بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
تاثیر تعدیل نرخ ارز بر بازار
بازار سرمایه در حال حاضر در شرایط سردرگمی به سر می‌برد. از یک سو شاهد تعدیل نرخ ارز و احتمال افت بیشتر آن در هفته‌ها و ماه‌های آینده هستیم.
کد خبر : ۲۳۶۷۵۷

خواندن ۴دقیقه

پیش گشایش+بورس نیوز

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد رشد شاخص پس از افت پیاپی آن در چند روز کاری گذشته بودیم. این نماگر با توجه به معاملات مثبت در برخی نماد‌های بزرگ در گروه‌های پالایشگاهی، پتروشیمی و فلزات اساسی با ۴ هزار و ۶۳۰ واحد افزایش که کمتر از یک درصد است به رقم یک میلیون و ۱۸۶ هزار واحد رسید.

شاخص کل هم وزن نیز با افزایش اندک ۰.۰۵ درصدی به ۴۳۱ هزار و ۶۳۲ واحد رسید.

سیاست و اقتصاد کلان

در خبری از حوزه سیاست و اقتصاد کلان، بحث‌ها در خصوص تصویب و یا عدم تصویب لوایح مربوط به FATF مجددا و با توجه به در دستور کار قرار گرفتن آن‌ها در برنامه کاری مجمع تشخیص مصلحت نظام در راس اخبار اقتصادی روز کشور قرار گرفته که از جمله تغییرات مهمی که در این خصوص می‌توان به آن‌ها اشاره کرد تغییر لحن محسوس برخی از اعضای سابقا مخالف این لوایح همچون مرتضی نبوی، باهنر و حجه الاسلام شبستری اشاره کرد.

به نظر می‌رسد که در این مرحله، کلیت مجمع موافق تصمیم به تایید این لوایح بوده و این موضوع می‌تواند در کنار رفع احتمالی تحریم‌ها در هفته‌های آینده موجب تعدیل محسوس نرخ ارز در کشور شود. روز گذشته نیز شاهد کاهش بیش از ۳۰۰ تومانی قیمت دلار در صرافی ملی بودیم و آخرین قیمت ثبت شده این ارز مهم به ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. قیمت سکه طلا نیز مجددا به کانال ۱۰ میلیون تومان بازگشت و در عصر دیروز قیمت آن به ۱۰ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسیده بود.

در بازار‌های جهانی شاهد رشد مجدد قیمت فلزات بودیم. تضعیف شاخص دلار در کنار کاهش برخی فعالیت‌های تولیدی فلزات در کشور چین موجب افزایش بیش از ۴ درصدی قیمت آلومینیوم در معاملات شب گذشته بازار‌های جهانی شد. قیمت هر تن آلومینیوم به ۲.۲۲۰ دلار رسید. قیمت مس نیز با افزایش بیش از ۱.۵ درصدی به بیش از ۹.۲۰۰ دلار در هر تن رسید. قیمت نفت، اما نوسان خاصی را تجربه نکرد و نفت خام برنت با توجه به احتمال افزایش تولید قابل انتظار توسط اوپک پلاس در هفته‌های آینده در محدوده‌ی ۶۳ دلار در هر بشکه ثابت باقی ماند. قیمت هر اونس طلا نیز در زمان تنظیم این گزارش به ۱.۷۳۵ دلار در هر اونس رسیده بود.

در خبری از حوزه ساخت‌وساز و مسکن، بررسی‌های آماری حوزه ساختمان نشان داد که عدد شامخ کل در بهمن‌ماه ۶۴.۲۸ بوده که از افزایش فعالیت‌های بخش ساختمان در بهمن‌ماه نسبت به ماه گذشته حکایت دارد. با افزایش میزان فعالیت‌ها جهت تحویل سفارشات پیش از پایان سال (عمدتا در فعالیت‌های کوتاه مدت)، شاخص‌های سرعت انجام سفارش‌ها، میزان مواد اولیه و تجهیزات خریداری شده و میزان بکارگیری نیروی انسانی افزایش یافت و میزان فروش نیز نسبت به ماه گذشته کمی بیشتر شد. البته شاخص میزان سفارشات جدیدکه در ماه گذشته کمی افزایش یافته بود با نزدیکی به پایان سال و از سوی دیگر تردید برخی کارفرمایان نسبت به عقد قرارداد‌ها به واسطه تردید نسبت به وضعیت قیمت‌ها در ماه‌های آتی، کمی در جهت کاهش پیش رفت. شاخص قیمت خرید مواداولیه درحد اندکی افزایش یافت.

در خبری از بازار سرمایه و بر اساس اعلام سازمان بورس وبه گفته رئیس این نهاد، دهقان دهنوی سهامدارانی که از ابتدای سال جاری تا به روز گذشته (۱۲ اسفند ۹۹) وارد بازار سرمایه شدند و ارزش پرتفوی و سبد سهام آن‌ها ۱۰ میلیون تومان و کمتر است مجازند بر روی سبد دارایی خود نوعی ضمانت حداقل بازدهی از صندوق توسعه دریافت کنند. پورتفوی مورد محاسبه برای این افراد مشتمل بر سهام، واحد‌های صندوق‌های با درآمد ثابت و صندوق‌های سهامی و به طور کلی اوضاع اوراق بهادار بازار سرمایه خواهد بود که اگر ارزش آن ۱۰ میلیون تومان یا کمتر باشد، صندوق توسعه بازار، این حمایت را در قالب یک اختیار فروش برای این دسته از سهامداران بر روی کل پورتفویشان و برای تاریخ انتهای اردیبهشت ۱۴۰۱ قایل می‌شود. تضمین سود ۲۵ درصدی برای این افراد در نظر گرفته شده است.

بازار امروز
بازار سرمایه در حال حاضر در شرایط سردرگمی به سر می‌برد. از یک سو شاهد تعدیل نرخ ارز و احتمال افت بیشتر آن در هفته‌ها و ماه‌های آینده هستیم.

از سوی دیگر در برخی کالا‌ها شاهد ثبت بالاترین قیمت‌ها ۱۰ساله آن‌ها در بازار‌های جهانی هستیم. طرح‌های سازمان بورس نیز که فروش حقوقی‌ها را محدود کرده و یا کاهش قیمت‌ها به دو درصد محدود شده در کنار احتمال افزایش فروش بابت تسویه اعتباری پایان سال کارگزاری ها، شرایط متناضی را بر پیش بینی کوتاه مدت آن فراهم کرده است.

شاید بتوان گفت که نوسانی شدن قیمت‌ها در دو هفته پایانی سال محتمل‌ترین اتفاق قابل انتظار برای بازار سرمایه باشد و با اطمینان خاطر نمی‌توان روند و جهت خاصی را برای بازار سرمایه در روز‌های پایانی سال ۱۳۹۹ عنوان کرد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۲
فروش سهمهای بنیادی و سودده درین روزها که بازارسرمایه با بمباران اخبارمایوس کننده مواجه شده بد ترین عمل ممکن برای سهامداران است !