بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲
مدیر سرمایه‌گذاری "وپویا" در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

به جای متهم‌کردن حقوقی‌ها، آدرس "نقدینگی" را بدهید

به جای متهم‌کردن حقوقی‌ها، آدرس
انتظار می‌رود نهاد‌های مالی و بانک ها، منابعی به بازار تزریق کنند تا نقدشوندگی سهم‌ها افزایش یابد. به رغم ارزندگی بسیاری از سهم ها، نقدشوندگی سهام پایین است و لازم است که نهاد‌هایی همچون بانک ها، بخش کمی از منابع خود را وارد بازار سرمایه کنند.
کد خبر : ۲۳۶۳۱۴

به جای متهم کردن حقوقی ها، نقدینگی وارد بازار کنید

به گزارش بورس نیوز،  انتظار می‌رود نهاد‌های مالی و بانک‌ها، منابعی به بازار تزریق کنند تا نقدشوندگی سهم‌ها افزایش یابد. به‌رغم ارزندگی بسیاری از سهم‌ها، نقدشوندگی سهام پایین است و لازم است که نهاد‌هایی همچون بانک‌ها، بخش کمی از منابع خود را وارد بازار سرمایه کنند.

امروز هم بورس تهران منفی بود و شاخص کل بیش از ۸ هزار واحد افت کرد.

علیرضا مستقل کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: به نظر می‌رسد با ۳ سناریو در حوزه سیاسی مواجه خواهیم شد که بازار ارز و بازار سرمایه را هم تحت تأثیر قرار خواهند داد.

وی ادامه داد: سناریو اول، بازگشت کامل آمریکا به برجام و رفع کامل تحریم‌ها بوده که شاید کمترین شانس، تحقق این سناریو باشد. اما فارغ از اینکه این سناریو چقدر عملی باشد، در این صورت آمریکا اقدام به کاهش پلکانی تحریم‌ها خواهد کرد. در این حالت، برای دلار کف ۱۷ الی ۱۹ هزارتومانی متصور هستم و احتمالاً دلار سال آینده در محدوده ۲۱ الی ۲۳هزارتومانی معامله خواهد شد و یکی‌دو سالی، بازار ارز ثبات خواهد داشت. با این فرض، بازار سرمایه در بازه زمانی ۶ ماهه پتانسیل رشد ۲۰الی ۳۰درصدی خواهد داشت که این بازده برای بسیاری از سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت، جذاب نخواهد بود. البته در صورت کاهش جدی نرخ سود بانکی (مثلاً کمتر از ۱۶ هزار تومان)، انتظار بازدهی بالاتری برای بازار سرمایه می‌رود. سناریو دوم، مذاکره هم‌زمان با رفع تحریم‌ها به‌صورت پلکانی یا گام‌به‌گام است. در صورت تحقق این سناریو، کف دلار حدود ۲۲ هزار تومان و میانگین نرخ دلار در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۳ الی ۲۵ هزار تومان خواهد بود.

مستقل اضافه کرد: در چنین شرایطی، بازده مورد انتظار بازار سرمایه در بازه زمانی ۶ ماهه، ۳۵ الی ۵۰ درصد خواهد بود. البته با توجه به بحث‌های موشکی و منطقه‌ای، به نظر می‌رسد مذاکرات سختی پیش رو خواهیم داشت. سناریو سوم نیز، عدم مذاکره و عدم رفع تحریم‌ها است که در این صورت، بازار ارز صعودی خواهد بود و دلار با شیب نسبتاً بالایی، پتانسیل رشد داشته و بازار سرمایه هم تحت تأثیر افزایش نرخ ارز، رشد خواهد کرد. البته تنش‌های سیاسی، ریسک بازار سرمایه تلقی می‌شود و با فرض سناریو سوم احتمالاً بازده بازار سرمایه کمتر از بازار ارز خواهد بود.

وی در رابطه با دلایل عدم واکنش مناسب بازار سرمایه به اتفاقات مثبتی همچون رشد چشمگیر قیمت جهانی مس و افزایش بهای نفت و... گفت: شرایط فعلی قیمت‌های جهانی بسیار مناسب است؛ البته باوجودآنکه بعضی تحلیل‌ها از تداوم رشد قیمت‌های جهانی حکایت دارند، ولی با توجه به وضعیت کلی بازار سرمایه، فعالان بازار سرمایه نسبت به ثبات این قیمت‌ها ابهام دارند. اما معتقدم برخی سهم‌ها با در نظر گرفتن قیمت‌های جهانی برای سرمایه‌گذاری بسیار جذاب هستند.

این کارشناس بازارسرمایه افزود: جذابیت سهم‌ها، به عوامل متعددی بستگی دارد و به سبب ریسک‌ها و ابهامات زیاد بازار سرمایه و فشار روانی روی سهامداران کم‌تجربه‌تر، موجب تمایل بخشی از فعالان بازار سرمایه به خروج سرمایه‌های خود از بورس شده است. سرمایه‌گذارانی هم که در قیمت‌های فعلی اقدام به فروش سهام و خروج از بازار سرمایه کرده‌اند، به‌راحتی دوباره جذب این بازار نخواهند شد و بهبود پارامترهای سیاسی و اقتصادی هم‌زمان بر خواهد بود. ولی به نظر می‌رسد با نزدیکی با روزهای پایانی سال، بازار سرمایه به‌تدریج استارت یک حرکت صعودی ملایم را خواهد زد. انتقاد از عرضه حقوقی‌ها، منطقی نیست و حقوقی‌ها، فعالان همین بازار هستند و اگر اقدام به فروش سهم می‌کنند، درنهایت بازهم منابع خود را وارد همین بازار خواهند کرد.

مستقل اضافه کرد: بخش کمی از نقدینگی خارج‌شده از بازار سرمایه، حاصل فروش حقوقی‌هاست. حقوقی‌ها معمولاً فقط همان سود تقسیمی سهام را از بازار خارج کرده و به سهامداران عمده پرداخت می‌کنند و بعید است که نقدینگی حاصل از فروش سهام حقوقی‌ها، از بازار سرمایه خارج شود. تمرکز زیادی روی فروش حقوقی‌ها صورت گرفته؛ اما انتظار می‌رود نهادهای مالی و بانک‌ها، منابعی به بازار تزریق کنند تا نقدشوندگی سهم‌ها افزایش یابد. به‌رغم ارزندگی بسیاری از سهم‌ها، نقدشوندگی سهام پایین است و لازم است که نهادهایی همچون بانک‌ها، بخش کمی از منابع خود را وارد بازار سرمایه کنند.

این فعال بازارسرمایه تاکید کرد: قطعاً خرید سهام در این مقطع، در بازه زمانی تقریباً ۲ ساله بازدهی خوبی برای بانک‌ها به همراه خواهد داشت. در شرایط بحرانی همواره دولت‌ها و نهادهای قانون‌گذار با تغییر مقررات و همچنین تزریق نقدینگی، به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم از بازارهای مالی حمایت می‌کنند و الان هم وقت آن است که بانک‌هایی که نقدینگی کافی در اختیاردارند، وارد این بازار شوند. کما اینکه در این سال‌ها هم، بانک‌هایی که سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در بازار سرمایه انجام داده‌اند، بازدهی مناسبی کسب کرده‌اند.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری پویا در خاتمه در معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری اظهار کرد: با توجه به چشم‌انداز احتمال لغو تحریم‌ها، صنعت خودروسازی و بانکی جذاب‌تر هستند؛ البته باید با بررسی صورت‌های مالی و برنامه‌های آتی شرکت‌ها، اقدام به انتخاب سهم مناسب از میان هر گروه کرد. در گروه فولادی و معدنی و پتروشیمی هم، سهم‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که هم به لحاظ بنیادی ارزنده هستند و هم برنامه‌های مثبتی مثل افزایش سرمایه و... دارند. با انتخاب گزینه‌های مناسب از این چند گروه، می‌توان سبدی از سهم‌های پر پتانسیل تشکیل داد که چه در صورت لغو تحریم‌ها و چه جهش ارزی و... بازدهی خوبی برای سرمایه‌گذاران به ارمغان داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

دلواپسی های یکبار مصرف برای ایام کرونا 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۷
دولت در حال غارت وسیع پول از بازار مالی است و تمام اصل و سود اوراقی که امسال دولت واگذار کرده است، روی دوش دولت بعدی است.
مجلس نباید به دولت در ماه پایانی سال و نزدیک به انتخابات اجازه دهد که تامین مالی کند. دولتی که 8 سال کار نکرد، مشکوک است که یکباره حجم وسیعی از اوراق را نزدیک به انتخابات منتشر کند.
تا 1401 تورم شدید با ملت است.
علی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۰
با این بدهی های سنگین دولت و اوراق قرضه منتشر شده که قطعا در سالهای بعد سر رسید میشود احتمال افت شدید قیمت دلار تقریبا صفر هست.محتمل ترین گزینه فعلا کانال ۲۰ هزار تومنی هست.بهترین سرمایه گذاری هم در حال حاظر سهم های پتروشیمی و فولادی هست که با توجه به گزارشهای سه ماهه سوم و احتمالا تداوم آن پی به ای حدود ۵ دارند و سود بالایی هم در مجامع تقسیم می کنند.با توجه به رشد قیمت نفت و سایر کامودیتی ها و تثبیت قیمت های فعلی احتمال رشد قیمت سهم های پتروشیمی و فلزی در میان مدت و بلند مدت بسیار بالا هست.