بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری پارند در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

الزام حمایت از "بورس" با ارائه EPS شرکت‌ها

الزام حمایت از
بورس ایران همچون طفلی است که گاهی باید دستش را گرفت و حمایت از این طفل با اقداماتی مثل دامنه نوسان، ارائه گزارش پیش‌بینی سود شرکت‌ها و... امکانپذیر است.
کد خبر : ۲۳۵۹۱۰

خواندن ۵دقیقه

حمایت از بازار سرمایه+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه این روزها منتظر ارائه گزارش پیش‌بینی سود شرکت‌ها در سال ۱۴۰۰ است؛ اتفاقی که موافقان و منتقدان بسیار هم دارد.

علی دهدشتی نژاد، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری پارند در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: در بورس‌های جهانی با توجه به ثبات اقتصادی کشورها، تحلیل سهم‌ها با در نظر گرفتن EPS به روش TTM (پیش‌بینی سود هر سهم بر اساس عملکرد ۱۲ماهه گذشته) منطقی است اما؛ در کشور ما که هنوز فرهنگ سهامداری ضعیف بوده و بخش قابل‌توجهی از فعالان بازار سرمایه را غیرحرفه‌ای‌ها تشکیل می‌دهند، بازار با یک ابهام اطلاعاتی بزرگی روبه‌رو بوده و همواره این فرصت وجود دارد که عده‌ای از این شرایط سواستفاده کرده و در مورد پیش‌بینی سود شرکت‌ها، جوسازی کنند و در نهایت، عده‌ای از سهامداران متضرر شوند.

ببینید

وی افزود: اگر قصد توسعه فرهنگ سهامداری و جذب سرمایه‌گذاران به این بازار و ماندگاری آنها را داریم، باید این ابهام برطرف شود و گزارش پیش‌بینی سود شرکت‌ها، دوباره منتشر شود؛ بورس ایران همچون طفلی است که گاهی باید دستش را گرفت و حمایت از این طفل با اقداماتی مثل دامنه نوسان، ارائه گزارش پیش‌بینی سود شرکت‌ها و... امکانپذیر است. بعد از به بلوغ رسیدن این طفل و توسعه فرهنگ سهامداری در این بازار، می‌توان در مورد حذف دامنه نوسان و حذف گزارش پیش‌بینی EPS و... هم تصمیم گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه ضمن تاکید بر ضرورت وجود دامنه نوسان برای حمایت از فعالان این بازار، گفت: کافی است دامنه نوسان حذف شود تا فشار هیجان کاذب، ناگهان ریزش شدید (یا شاید رشد شارپ) به دنبال داشته باشد. حتی در بورس‌های جهانی هم در روزهای هیجانی بازار، دامنه نوسان اعمال می‌شود تا از رفتارهای هیجانی جلوگیری شود. دامنه نوسان "مثبت ۵ _ منفی ۵" حداقل باعث می‌شود در صورت بروز تنش‌ها و اتفاقات ناگوار، بازار سرمایه روزانه ریزش ۵‌درصدی داشته باشد و چه بسا در کوتاه‌مدت، تنش ها برطرف شده و بازار به روال عادی بازگردد. اما حذف دامنه نوسان در چنین شرایطی، ریسک ریزش‌های سنگین هم به همراه خواهد داشت. ضمن اینکه در بورس‌های جهانی، حمایت از سهم‌ها و بازارگردانی‌ها هم قوی‌تر بوده و معمولا کارگزاری‌ها، بازارگردان‌های خوبی هم هستند و اجازه نمی‌دهند هیجان، بر روند بازار غلبه کند.

بیشتر بخوانید:

بازگشت به مدار صعودی در گرو ...

بیشتر ببینید:

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کاهش نرخ ارز و چالش ‌کش‌دار شدن مذاکرات
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

کاهش نرخ ارز و چالش ‌کش‌دار شدن مذاکرات

سهامداران دست به معاملات انتقامی نزنند
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

سهامداران دست به معاملات انتقامی نزنند

استراتژی نادرست سهامداران کم‌تجربه
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌و‌گو با بورس نیوز تاکید کرد:

استراتژی نادرست سهامداران کم‌تجربه

هزینه واقعی، ثمره ارائه پیش بینی غیر واقعی
مدیر مالی "وآفری" در گفت و گو با بورس نیوز تاکید کرد:

هزینه واقعی، ثمره ارائه پیش بینی غیر واقعی

ارسال نظر
نظرات بینندگان
حکمت
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱
مشکل ما اینجاست که با طفل دوست شدیم
علی اصغر
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳
سلام خسته نباشید. استاد محترم. هر کار کارشناسی میاد مستقیما افراد تازه وارد را مقصر اصلی قلنداد میکنه که حرف درست و منطقی است. اما 70% هم مسوولان و کارشناسان مسول مستقیم این ریزش بازار یا بهم زدن سیستم نبص بازار انجام دادن چرا یی زیاد دارد از طرف دولت و افراد غیر کارشناس میاد نطر میده و طبیعتا نطم بازار بهم میریزه . اطلاع رسانی درست از طرف دولت یا کارشناسان انجام میشد. افرار تازه وارد. یا شرکت نمیکرد یا ریسک بازار را قبول میکرد و الان بیشتر افراد طلب کار نبودن. پس لطفا مستقیم افراد تازه وارد را مقصر اعلام نکنید..