب خلق نقدینگی و فشار تورمی مجدد در سال های آینده نخواهد شد" گفت: بانک ها در سال های پول با خلق پول و سرمایه گذاری های غیر بانکی، به مردم بدهکار شده اند و با کاهش انتظارات تورمی، سبب رسوب بیشتر پول در بانک ها خواهد شد و اگر فعالیت بانک ها منطقی باشد، درآمدهای بانک جوابگوی پوشش هزینه های مربوط به پرداخت سود سپرده های بانکی خواهد بود و خلق پولی انجام نخواهد شد. البته که بانک ها در چارچوب مقررات بانکی، امکان سرمایه گذاری هم خواهند داشت و از این محل بازدهی کسب خواهند کرد. مشروط بر آنکه بازدهی سرمایه گذاری های بانک ها کمتر از نرخ سود سپرده گذاران نباشد.

مداخله‌ در امور بانک‌ها ممنوع!

این کارشناس پولی و بانکی تصریح کرد: مداخله در امور بانک ها چه در مورد دستکاری نرخ سود بانکی و چه الزام به اعطای تسهیلات تکلیفی، چالش اصلی بانک هاست و امیدواریم با کاهش مداخله های دستوری در بانک ها مثل هر صنعت دیگری، شاهد ثبات در وضعیت بانک های کشور باشیم.

بیشتر بخوانید :

گل کوچک بازیگران نرخ ارز با بورس

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
سهم‌های جذاب میان مدتی بازار
کارشاس بازارسرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

سهم‌های جذاب میان مدتی بازار

نرخ بهره بانکی سد راه رونق تولید
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

نرخ بهره بانکی سد راه رونق تولید

حسرتی برای سهامداران
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

حسرتی برای سهامداران

ناشران تا پایان سال جاری فرصت دارند
به دنبال مهلت اعلام سود هر سهم؛

ناشران تا پایان سال جاری فرصت دارند

ارسال نظر