بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
نظرسنجی بورس‌نیوز در خصوص "چالش‌های اقتصادی قرن جدید"؛

"اقتصاد دستوری" مهم‌ترین چالش قرن جدید

مخاطبان بورس‌نیوز، مهم‌ترین چالش و بلاتکلیفی اقتصاد در نقطه آغازین «قرن جدید» را "اقتصاد دستوری" عنوان کردند.
کد خبر : ۲۳۶۲۴۷

مهم‌ترین چالش و بلاتکلیفی اقتصاد در قرن جدید کدام است؟

در نظرسنجی که در هفته گذشته صورت گرفت، مخاطبان بورس نیوز مهم‌ترین چالش و بلاتکلیفی اقتصاد در «قرن جدید» را اقتصاد دستوری دانسته‌اند که با ۴۰درصد بیشترین نظر را از آن خود کرده و جایگاه پس از آن را نیز تحریم‌های خارجی دانسته‌اند که با ۱۹درصد این جایگاه را به دست آورده است.

مخاطبان کمترین تأثیر در اقتصاد را انتخابات می‌دانند.

نظرسنجی بورس نیوز در هفته گذشته

 

اقتصاد دستوری در اقتصاد آزاد جایگاهی ندارد

سینا سلیمانی مدیر سرمایه گذاری شرکت نوآوران امین:

در ساختار اقتصاد آزاد نمی توان اقتصاد دستوری را اجرایی کرد. این اصل ساده ای است که سیاست گذاران ما در چند دهه گذشته هرگز آن را درک نکرده اند. هیچ محصولی با قیمتی که بصورت دستوری، تعیین نشده به دست مصرف کننده نهایی نرسیده و مابه التفاوت ایجاد شده در قیمت گذاری های دستوری موجب شده مکانیزم عرضه و تقاضای طبیعی مختل شود.

این اختلال همان مشکلی است که سال هاست بصورت دوره ای در بازار کالاهای مختلف شاهد آن بوده ایم و در هر مقطع زمانی، عرضه برخی کالاها به شدت محدود شده یا نایاب شده و بالعکس.

قیمت‌گذاری دستوری فقط باعث رانت بورسی شد

سعید اسلامی بیدگلی، عضو شورای عالی بورس:

عضو شورای عالی بورس با اشاره به قیمت گذاری دستوری و تاثیر آن بر معاملات بازار سرمایه توضیح داد: زمانی که صحبت از بازار می‌شود منظور محل برخورد عرضه و تقاضا بوده و نباید اقدام به کنترل بازار به صورت دستوری کرد.

اسلامی بیدگلی ادامه داد: اعمال مقررات برای تعیین دستوری قیمت کالا‌ها به طور حتم علاوه بر ایجاد لطمه به فعالیت شرکت ها، ماهیت بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد و زمینه ایجاد مشکلاتی را برای بازار فراهم می‌کند.

وی بیان کرد: با قیمت‌گذاری دستوری نمی‌توان در بازار به اهداف تعیین شده مانند کنترل قیمت‌ها و کنترل تورم دست پیدا کرد و براساس تجریبات به دست آمده در دستور کار قرار گرفتن قیمت گذاری دستوری فقط باعث ایجاد رانت در بازار می‌شود.

دبیرکل کانون نهاد‌های سرمایه گذاری گفت: قیمت گذاری دستوری فقط باعث ایجاد لطمه در فعالیت بورس کالا نمی‌شود بلکه بسیاری از کالا‌هایی که اعلام شده قیمت آن‌ها به صورت دستوری تعیین شود جزو شرکت‌هایی هستند که سهام آن‌ها در بورس حضور دارد و با توجه به اینکه این شرکت ها، جزو شرکت‌های بزرگ و شاخص ساز هستند به شدت روند بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهند و منافع میلیون‌ها سهامدار تحت خطر قرار می‌گیرد.

دلار کوتاه می‌آید

عباس آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران:

تقویت احتمال بازگشت ایالات متحده آمریکا به برجام و حذف فشار حداکثری که ترامپ آن را دنبال می‌کرد، زمینه افزایش صادرات نفت ایران را فراهم می‌کند. با افزایش عرضه نفت ایران، اقتصاد کشور این فرصت را دارد تا از وضعیت بی‌تعادلی خارج شود و نرخ ارز می‌تواند با بهبود توان بازارساز به کمتر از ۲۰ هزار تومان برسد.

با تحقق این فرض است که انتظارات تورمی به سراشیبی افتاده و کاهش پیدا می‌کند. با کاهش انتظارات تورمی و حفظ ارزش پول ملی بسیاری از سرمایه‌گذاران ارز که پیش‌تر برای حفظ دارایی خود در بازار ارز سرمایه‌گذاری کردند، ارز خود را می‌فروشند و همین، زمینه کاهش یبشتر قیمت را فراهم می‌کند.

یک نکته مهم در این بین عدم تکرار تجربه سال‌های گذشته در دوره‌های فراز و فرود نرخ ارز است. عرضه بیشتر به کاهش قیمت می‌انجامد، اما سرکوب قیمت، اقدامی علیه مکانیسم بازار است. بازارساز باید شرایط نقدینگی و اقتصاد را در نظر بگیرد و اجازه بدهد نرخ دلار خود را با تورم تنظیم کند.

دامن زدن به هیجان‌زدگی در بازار به ضرر ثبات است و بی‌ثباتی هم دست فعال اقتصادی را برای برنامه‌ریزی و آینده‌نگری می‌بندد.

دولت به‌دنبال کارنامه مثبت در روزهای پایانی

سجاد بوربور کارشناس بازار‌های مالی

این کارشناس بازارهای مالی افزود: با این شرایط، بازار سرمایه ما در کوتاه‌مدت (تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری کشور) جذابیتی برای سرمایه‌گذاری نخواهد داشت و در قدم اول افت شاخص تا محدوده ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی محتمل است.

بوربور در پایان خاطرنشان کرد: ولی درنهایت با در نظر گرفتن چشم‌انداز تورمی و عدم توان بانک مرکزی برای سرکوب نرخ ارز، بازار سرمایه پتانسیل رشد بعد از انتخابات را دارد و شاید بهتر باشد سرمایه‌گذاران در منفی‌های بازار، قدرت خرید خود را بالا ببرند تا زیان قبلی را در یک بازه ۶ الی ۱۲ ماهه جبران کنند.

بیشتر بخوانید:

نظرسنجی بورس‌نیوز از کارشناسان "بورس" در خصوص دامنه نوسان نامتقارن

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

قفل "ماشین پول" جنب تابلوی بورس

نظرسنجی بورس‌نیوز از کارشناسان "بورس" در خصوص دامنه نوسان نامتقارن؛

نزولیان و صعودیان "شاخص" پای نظرسنجی

کاهش نرخ ارز و چالش ‌کش‌دار شدن مذاکرات
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

کاهش نرخ ارز و چالش ‌کش‌دار شدن مذاکرات

کارشناس پولی و بانکی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

دستکاری نرخ سود بانکی، آری یا نه

ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۶
دلار برای یک دوره نهایتا سه ماهه توان این رو داره که بره زیر بیست هزار تومن.تازه اگر توافقی صورت بگیره.که تقریبا بعید هست.شما ببینید دولت سالهای قبل چقدر اوراق چاپ کرده و سالهای بعد باید با سودش تسویه کنه.سایر هزینه ها در بودجه کشور رو هم در نظر بگیرید.ضمن اینکه با دلار زیر بیست هزار تومن سیل عظیم سرمایه هست که از کشور خارج خواهد شد.بدهی سنگین دولت به تعمین اجتماعی و بانکها و افزایش حقوق های کارمندان و بازنشستگانی که توان خرید اونها به یک پنجم سالهای قبل رسیده تماما مسائلی هست که دست بانک مرکزی رو برای کاهش قیمت دلار بسته است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۵
تغییرحجم مبنا و حذف دامنه نوسان برای همیشه باید حذف شود تا برای همیشه از قیمتهای دستوری راحت شویم شعار کافی ایست مشکل هم می دانیم فقط باید عمل کرد نه صبر کنید تا منتظر اظهار نظر های بیسوادنان باشیم سواد باید با عمل باشد و بازار سرمایه عمل مثبت کم داریم نه حرف و حدیث تا بهحال هم بسیار دیر و لاکپشتی عمل شده در رابطه با حذف دامنه نوسان . بار گفتن و گفتیم به سنگ می گفتیم تو سرش می رفت ولی تو سر بیس.وادن نرفت که نرفت می گوییم تا دامنه نوسان حذف کامل نشود این بورس بورس نشود تمام مشکلات از قیمتهای دستوری و صف و هزار مشکل دیگه در پله اول در دل همان دامنه نوسان نهفته است و تا حذف نشود تلاش بیهوده برای بورس نکشید مگر میشود با دامنه نوسان از شر قیمتهای دستوری و غیره ازادشد ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۴
فقط حذف کامل دامنه نوسان
پاک نیت
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۴
با سلام بهتر بود بجای اقتصاد دستوری که من هم به ان رای دادم بصورت شفاف تر گزینه اقتصاد دولتی را بعنوان گزینه میگذاشتید.تشکر از بورس نیوز با مطالب مفیدش