بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با بورس نیوز تاکید کرد:

گل‌کوچک "بازیگران نرخ ارز" با "بورس" 

کارشناس بازارسرمایه گفت: بازیگران اصلی بازار ارز، دولت و بانک مرکزی هستند و باید دید در صورت فراهم شدن شرایط برای کاهش نرخ ارز، آیا سیاست‌گذاران اراده‌ای جهت کاهش نرخ ارز خواهند داشت یا خیر.
کد خبر : ۲۳۴۶۵۸

گل‌کوچک بازیگران نرخ ارز با

به گزارش بورس‌نیوز، بورس تهران در ۵ماه گذشته ریزش سنگینی را تجربه کرده و زیان قابل‌توجهی به اکثر سهامداران تحمیل شد؛ بااین‌حال مشخص نیست افت بازارسرمایه تا کجا ادامه خواهد داشت و هرروز، شاخص بورس با چند پله منفی سهامداران را بیشتر غافلگیر می‌کند.

اخیراً هم اظهارنظر در مورد دلار ۱۵هزارتومانی بر سر این بازار سایه افکنده و استعفای رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز دلیلی بر ابهام آینده این بازار شده است.

بسته‌های خالی با آدرس‌ کوچه بُن‌بست! 

نوید قدوسی کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز با ارزیابی آینده بازارسرمایه بیان کرد: مشکلات بورس گسترده‌تر از آن است که با تغییر "رئیس سازمان" یا وزیر اقتصاد مرتفع شود. رفع مشکلات این بازار بیشتر درگرو اصلاح مکانیزم‌های اجرایی، سیاست‌های کلان اقتصادی و برخی روابط در سطوح بالاتر بوده که بر بازار سرمایه ما تأثیرگذار هستند.

این کارشناس بازارسرمایه در مورد اظهارنظر "رئیس‌جمهور و وعده دلار ۱۵ هزارتومانی" نیز اظهار کرد: رسیدن نرخ دلار به محدوده ۱۵ هزارتومانی، اگرچه دست نیافتی و غیرممکن نیست؛ ولی باید شرایط و محدوده زمانی تحقق این هدف هم مدنظر قرار گیرد.

وی اضافه کرد: معتقدم در کوتاه‌مدت و با توجه به محدودیت منابع ارزی و نیز محدودیت‌های انتقال ارز، دستیابی به دلار ۱۵ هزارتومانی سهل‌الوصول نخواهد بود. مگر آنکه اتفاق بزرگی مثل امکان فروش بیش از ۲ میلیون بشکه نفت و دسترسی راحت به درآمدهای نفتی رخ دهد. ضمن اینکه بازیگران اصلی بازار ارز، دولت و بانک مرکزی هستند و باید دید در صورت فراهم شدن شرایط برای کاهش نرخ ارز، آیا سیاست‌گذاران اراده‌ای جهت کاهش نرخ ارز خواهند داشت یا نه.

مدیر سرمایه‌گذاری صندوق یکم کارگزاری بانک کشاورزی در رابطه با تأثیر رفع احتمالی تحریم‌ها و تاثیر آن بر شرکت‌های حاضر در بازارسرمایه گفت: رفع محدودیت‌های ناشی از تحریم اثر دوگانه بر بورس خواهد داشت؛ از یک‌سو با بهبود چشم‌انداز سیاسی و کاهش ریسک‌های سیستماتیک، مشکلات عدیده‌ای که در حوزه صادرات و تأمین مواد اولیه و هزینه‌های اضافه ناشی از تحریم و ... وجود دارد، کمرنگ‌تر خواهند شد و این اتفاقات، روی رشد سودآوری شرکت‌ها اثر مثبتی خواهد داشت و از سوی دیگر نیز دسترسی گسترده به منابع ارزی، موجب شکل‌گیری انتظار کاهش نرخ شدید در بازار ارز خواهد شد که این کاهش نرخ ارز به نفع بازار سرمایه نخواهد بود.

قدوسی افزود: اگرچه در مقطع فعلی انتظار افت سودآوری شرکت‌ها نمی‌رود؛ ولی به نظر می‌رسد بازارسرمایه از کاهش نرخ ارز استقبال نخواهد کرد اما؛ به‌هرحال درصورتی‌که واکنش بازار سرمایه به رفع احتمالی تحریم‌ها و کاهش نرخ ارز، بر مبنای تحلیل منطقی باشد، سهم صنایعی که درآمدهای ارزی دارند با رکود مواجه شده و در مقابل، برخی سهم‌ها مورد اقبال بازار قرارگرفته و رشد خواهند کرد.

"ارزندگی یا ارزش ذاتی سهم‌ها و قیمت سهم‌ها"

قدوسی ۲ فاکتور ذکر شده را نکات مهم حال‌حاضر در بازارسرمایه دانست و تصریح کرد: در بازارهای مالی امکان انحراف قیمت سهم نسبت به ارزش ذاتی سهم وجود دارد و شرایط متلاطم اقتصادی هم به افزایش این انحراف دامن زده اما؛ ممکن است در روزهای مثبت بازار، قیمت سهمی به چند برابر ارزش ذاتی برسد و در روزهای منفی بازار، قیمت سهم بسیار پایین‌تر از ارزش ذاتی آن باشد؛ بنابراین نمی‌توان تصور کرد در بازارسرمایه همواره قیمت سهم، نزدیک به ارزش ذاتی است و باید بین ارزش ذاتی سهام و قیمت معاملات، تفکیک قائل شد.

این کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: در حال حاضر با توجه به چشم‌انداز نرخ ارز (دلار ۱۵ الی ۲۰ هزارتومانی)، بسیاری از سهم‌های بازارسرمایه ارزنده هستند‌ و گزارش‌های ۹ ماهه نیز اطمینان بابت ارزندگی سهم‌ها را تقویت می‌کند. با این تفاسیر اگر کاهش شدیدی برای بازار ارز در کوتاه‌مدت متصور نباشیم، منفی‌های این روزهای بازار سرمایه می‌تواند فرصتی برای خرید و سهامداری باشد. البته که در این خرید یا سهامداری، ریسک سرمایه‌گذاری صفر نخواهد بود؛ چراکه در شرایط متلاطم اقتصاد و بورس ما که گاهی درگیر بازی‌های سیاسی هم می‌شود، ممکن است سهمی به‌رغم ارزندگی، کاهش قیمت داشته و بسیار کمتر از ارزش ذاتی معامله شود.

قدوسی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین حتی اگر بر مبنای تحلیل، سهمی برای خرید بسیار ارزنده باشد بازهم نباید از ریسک سرمایه‌گذاری غافل شد و چه‌بسا خرید(یا نگهداری) سهم‌های ارزنده هم، به سرمایه‌گذاران ضرر و زیان تحمیل کند. در میان سهم‌های صنایع پتروشیمی، فلزات اساسی، معدنی و حتی پالایشی‌ها می‌توان با بررسی گزارش‌های ارائه‌شده از سوی شرکت‌ها و تحلیل‌های موجود، سهم‌های ارزنده و مناسبی انتخاب کرد.

بیشتر بخوانید: 

رئیس سازمان بورس استعفا داد

«جفت پوچ» امضای "اطمینان" آقای وزیر بود

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به انتخاب ریاست سازمان بورس:

وزارت اقتصاد و شورای عالی بورس با حساسیت برخورد کنند

رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی در گفت و گو با بورس نیوز تشریح کرد:

اوراق سلف نفتی در هاله‌ای از ابهام

با تاکید بر اقدامات سیاسی و ورود مسئولین غیرحرفه‌ای به بازارسرمایه؛

رئیس سازمان بورس استعفا داد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
بعععلللللههههههه فساد در حدی نهادینه شده که جای گرگ و چوپان عوض شده .
آقایون مسئولین هم شدن شریک دزد و رفیق قافله .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶
دولتیها میگن برای تامین کسری بودجه
توی بازار سهام این بازی رو درآوردن
اما خبرایی هست که میگن دولتیها خودشون که چاق کن بنداز سهمهارو طراحی کرده بودن
و کل رانت اطلاعاتی ودستکاری بازار دستشون بوده خودشون هم سودهای هزاران میلیاردی با کدهای ناشناس توی اوج قیمتها نوسان گیری ونقد کردن و حالا میخان دلار رو بیارن پایین همشونو دلار بخرن و محدودیتهای مهاجرتی برداشته شد در فرصت مناسب برن اونور آب
ملت بیچاره بدجور کلاهشونو برداشتن این خائنین
قابل توجه آقای رئیسی بزگوار
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
جمعه ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
سلاطین بورس اعدام باید گردند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۵
آخه اقای کارشناس مگه دلار که ۳۲هزارشد بورس رشد کرد که الان که مثلا دلار اومده پایین بورس نزولی شده خسته نشدین از این همه دروغ که ب ملت میگید خجالت داره ولله
اقدس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵
خودرو و پالایشیها را بمردم انداختند و دیگر سهام را و دلار همینطور
عزت
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۷
ماایرانی ها خیلی ساده هستیم اخه درکشوری کهاقتصادش رنتی است مردم عادی چرااعتمادمیکنندوپول خودرا بدست اینها میدهند یکی خودم مطمن باشیداین بازار بورس دیگه همینه اشتباه کردیم کارخود کرده راچاره ای نیست آخه مگه پمیشه پول خودرادست کسی بدی وخیال سکود داشته باشی بدجوری کلاه سرمان رفت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۹
کسانی باید حمایت قوی کنند که مردم نابلد را تشویق به سرمایه گذاری در بورس کردند و تعداد محدودی سرمایه دار کلان و احتمالا دست اندر کاران بورس و خودشان که خبر از ماهیت بورس ما داشتند سرمایه خود را با خروج ناگهانی چندین برابر کرده و مردم اعتماد کننده به نظام را بیچاره کردند حداقل همین پول را برگردانند درست می‌شود لذا از قوه قضائیه تقاضای رسیدگی و اقدام جدی داریم
حکمت
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۰
درمورد بورس ما تنها امیدمان مجلس است