بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴
عدم تقسیم سود‌های فروش اصلی‌ترین چالش سهامداران؛

"وخارزم " و شناسایی سود‌های ناشی از فروش

به نظر نمی‌رسد سود شناسایی شده این شرکت در ۶ماهه کیفیت تقسیم را داشته باشد و البته افت در حدود ۵۰ درصدی قیمت سهام این شرکت سرمایه گذاری در ماه اخیر نیز غیر طبیعی نبوده است.
کد خبر : ۲۳۶۸۸۷

خواندن ۳دقیقه

سرمایه گذاری خوارزمی+بورس نیوز

به گزارش گروه تحقیق و مطالعات بورس نیوز، شاید دلیل چرایی تشکیل صف فروش در نماد "وخارزم" را حتی با اعلام سود خالصی ۱.۱۹۲ ریالی به ازای هر سهم را می‌توان در نحوه شناسایی درآمد‌ها و سهم بالای سود حاصل از فروش در این سرفصل مشاهده کرد.

جدول سود محقق شده وخارزم+بورس نیوز

متاسفانه اتفاقی که این روز‌ها به وفور در نحوه شناسایی سود‌های ناشی از فروش سهام شرکت‌های زیرمجموعه سرمایه‌گذاری‌ها می‌بینیم، معاملات کاغذی و جابجایی‌هایی صرفا جهت شناسایی سود‌های کاغذی و نه قابل تقسیم است.

در حالی شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی سود خالصی ۱.۱۹۲ ریالی را به ازای هر سهم در ۶ماهه نخست سال روانه سامانه کدال کرد که نگاهی ریزبینانه‌تر حاکی از بی‌کیفیت بودن سود شناسایی شده این شرکت در این مدت بوده که این موضوع می‌بایست مورد توجه جدی سهامدارنش قرار گیرد.

جدول سرمایه گذاری وخارزم+بورس نیوز

از مجموع ۱۵.۷۹۲ میلیارد ریال درآمد‌های عملیاتی شرکت بیش از ۱۴.۵۰۹ میلیارد ریال معادل ۹۲ درصد مربوط به درآمد‌های ناشی از فروش سهام زیر مجموعه‌هاست که این فروش‌ها بیشتر به مانند جابجایی‌هایی بی‌کیفیت و هماهنگ‌شده و البته معاملاتی درون‌گروهی بوده و سهامداران این شرکت نمی‌توانند حسابی بر روی تقسیم سود در مجمع سالانه از این محل کنند.

همانگونه که در جدول نیز ملاحظه می‌شود عمده درآمد‌های ناشی از سود فروش سهام زیرمجموعه این شرکت مربوط به فروش سهام شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان و توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی و گروه بهمن بوده که البته خریدار این سهام آن هم در قیمت‌های بالا، شرکت سرمایه گذاری سپهر صادرات سهامدار عمده سرمایه گذاری خوارزمی است.

با این تفاسیر به نظر نمی‌رسد سود شناسایی شده این شرکت در ۶ماهه کیفیت تقسیم سود را داشته باشد و البته افت در حدود ۵۰ درصدی قیمت سهام این شرکت سرمایه گذاری در ماه اخیر نیز غیر طبیعی نبوده است.

بیشتر بخوانید:

پیشنهادی برای کاهش احتمال انحراف EPSها

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
عدم فروش سهام، پاشنه آشیل سودآوری سرمایه‌گذاری‌ها؛

نگرانی‌ سهامداران "وخارزم" از افت قیمت سهم‌ها

تکرار روند "فروش زیر مجموعه ها" و شناسایی سود‌های غیر قابل تقسیم؛

"وخارزم" و سودی که قیمت سهم را توجیه نمی‌کند

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۶
سهام وخارزم یکی از بهترین سهم های بازار و بورس نیوز الکی میگه همیشه باغث گمراه کردن سهامداران میشه هر چند برای همه مشخص شده که بورس نیوز دروغگوست