بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۷
ساعات انتهایی بازار اندکی متفاوت
با توجه به معاملات روز چهارشنبه، وضعیت بازار را در ساعات ابتدایی همراه با عرضه‌های سنگین و تشکیل صف فروش در بسیاری از نماد‌ها پیش‌بینی می‌کنیم که ممکن است این شرایط در ساعات انتهایی بازار اندکی متفاوت و با تقاضایی به مراتب جدی‌تر همراه باشد.
کد خبر : ۲۳۶۴۷۹

پیش گشایش+بورس نیوز

آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت:
به گزارش بورس نیوز، تنها یک روز پس از معاملات مثبت و البته جمع شدن صفوف فروش نماد‌های بزرگ در روز سه‌شنبه هفته گذشته، شاهد عرضه‌های سنگین و تشکیل مجدد صفوف فروش در نماد‌های تاثیرگذار در روز چهارشنبه بودیم.

بازگشایی ناامیدکننده "شپنا"، تشکیل صف فروش در نماد خودروسازان و بانک‌های تجارت، صادرات و ملت نوید تشکیل صف فروش در این نماد‌ها را در ساعات ابتدایی امروز را نیز می‌دهد.

در شرایطی که تنها برخی از کارشناسان بازارسرمایه در خصوص معضل نقدشوندگی طرح‌های جدید و غیرکارشناسی مدیران تازه‌وارد سازمان بورس هشدار داده بودند، بازار هفته گذشته عمدتا شاهد تشکیل صفوف فروش در اکثر نماد‌های بازار بود تا پیش‌بینی این روند در هفته پیش رو نیز محتمل به نظر برسد.

اما شاید یکی از نکات قابل توجه بازار روز چهارشنبه افت تنها ۵.۸۱۱ واحدی شاخص کل بود که با توجه بر تعداد بالای صفوف فروش و معاملات منفی اکثر نماد‌های بزرگ بازار رخدادی نگران‌کننده و تامل‌برانگیز بود.


اخبار اقتصاد بین الملل:
شاید مهمترین اخبار اقتصاد بین المللی در روز گذشته افت دسته‌جمعی قیمت کامودیتی‌ها و شاخص بورس‌های جهانی بود که این موضوع شاید چالشی جدید در بازار روز جاری بازار نیز محسوب شود.

شاخص بورس نیکی ژاپن در معاملات روز گذشته ۴‌درصد ریزش داشت و بدترین عملکرد خود در حدود یک سال گذشته را به ثبت رساند. در واقع این بدترین روزی بود که بورس ژاپن ار آوریل سال گذشته تاکنون تجربه کرده است.

اخیرا نیز سود اوراق قرضه دولتی آمریکا نیز از ۱.۶‌درصد گذشته و به بالاترین سطح خود در یک سال گذشته رسید که همین امر شرایط را برای بورس‌های بین‌المللی پرنوسان کرده است.

لازم به ذکر است، در معاملات شب گذشته بورس آمریکا نیز روز خوبی به ثبت نرساند به گونه‌ای که شاخص نزدک در بدترین روز معاملاتی خود از ماه سپتامبر را به سمت رساند و ۳ درصد کاهش داشت. معاملات آتی نزدک در بورس‌های آسیایی هم امروز ۰.۶‌درصد افت کرد.

همچنین به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، سود اوراق قرضه آمریکا به سرعت به بالاترین سطح خود در یک سال اخیر جهش کرد و باعث ایجاد اضطراب در بازار‌های مالی جهان شد.

سود اوراق ۱۰‌ساله آمریکا که بنچ‌مارک سود اوراق قرضه بین‌المللی به حساب می‌آید، به ۱.۶۱۴ درصد جهش کرد که این، بالاترین سطح از ۱۴ فوریه ۲۰۲۰ تا کنون است.

جهش سریع سود این اوراق نگرانی‌های جدی‌ای در سرمایه‌گذاران به وجود آورد. آن‌ها نگران این هستند که افزایش سود این اوراق بیشتر به علت رشد تورم بوده باشد تا ریکاوری اقتصادی در آن اثرگذار شود.

نرخ بهره اوراق ۱۰‌ساله در پایان سال ۲۰۲۰ میلادی در زیر یک درصد باقی مانده بود که در پایان ژانویه هم به ۱.۰۹ درصد رسید؛ بنابراین حرکت رو به بالای بیش از ۵۰ صدم درصدی (نیم درصدی) سود این اوراق، آن هم ظرف تنها ۲ ماه از نظر سرمایه‌گذاران بازار اوراق بسیار سریع به حساب می‌آید.

نرخ سود اوراق ۵‌ساله آمریکا هم که انعکاسی از توقع بازار از نرخ تورم در آینده نزدیک بوده به ۲.۳۸ درصد جهش کرد که این بالاترین سطح این شاخص از قبل از بحران مالی بزرگ ۲۰۰۸ تاکنون است.

مجموع این عوامل منجر به افت دسته‌جمعی کامودیتی‌های تاثیرگذار نظیر نفت، مس، روی، قلع و ... شد که شاید آغازی برای روند نزولی آن‌ها باشد.

اقتصاد کلان و بازار سرمایه:
اما مهمترین اخبار مرتبط با اقتصاد داخلی و بازار ارز را می‌توان پست جدید همتی دانست. بر این اساس عبدالناصر همتی در اینستاگرام نوشت: اعلام سیاست‌های بانک مرکزی توسط این بانک جزو پیش‌شرط‌های قبول مسئولیتم بوده است. از نیمه سال ۹۷، بانک مرکزی سیاست ارزی خود را، بر مبنای صیانت از ذخایر خود و همزمان تامین منابع لازم برای واردات کالا‌های اساسی و دارو قرار داد.

وی افزود: در دوسال گذشته، این سیاست نشان داد که با موفقیت کشور را از میانه بزرگترین جنگ اقتصادی تاریخ به سلامت عبور داد. در این میان، فشار زیادی از ناحیه تحریم‌های ظالمانه و غیرانسانی بر مردم عزیزمان وارد شد، اما اینکه، بدون سیاست‌های بانک مرکزی در این دوره، چه سرنوشتی در انتظار متغیر‌های اصلی اقتصاد مانند نرخ ارز و تورم بود قابل تصور نیست.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: بانک مرکزی همچنان اعتقاد راسخ دارد که نرخ ارز باید توسط سازوکار بازار و مستقل از سیاست‌های مالی و بودجه‌ای تعیین شود و انتظار داردکه با تصحیح انتظارات و تخلیه اثر شوک‌های سیاسی، نرخ ارز در مسیر اصلاح توسط سازوکار بازار قرار گیرد. بار‌ها گفته‌ام، تقویت ارزش پول ملی، مهمترین دغدغه بانک مرکزی بوده و تا به حال نیز تمام تلاش خود را علیرغم برخی مرارت‌ها، به کار بردم تا نیاز‌های بودجه‌ای دولت نتواند در این مسیر خدشه زیادی وارد کند.

همتی گفت: بازار ارز، یک بازار حساس و تخصصی است. در نخستین جلسه حضور در هیات دولت قبل از انتصاب و در نخستین جملات خود از آقای رئیس‌جمهور و اعضای دولت درخواست کردم که اگر به انتصاب اینجانب رأی می‌دهند، با این شرط همراه باشد که در خصوص مسائل ارزی، اعلام سیاست‌ها را به بانک مرکزی واگذار کنند و قطعا این بهترین کمک مسئولین به بانک مرکزی و نیز ثبات در بازار‌های پول و ارز است.

بازار امروز:
همانگونه که در ابتدای گزارش نیز عنوان شد به نظر می‌رسد با توجه به شرایط ناامیدکننده بازار در روز چهارشنبه از یک طرف و همچنین افت نرخ‌های جهانی کامودیتی‌ها در روز‌های گذشته، دیگر نمی‌توان به تغییر روند بازار در روز جاری امیدوار بود.

با این وجود با توجه به معاملات روز چهارشنبه، وضعیت بازار را در ساعات ابتدایی همراه با عرضه‌های سنگین و تشکیل صف فروش در بسیاری از نماد‌ها پیش‌بینی می‌کنیم که ممکن است این شرایط در ساعات انتهایی بازار اندکی متفاوت و با تقاضایی به مراتب جدی‌تر همراه باشد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مجید
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۷
باز بهونه جدید ریزش نرخ کامودیتی ها و بازارهای جهانی اون موقع که اینا خوب بودن بهانه های دیگه ای برا منفی کردن داشتیم بورس نیوز خواهشا یکبار راست بگو علت اصلی ریزش خروج نقدینگی در شاخص دو میلیون صد توسط رانت خوارانی همچون .ها .ها و .هاست خواهشا دیگه دنبال بهانه جدید نگردید .والسلام
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷
ساختمان بورس نابود کنید تو چاله اش اب بریزید باتلا ق بشه که دیگه نشه ساخت این دزد خونرو
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶
مشکل این کشوراینکه مدیران خودشنو میبینند توجهی به مردم ندارند درجنگ اقتصادی چند نفراز مردم راوارد بورس کردید واموالشان رانابود کردید نفت ۲۰دلار ،،دلار ۲۶هزارتومان شتران ۵۳۰۰دولت فروخت به مردم امروزنفت بالای ۶۰دلار دلار۲۵،،شتران۸۷۰ مشکلات خودتونو ریختید سرمردم جیب اقازادها باپول مردم پرکردید (دزدی ازدیوار بالا رفتند نیست )۴۲سال دم از موفقیت میزنید فقط نمیدانم چرا هرروز فقیرتر میشویم مشکل مردم زبان مدیران نیست دست کج مدیران است