بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۴
مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان گفت: از آنجا که اوراق بدون ضامن با تکیه بر رتبه اعتباری پذیره‌نویسی می‌شود، در صورتی که رتبه اعتباری ناشر افت کند و از گرید لازم خارج شود یا در صورت نکول، کمیته نکول در سازمان بورس تشکیل و ضمانت‌هایی تعیین خواهد شد که اوراق دارای پشتوانه ضامن یا توثیق سهام شود.
کد خبر : ۲۳۵۲۰۸

شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان+ بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، مجتبی تقی‌پور مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان در نشست خبری ویژه معرفی اوراق اجاره سهام شرکت گروه توسعه مالی مهر آیندگان با اعلام این خبر که یک ابزار جدید تامین مالی در بازار سرمایه به مرحله انتشار رسیده، اظهار کرد: اوراق اجاره سهام شرکت گروه مالی توسعه مهر آیندگان اولین اوراق بدون ضامن در بازار سرمایه کشور بوده و از طریق فرابورس ایران پذیره‌نویسی می‌شود که شرکت رتبه‌بندی پایا، رتبه‌بندی اعتباری این اوراق را انجام داده و لوتوس پارسیان نیز به عنوان مشاور عرضه در این مسیر نقش‌آفرینی کرده است.

وی با اشاره به اینکه در دنیا موسسات رتبه‌بندی اعتباری، نقش فعالی در بازار‌های مالی ایفا می‌کنند و انتشار اوراق بر پایه رتبه اعتباری نیز بخش عمده‌ای از تامین مالی را در بازار‌های جهانی به خود اختصاص داده، افزود: مفتخریم که شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان از اواسط تابستان ۹۹ استفاده از این ابزار را با شرکت توسعه مالی مهر آیندگان که موفق به اخذ رتبه اعتباری A+ شد، کلید زد و اوراق اجاره سهام این شرکت به مرحله انتشار رسید.

مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان ادامه داد: در ابتدای انتشار، این اوراق بدون ضامن بوده و صرفا دارایی‌های سهام، پایه انتشار قرار می‌گیرد که دارایی پایه گروه مالی توسعه مهر آیندگان، سهام شرکت صنعتی و معدنی گل گهر بوده و به اتکای آن توسعه مالی مهر آیندگان ۷۰۰ میلیارد تومان از طریق انتشار اوراق تامین مالی می‌کند.

تقی پور  در تفاوت اوراق با پشتوانه و بدون ضامن بیان کرد: اوراق اجاره سهام پیش از این با پشتوانه ضامن بانکی و یا وثیقه سهام منتشر می‌شد که این اوراق نه ضامن بانکی دارد و نه سهامی، وثیقه آن بوده، اما باید در نظر داشت شرکتی که رتبه اعتباری بالایی کسب می‌کند به معنی آن است که توانایی عمل به تعهدات خود را دارد.

مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان در خصوص مکانیزم این اوراق، خاطرنشان کرد: از آنجا که اوراق بدون ضامن با تکیه بر رتبه اعتباری پذیره‌نویسی می‌شود، در صورتی که رتبه اعتباری ناشر افت کند و از گرید لازم خارج شود یا در صورت نکول، کمیته نکول در سازمان بورس تشکیل و ضمانت‌هایی تعیین خواهد شد که اوراق دارای پشتوانه ضامن یا توثیق سهام شود.

تقی‌پور در خصوص ظرفیت انتشار اوراق با رتبه اعتباری با اعلام اینکه نهاد‌های مالی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند ۱۵ درصد از منابع خود را در اوراق بدون ضامن سرمایه‌گذاری کنند، گفت: در حال حاضر دارایی‌های تحت مالکیت نهاد‌های مالی ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است که ۱۵ درصد آن معادل حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان ظرفیت سرمایه‌گذاری در این حوزه وجود دارد.

وی با بیان اینکه شرکت تامین سرمایه لوتوس بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان دارایی را مدیریت می‌کند، افزود: با توجه به این حجم از دارایی تحت مدیریت، این فرصت را در اختیار داریم که به همه نهاد‌هایی که قصد تامین مالی دارند کمک کنیم و امیدواریم بتوانیم حجم تامین مالی را در بازار سرمایه کشور افزایش دهیم.

کاهش ریسک اعتباری ناشران با رتبه‌بندی اعتباری

رضا عیوضلو، مدیرعامل شرکت رتبه‌بندی اعتباری پایا با اشاره به اینکه انتشار اوراق بر اساس رتبه‌بندی اعتباری این امکان را فراهم می‌کند که ناشران بدون در اختیار داشتن ضامن از بازار سرمایه تامین مالی کنند، اظهار کرد: شرکت‌های رتبه‌بندی از سال ۹۷ تحت نظارت سازمان بورس فعالیت می‌کنند و تخصیص رتبه اعتباری به شرکت‌ها ریسک اعتباری ناشران را در بازار سرمایه آشکار می‌کند تا سرمایه‌گذاران با علم به این ریسک‌ها، اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

وی صنعت رتبه‌بندی اعتباری را یک صنعت جوان معرفی کرد و گفت: اولین رتبه‌بندی اعتباری در کشور را شرکت رتبه‌بندی پایا در فروردین‌ماه سال ۹۷ ارائه کرد و این شرکت تا کنون رتبه‌بندی اعتباری چندی از شرکت‌های بزرگ بورسی را انجام داده است.

عیوضلو با اشاره به اینکه از اوایل سال جاری سازمان بورس به شرکت‌های بورسی و فرابورسی اجازه داده است در صورتی که رتبه اعتباری لازم را کسب کنند می‌توانند بدون در اختیار داشتن ضامن نسبت به انتشار اوراق اقدام کنند، افزود: شرکت پایا به شرکت گروه توسعه مالی مهر آیندگان در افق بلندمدت رتبه اعتباری «A+» را اختصاص داده است.

گفتنی است، شرکت گروه مالی توسعه مهر آیندگان که در حال حاضر سهام آن با نماد «ومهان» در بازار دوم فرابورس ایران معامله می‌شود اقدام به انتشار ۷ میلیون ورقه اجاره سهام با نرخ سالانه ۲۰ درصد کرده  که مواعد پرداخت سود هر سه ماه یک‌بار خواهد بود.

همچنین در این پذیره‌نویسی بازارگردان و متعهد پذیره‌نویس شرکت‌های تامین سرمایه لوتوس پارسیان و تامین سرمایه امید هستند و عاملیت فروش آن نیز برعهده شرکت کارگزاری خبرگان سهام است.

بیشتر بخوانید:

"لوتوس" بازارگردان اوراق مرابحه سایپا می شود

اشتراک گذاری :
ارسال نظر