بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶
آیا طلا در سال ۲۰۲۱ سرمایه گذاری سودآوری است
طی دو ماه سپری شده از سال ۲۰۲۱، طلا افت و خیز‌های شدیدی را تجربه کرده و دستاورد فلز گران‌بها برای نوسان‌گیران حرفه‌ای، سود و برای سرمایه‌گذاران بلند مدت، زیان بوده است، اما آیا این روند تا پایان این سال ادامه خواهد داشت؟
کد خبر : ۲۳۷۱۵۰

خواندن ۳دقیقه

طلا در سال ۲۰۲۱ +بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، در گفتگو با کارشناسان بازار، اونس جهانی طلا در روز‌های ابتدای ژانویه ۲۰۲۱ با عبور مرز ۱۹۰۰ دلار، سرمایه‌گذارانی را که به صعودی بودن قیمت فلز زرد در سال جدید میلادی امید بسته بودند خوشحال کرد، اما این روند در دو ماه سپری‌شده از این سال ادامه نیافته و این روز‌ها – در آغاز سومین ماه از سال ۲۰۲۱ – طلا به زیر ۱۷۰۰ دلار سقوط کرده است.

سود نوسان گیران و زیان سرمایه گذاران بلند‌مدت

نوسان‌گیران حرفه‌ای از صعود ابتدای سال جاری میلادی طلا و افت و خیز‌های آن در کانال‌های ۱۹۰۰ تا ۱۷۰۰ دلار سود فراوانی برده‌اند، اما آن‌ها که در ابتدای سال ۲۰۲۱ به امید سود وارد بازار فلز گرانبها شده بودند، اکنون با زیان قابل توجه – حدود ۲۰۰ دلاری – دست و پنجه نرم می‌کنند.

در بازار داخلی طلا نیز طی دو ماه اخیر شاهد روز‌های پرنوسانی بوده‌ایم به نحوی که هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱۳ دی ماه ۱۳۹۹ – ابتدای ژانویه ۲۰۲۱ – قیمت یک میلیون و ۱۴۶ هزار تومانی را به ثبت رسانده و قیمت آن دو ماه بعد در ۱۰ اسفندماه – پایان فوریه ۲۰۲۱ – یک میلیون و ۷۷ هزار و ۲۰۰ تومان بوده است. این وضعیت نشان‌دهنده تطابق روند کاهشی اونس جهانی و طلای داخلی در کل این بازه زمانی دو ماهه است.

البته در بازار داخلی نیز طلای ۱۸عیار یک سقوط سنگین در روز ۲۹ دی ماه را پشت سر گذاشته و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در این روز به ۹۱۹ هزار و ۸۰۰ تومان ریزش کرده است. ضمنا دو صعود به مرز یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و یک میلیون و ۱۷۷ هزار تومان در روز‌های ابتدایی و انتهایی این بازه دوماهه نیز در کارنامه طلای ۱۸ عیار به چشم می‌خورد.

با این عملکرد، خرید و فروش طلا در بازار داخلی نیز برای نوسان‌گیران حرفه‎ای پرسود بوده، اما خریدارانی را که با دید بلندمدت اقدام به خرید کرده‌اند همچون خریداران اونس جهانی طلا در محدوده زیان قرار دارند، با این تفاوت که زیان سرمایه گذاران طلای ۱۸ عیار در بازار داخلی بسیار کمتر از زیان سرمایه گذاران اونس جهانی است.

تحلیل روند کاهشی قیمت طلا طی دو ماه ابتدای ۲۰۲۱
در تحلیل روند کاهشی قیمت اونس جهانی طلا طی دو ماه ابتدایی ۲۰۲۱ دلایل متعددی ذکر شده که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تثبیت ارزش دلار در برابر سایر ارز‌های بین‌المللی و سنجیده عمل کردن بایدن برخلاف ترامپ در چالش‌ها و بحران‌های جهانی اشاره کرد. کاملا روشن است که اقدامات و اظهارات بایدن برخلاف ترامپ به سرمایه‌گذاران حس ناامنی نمی‌دهد و آن‌ها را به فروش سهام و افزایش ذخایر طلای خود ترغیب نمی‌کند.

ضمن آن که انتظار می‌رفت با انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا سیاست‌های اقتصادی وی به تضعیف هر چه بیشتر دلار منتهی شود، اما تا اینجای کار تیم اقتصادی بایدن اجرای شتاب‌زده سیاست‌های تضعیف‌کننده دلار را در دستور کار قرار نداده است.

از سوی دیگر خیز مثبت بازار‌های بورس جهان در هفته‌های اخیر نیز طلا را به عقب‌نشینی واداشته است. ناگفته نماند که آمار‌های رو به افزایش تزریق واکسن کرونا در اروپا و آمریکا خوش‌بینی‌هایی درباره کمرنگ شدن رکود ناشی از این بیماری ایجاد کرده و موقعیت طلا را که در دوران اوج کرونا به عنوان یک سرمایه امن جایگاه تثبیت شده‌ای داشت، تا حدودی متزلزل کرده است.

طلا در سال ۲۰۲۱ سرمایه گذاری سودآوری +بورس نیوز

موانع کاهش قیمت طلا در ایران طی دو ماه اخیر
در بازار داخلی، طلا در بازه دو ماهه اخیر تحت تاثیر کاهش قیمت اونس جهانی قرار گرفته و بازدهی کلی این کالای سرمایه‌ای در این مدت منفی بوده، اما معامله‌گران فلز گرانبها در ایران طی این مدت ضمن آن که با نوسان‌های بیشتری مواجه بوده اند سرعت گیر‌های بیشتری را نیز در مسیر نزولی طلا داشته اند.

بر تحلیل‌گران اقتصادی و فعالان بازار پوشیده نیست که قیمت طلا در ایران علاوه بر تاثیرپذیری از اونس جهانی با نیم‌نگاهی به نبض قیمت‌ها در بازار آزاد ارز و چشم‌انداز تحولات مناسبات ایران و آمریکا خصوصا در ماجرای برجام تعیین می‌شود.

از این منظر، بی‌عملی تیم سیاسی بایدن در بازگشت به برجام از طریق برداشتن گام‌های واقعی و لغو نکردن تحریم ها، طی دو ماه گذشته روند قیمت دلار را در ایران از نزولی به صعودی تغییر داد.

تحولات سیاسی همچون افزایش تنش‌های منطقه‌ای ایران و آمریکا – در ماجرای شلیک راکت به پایگاه‌های آمریکایی در عراق و اقدام متقابل این کشور در هدف قرار دادن مواضع نیرو‌های نزدیک به ایران در مرز سوریه – نیز به مانعی برای ریزش دلار و قیمت طلا بدل شد.

چشم انداز آینده بازار طلای جهانی
بازار طلا با این عملکرد دو ماهه اکنون در حالی وارد ماه سوم سال ۲۰۲۱ شده که چشم‌انداز‌ها برای فلز گرانبها در این مقطع بسیار متفاوت از افق پیش روی طلا در ابتدای سال ۲۰۲۱ است.

در بازار جهانی، طلا با سقوط اخیر خود به کانال ۱۶۰۰ دلار بسیاری از تحلیل‌گران را شگفت‌زده کرده است. واقعیت این است که پیش‌بینی‌هایی که رکود ناشی از کرونا را عمیق و رو به گسترش نشان می‌داد بدون آن که گزارش‌های جدیدی از بهبود اوضاع اقتصادی جهان منتشر شود صرفا با امیدواری‌هایی که سرعت گرفتن روند تزریق واکسن ایجاد کرده، جای خود را به ارزیابی‌های امیدوارانه‌تری داده‌اند.

ضمنا گمانه‌زنی‌ها درباره تضعیف ناگهانی و شدید دلار با حضور بایدن در کاخ سفید نیز دست کم تاکنون محقق نشده است.

بسیار دشوار است که از حالا تا پایان سال ۲۰۲۱ نزولی شدن دلار را در برابر ارز‌های بین‌المللی منتفی بدانیم و این متغیر را از عوامل تقویب قیمت طلا خط بزنیم، اما از آنچه تا امروز شاهد آن بوده‌ایم می‌توان نتیجه گرفت سیاست‌های اقتصادی آمریکا در دوران بایدن به نزول یکباره دلار نخواهد انجامید.

کمرنگ شدن جذابیت طلا برای سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز
در بازار داخلی نیز معامله‌گران طلای ۱۸ عیار و سکه طی روز‌های اخیر با نشانه‌های مثبتی از احیای برجام مواجه‌اند که می‌تواند روندی متفاوت از دو ماه اخیر در بازار رقم بزند و طلا را با شوک منفی مواجه کند. صد البته حکم قطعی دادن در مورد چشم انداز بازار طلای داخلی نیز اگر سخت‌تر از پیش‌بینی روند قیمت فلز گرانبها در بازار جهانی نباشد، آسان‌تر نیست.

آنچه اکنون در این مقطع – نیمه دوم اسفندماه ۱۳۹۹ – می‌توان گفت این است که با پررنگ شدن احتمال احیای برجام، درخشش طلا در بازار داخلی این روز‌ها کمتر از دو ماه اخیر و سرمایه‌گذاران بلند‌مدت را در مورد ورود به این بازار با تردید مواجه کرده است.

با این حال بازار طلای ایران با توجه به پیچیدگی‌های عوامل موثر بر این بازار کماکان پرنوسان و برای نوسان‌گیران حرفه‌ای پرسود خواهد بود، اما به نظر می‌رسد چشم‌انداز این بازار در مقطع کنونی برای ریسک‌گریزان چندان روشن نیست.

شایان ذکر است در این تحلیل عوامل مهم دیگر موثر بر قیمت طلا همچون تحولات بازار نفت، سیاست‌های بانک مرکزی آمریکا، روند قیمت‌ها در بازار ارز‌های دیجیتال و… برای پرهیز از اطاله بحث مورد بررسی قرار نگرفت و این مباحث در فرصت‌ها و گزارش‌های دیگری طرح خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

اشتراک گذاری :
ارسال نظر