بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۹
در گفت و گو با بورس نیوز تاکید شد:

منتظر بحران در بازار گوشت قرمز هم باشید

منتظر بحران در بازار گوشت قرمز هم باشید
دو نرخی شدن ارز واردات نهاده های دامی، فرصتی ایجاد شد تا این صنعت دستخوش سوءاستفاده دلالانی شود که کوچکترین اطلاعی از این صنعت ندارند. تاثیر این معضل را در چند وقت اخیر در بازار مرغ مشاهده کرده ایم و احتمالا همین مشکلاتی که اخیرا در بازار مرغ بوجود آمده، در سال جدید در بازار گوشت قرمز هم شاهد خواهیم بود.
کد خبر : ۲۳۸۲۰۰

منتظر بحران در بازار گوشت قرمز هم باشید

به گزارش بورس نیوز، اگرچه واردات نهاده های دامی با ارز دولتی بر مبنای دلار ۴۲۰۰ تومانی انجام می شود، ولی آشفتگی و گرانی سرسام آور گوشت و مرغ و لبنیات در یک سال اخیر، نشان داد تخصیص ارز دولتی موجب تعادل فرآورده های دامی نشده و آنچه روز به روز کوچکتر می‌شود، سفره خانوارها است.

مهدی صادقی فعال صنعت دامپروری در گفت و گو با بورس نیوز در خصوص وضعیت این صنعت در سال جاری بیان کرد: با دو نرخی شدن ارز واردات نهاده های دامی، فرصتی ایجاد شد تا این صنعت دستخوش سوءاستفاده دلالانی شود که کوچکترین اطلاعی از این صنعت ندارند. تاثیر این معضل را در چند وقت اخیر در بازار مرغ مشاهده کرده ایم و احتمالا همین مشکلاتی که اخیرا در بازار مرغ بوجود آمده، در سال جدید در بازار گوشت قرمز هم شاهد خواهیم بود.

وی افزود: بسیاری از واحدهای تولیدی، نهاده ای را که با ارز دولتی وارد کرده بودند، در بازار با نرخ ارز آزاد به فروش رساندند و در نتیجه، دلالان رشد کردند و تولیدکنندگان تحت فشار قرار گرفتند. البته موافق حذف ارز دولتی واردات نهاده های دامی نیستم و حذف ارز دولتی این مشکلات را تشدید می کند؛ اما امکان مدیریت صحیح تر و نظارت دقیق تر برای جلوگیری از این سوءاستفاده ها وجود داشت. در حال حاضر واردات نهاده های دامی با ارز دولتی توسط دلالان و برخی آقازاده ها صورت می گیرد. اصولی تر آن بود که سیاستی اتخاذ شود که ارز دولتی به مصرف دام و طیور برسد و دست واسطه ها از بازار نهاده های دامی کوتاه شود. اما نکته منفی اینجاست که با برهم خوردن تعادل بازار گوشت و مرغ، به جای یک راهکار مناسب، اقدام به واردات گوشت و مرغ منجمد می کنند که مُسکّن موقتی است و در بلند مدت مشکلات را تشدید می کند. در شرایطی که برخی وزرا اطلاعی از وضعیت تولید ندارند و در صحبت های خود اظهار می کنند قیمت نهاده دامی ۲ سالی است که تغییر نکرده، یا قیمتی دستوری برای فروش مرغ اعلام می کنند، نمی توان انتظار بهبود اوضاع و راهکار منطقی داشت! همان طور که مرغ ۵۰ هزار تومانی، از قبل قابل پیش بینی بود؛ حالا هم بروز التهاب در بازار گوشت قرمز در ماه های آینده(به شرط تداوم سیاست های فعلی) قابل پیش بینی است. ضمن اینکه سال ۹۹، سال کم بارشی هم بوده و باید تبعات خشکسالی و کمبود علوفه و فشار بیشتر روی اقلام وارداتی را هم در سال ۱۴۰۰ بپذیریم. قطعا علوفه ای که در سال ۱۴۰۰ مورد استفاده قرار خواهد گرفت، ۵۰ الی ۱۰۰ درصدی گران تر از سال ۹۹ خواهد بود و تولیدکنندگان در سال ۱۴۰۰، حسرت شرایط سال ۱۳۹۹ را خواهند خورد!

مدیر عامل سابق "زشگزا" در ادامه گفت: این شرایط نه برای تولیدکنندگان و نه برای سهامداران، مساعد نیست. مادامی که تولید از پویایی برخوردار نباشد، سرمایه گذاران تمایلی به سرمایه گذاری در حوزه تولید و دست و پنجه نرم کردن با چالش های مکرر را نخواهند داشت و نقدینگی(سرمایه ها) راهی بازارهای سفته بازانه مسکن و ارز و... خواهد شد.

صادقی در خاتمه در مورد راهکارهای حمایت از صنعت دام و طیور و جلوگیری از تلاطم در بازار فرآورده های دامی اظهار کرد: یکی از راهکارهای پیشنهادی، اعطای تسهیلات ارزان قیمت به تولیدکنندگان واقعی و علی الخصوص واحدهای تولیدی بزرگ خواهد بود که هم موجب رونق تولید و هم اشتغال زایی شود. ضمن اینکه واردات نهاده باید توسط تولیدکنندگان و بصورت مستقیم انجام شود، نه واسطه های متعدد! در صورتی که ارز کافی (حتی دلار ۲۹ هزار تومانی) در اختیار این صنعت قرار بگیرد و محدودیت های واردات نهاده های دامی مرتفع گردد، این صنعت پتانسیل افزایش ظرفیت تولید و حتی صادرات گوشت و مرغ را خواهد داشت و شاید این اتفاق، فرصتی برای رشد این صنعت فراهم کند. به هر حال صنعت دام و طیور به روزهای حساسی رسیده و در صورت عدم حمایت از این صنعت و نابودی واحدهای تولیدی، در آینده باید چندین برابر سرمایه گذاری های امروز صرف احیای واحدهای تولیدی کرد.


بیشتر بخوانید:

موج سواری، مناسب ترین استراتژی سرمایه گذاری  

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
حذف دامنه نوسان؛ آری یا نه
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

حذف دامنه نوسان؛ آری یا نه

سال تورم در بازارهای جهانی/بازدهی بالاتر از ۲۰ درصدی بورس در سال جاری
کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با بورس نیوز تاکید کرد:

سال تورم در بازارهای جهانی/بازدهی بالاتر از ۲۰ درصدی بورس در سال جاری

ارسال نظر
نظرات بینندگان
امید
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۸
ننگ بر ..................