بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

نادیده گرفتن منافع سهامداران بازار پایه

نادیده گرفتن منافع سهامداران بازار پایه
نباید بخشی از بازار را نادیده گرفت(ولو اینکه این بخش از بازار، بازار پایه باشد) و برای احیای بخشی دیگر تلاش کرد.
کد خبر : ۲۳۵۷۹۴

نادیده گرفتن منافع سهامداران بازار پایه با تبعیض بین بازارها

به گزارش بورس نیوز، نماد "تپکو" بعد از چند ماه توقف بازگشایی شد و باوجود اتفاقات مهمی که در این شرکت رخ‌داده، انتظار می‌رفت بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی انجام شود. حال‌آنکه بازگشایی این نماد نارنجی‌پوش بازار پایه به‌صورت عادی انجام شد.

این نخستین بار نیست که در بازار پایه طوری عمل شده که انتقاد سهامداران را به دنبال داشته و احتمالاً آخرین بار هم نخواهد بود.

مهدی ساسانی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: اعمال سلیقه‌ها در نمادها موضوعی دیرینه است که تقریباً همیشه هم مورد اعتراض و انتقاد سهامداران بوده است. واضح است که وقتی در بازگشایی‌ها و اجرای سایر مقررات بازار، رویه ثابتی اعمال نمی‌شود؛ موجب انتقاد سهامداران خواهد شد.

وی افزود: برخی رفتارها در بازار پایه فرابورس، انتقاد سهامداران را به همراه داشته و این انتقادات منطقی است. مثلاً در مورد نماد "تپکو"، بازگشایی عادی بعد از توقف طولانی‌مدت، صف فروش سنگینی را در پی داشت که مسلماً این صف فروش، برای فروش سهم شکل نگرفته و به‌نوعی شبیه یک لج و لجبازی بود و در این میان، فقط سهامداران خرد آسیب خواهند دید. یا در شرایطی که در بازار بورس و فرابورس، دامنه نوسان سهم‌ها تغییر کرده و دامنه نوسان نامتقارن مثبت ۶ و منفی ۲ اعمال‌شده؛ و دامنه نوسان صندوق‌ها نیز به مثبت ۱۰ و منفی ۴ رسیده؛ دامنه نوسان سهم‌های بازار پایه هیچ تغییری نکرده است. همین تبعیض بین بازار پایه با بورس و فرابورس، نوعی اجحاف در حق سهامداران بازار پایه بوده و عملاً به سهامداران این سیگنال داده می‌شود که سهم‌های بازار پایه برای متولیان بازار اهمیتی ندارند! درنتیجه همین رفتارها، امروز اکثر نمادهای بازار پایه با صف فروش مواجه شدند و سهامداران این بازار سعی می‌کردند با فروش سهم‌های خود، از این بازار خارج‌شده و سهم‌هایی را خریداری کنند که احتمالاً تحت تأثیر اجرای دامنه نوسان نامتقارن، رشد خواهند کرد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اگر قرار است قانونی وضع شود، این قانون باید در مورد تمامی سهم‌های پذیرفته‌شده در بازار سرمایه یکسان باشد. بنابراین وقتی تصمیم گرفته می‌شود با تغییر دامنه نوسان، از سهم‌ها حمایت شود؛ باید سهم‌های بازار پایه هم مشمول تغییر دامنه نوسان باشند. این بازار هم سهامداران خاص خود را دارد و باید منافع این سهامداران هم در تصمیم‌گیری‌ها لحاظ شود. تبعیض قائل شدن بین بازارها و جدا کردن بخشی از بازار، اقدام مناسبی نیست و نباید بخشی از بازار را نادیده گرفت(ولو اینکه این بخش از بازار، بازار پایه باشد) و برای احیای بخشی دیگر تلاش کرد.

 

 

بیشتر بخوانید:

رشد چشمگیر سپرده های ارزان قیمت این بانک بورسی

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
سرمایه‌گذاری روی طرح‌ها با بازدهی داخلی حداقل ۶۰ درصدی
مدیر سرمایه‌گذاری صندوق رشد یکم پیشگام گفت:

سرمایه‌گذاری روی طرح‌ها با بازدهی داخلی حداقل ۶۰ درصدی

متغیر قدرتمندی که مغفول مانده!
کارشناس بازارهای مالی در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

متغیر قدرتمندی که مغفول مانده!

تهدیدی که به فرصت بدل شد
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید شد:

تهدیدی که به فرصت بدل شد

براساس اعلام شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو؛

"تپکو" سهامدار عمده را تغییر داد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
United States of America
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۲
به نظر بنده رسالت خبرنگاری فقط بیان اخبار نیست. باید از حقوق مظلومان دفاع کرد. بنده با ایجاد کمپین در حال حمایت از حقوق به ناحق از دست رفتهدسهماداران بازار پایه هستم. همه باید از این کمپین ها دفاع کنیم:
https://www.farsnews.ir/my/c/52778