بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

دو نسبت مهم در محاسبه جذابیت سهم ها

دو نسبت مهم در محاسبه جذابیت سهم ها
در منفی های بازار، برخی سهم ها نوسان کمتری داشتند و این نشان از بنیادی بودن آن سهم ها و حمایت سهامداران از سهم دارد و در روندهای بعدی هم احتمالا این سهم ها، قابل اتکا تر خواهند بود.
کد خبر : ۲۳۵۸۰۹

دو نسبت مهم در محاسبه جذابیت سهم ها

به گزارش بورس نیوز تغییر دامنه نوسان و سایر تصمیمات شورای عالی بورس برای بهبود وضعیت بازار سرمایه در کنار قیمت های جهانی نفت و فلزات اساسی و... نوید بازاری سبز می دهد.

محمد آرام بنیار کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: اگرچه ضوابطی جدید برای معاملات تعریف شده، اما اطلاعات عملکرد شرکت ها در ۱۰ ماهه اول سال و نیز دورنمای نرخ محصولات صنایع مختلف تولیدی در سال آینده، بسیار جذاب است. مثلا قیمت جهانی مس به بالاترین قیمت در طول ۱۰ سال گذشته رسیده و این قیمت، سودآوری شرکت های تولیدکننده در صنعت مس را افزایش خواهد داد. با این تفاسیر، محدوده ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی کف شاخص کل بوده و شاخص کل بورس تا پایان سال، پتانسیل رشد تا محدوده ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی را دارد.

وی افزود: علاوه براین، باید چند نسبت مالی بعنوان معیاری برای سنجش جذابیت سهم ها مد نظر قرار گیرد. اولین نسبت، نسبت P بر E یا همان نسبت قیمت بر درآمد است که عکس آن هم (E بر P) بازده سهم ها را نشان می دهد. نسبت های P بر E کمتر از ۱۰ قطعا جذاب است. برای محاسبه این نسبت، فرض را بر تحقق سود سال جاری بگذارید و آن را از قیمت سهم کم کنید و بعد قیمت سهم را بر سود سال ۱۴۰۰ تقسیم کنید. دومین نسبت، نسبت P بر S یا همان نسبت قیمت به فروش است که تا حدود ۲ جذاب خواهد بود. البته اگر حاشیه سود شرکت ها بالا باشد، P بر S حدود ۴ هم جذاب خواهد بود. این نسبت ها در مورد شرکت های زیان ده مصداق ندارد و در بررسی جذابیت سهم های زیان ده، باید ارزش جایگزینی شرکت ها مد نظر قرار گیرد. برای مثال در صنعت خودروسازی، نرخ فروش محصولات واقعی نیست و مادامی که نرخ فروش خودرو کمتر از نرخ واقعی بازار باشد، محاسبه این نسبت ها منطقی نیست. در چند ماه اخیر بسیاری از شرکت ها، از جمله بعضی فولادی ها، پتروشیمی ها و بانک ها ریزش قیمت سهم و رشد سودآوری تجربه کرده اند و حالا با در نظر گرفتن نسبت های مالی و با نگاه تحلیلی برای خرید جذاب شده اند.

آرام‌ تصریح کرد: البته رشد دسته جمعی نمادها هم توجیه ندارد و حتی در روندهای مثبت بازار باید با نگاه منطقی و تحلیلی اقدام به انتخاب سهم کرد. در منفی های بازار، برخی سهم ها نوسان کمتری داشتند و این نشان از بنیادی بودن آن سهم ها و حمایت سهامداران از سهم دارد و در روندهای بعدی هم احتمالا این سهم ها، قابل اتکا تر خواهند بود.

بیشتر بخوانید:

دارایی بی رقیب برای سرمایه گذاری 

 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
متغیر قدرتمندی که مغفول مانده!
کارشناس بازارهای مالی در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

متغیر قدرتمندی که مغفول مانده!

الزام حمایت از
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری پارند در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

الزام حمایت از "بورس" با ارائه EPS شرکت‌ها

تهدیدی که به فرصت بدل شد
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید شد:

تهدیدی که به فرصت بدل شد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۸
دراینجابایدازطرح تئوری وار موضوع فاصله گرفت .وبا مثال از ابهام جلوگیری کرد
قالی وگلیم باف
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۵
بورس هم مثل سیستم نظام فقط شده وعده ووعید. 42ساله هی شعارقشنگ میشنویم ولی بابدبختی زندگی میکنیم بورس هم 8ماهه به مردم وعده سرخرمن میده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷
جکایت من دانم و سگ که در همانه چیست در مورد بورس ایران مصداق دارد . به دام انداختن سرمایه سهامداران و خوش گذرانی حقوقی ها و رانتی ها . بقیه همه بهانه است . هر روز صبح آقایان با وعده های پوچ سهامداران را سرکار می گذارند ما هم مثلاً نمی فهیمیم ولی تاکی به این بازی ادامه خواهند داد؟؟ روغنی که بر زمین ریخته شد دیگه نمیشه به راحتی جمع کرد اعتبار سرمایه گذاری در بورس بسیار کاهش یافته و خیلی ها دیگر برنخواهند گشت .حکایت مرغ تخم طلا را شنیده ید؟ سرمرغ را بردیدند تا تخم مرغ های داخل شکمش را بردارند . تکرار اشتباه تا چه موقع ادامه خواهد داشت ؟؟؟؟؟