بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۱
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

«کلید» قفل "بورس" زیردرخت جاماند!

«کلید» قفل
سهامداران ما به درجه‌ای از سطح دانش تحلیلی نرسیده‌اند که بدون وجود دامنه نوسان، اقدام به معامله کنند و در صورت حذف دامنه نوسان، حتما سهامداران کم تجربه‌تر آسیب جدی خواهند دید اما؛ لزومی هم ندارد که با اجرای دامنه نوسان نامتقارن، سرمایه‌های مردم را در صف‌های فروش قفل کرد!
کد خبر : ۲۳۸۷۲۷

کلید قفل

به گزارش بورس نیوز، روز گذشته اعلام شد ظرف ۴۸ ساعت، موافقت اصولی به‌منظور انجام فرآیند انتشار اوراق اجاره سهام توسط هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری به مبلغ ۲۴ هزار میلیارد تومان صادر خواهد شد. گویا اولین درخواست کتبی برای انتشار هزار میلیارد تومان اوراق بدهی(اجاره سهام) هم به سازمان بورس ارسال‌شده است.

مازیار فتحی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: اثرگذاری طرح انتشار اوراق اجاره سهام، بستگی به حجم اوراق منتشرشده توسط هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری خواهد داشت و با شرایط فعلی بازار سرمایه، احتمالاً هلدینگ های سرمایه‌گذاری از تمام ظرفیت برای انتشار اوراق اجاره سهام استفاده نکنند.

وی افزود: بر اساس این طرح، می‌بایست هلدینگ های سرمایه‌گذاری از بازار سرمایه تأمین مالی کرده و اقدام به خرید سهام کنند. نکته اینجاست که چشم‌انداز بازار سرمایه حداقل تا پایان دولت فعلی از منظر تحلیلی مثبت نیست. بنابراین اگرچه هلدینگ های سرمایه‌گذاری عملاً مجوز انتشار اوراق خواهند داشت؛ ولی انتشار اوراق و تحمل هزینه مالی به‌منظور خرید سهام خیلی جذاب نیست. هلدینگ های بزرگ سرمایه‌گذاری، همواره بر اساس تحلیل بنیادی سهم‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند و باید دید سیاست این هلدینگ ها در این مورد چه خواهد بود. عدم حمایت از سهم‌های زیرمجموعه توسط این هلدینگ ها، به سبب کمبود نقدینگی در این شرکت‌ها نیست. هلدینگ های بزرگ سرمایه‌گذاری در روزهای مثبت بازار سرمایه، نقدینگی قابل‌توجهی جذب کرده‌اند ولی شرایط بازار سرمایه و مقررات و محدودیت‌هایی مثل دامنه نوسان نامتقارن، جذابیتی برای خرید سهام باقی نگذاشته است.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: علاوه بر این، باید دید در صورت انتشار و عرضه اوراق اجاره سهام، آیا سرمایه‌گذاران تمایلی به خرید این اوراق دارند؟ انزجاری در فعالان بازار سرمایه ایجادشده که شاید از این اوراق هم استقبال نشود.

فتحی ضمن تأکید بر اینکه ریشه مشکلات بازار سرمایه، در عدم اطمینانی است که بر این بازار سایه افکنده است، گفت: بازار سرمایه با مشکل بی‌اعتمادی دست‌وپنجه نرم می‌کند و چشم‌انداز تیره بازار سرمایه باعث شده هلدینگ های بزرگ بازار سرمایه، حمایت کافی از سهامشان نداشته باشند. البته در صورت اعلام اسامی کاندیداهای ریاست جمهوری و مشخص شدن برنامه‌های هر کاندیدا، می‌توان در روزهای نزدیک به انتخابات، چشم‌انداز روشن‌تری برای بازار سرمایه متصور شد و بعد از فصل مجامع و روی کار آمدن دولت جدید و مشخص شدن سیاست‌های پولی و مالی کشور، انتظار بازار متعادل‌تر و مثبت‌تری در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ داشت.

وی در خاتمه در رابطه با راهکارهای بهبود وضعیت بازار سرمایه اظهار کرد: برای بهبود وضعیت بازار سرمایه، باید راهکار تخیلی طرح نسنجیده دامنه نوسان نامتقارن متوقف شود و دامنه نوسان معاملات، یا به وضعیت قبلی بازگردد و یا دامنه نوسان (مثبت ۶ _ منفی ۶) اعمال کرد. در این بازار هیجانی به‌شدت مخالف حذف دامنه نوسان هستم. سهامداران ما به درجه‌ای از سطح دانش تحلیلی نرسیده‌اند که بدون وجود دامنه نوسان، اقدام به معامله کنند و در صورت حذف دامنه نوسان، حتماً سهامداران کم‌تجربه‌تر آسیب جدی خواهند دید. اما لزومی هم ندارد که با اجرای دامنه نوسان نامتقارن، سرمایه‌های مردم را در صف‌های فروش قفل کرد!


  • بیشتر بخوانید:

دلیل سرکوب تقاضا در بازار چیست

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

"بورس" وجه المصالحه بزرگان بازار

پیشنهاد شناور شدن نرخ سیمان
مدیرعامل شرکت سیمان ساوه در گفت‌و‌گو با بورس نیوز تاکید کرد:

پیشنهاد شناور شدن نرخ سیمان

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

ایست "متولیان اقتصاد" به کاهش نرخ سود ...

ارسال نظر
نظرات بینندگان
مجید
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۷
دخالت سیاستمداران و دولت مردان با تشویق مردم بر مشارکت در بازار ملی و میهنی (بورس) برای افزایش، بهبود و بهره وری صنایع کشور و سپس نا امید کردن آنها با تاراج سرمایه ها و سوق آن به سمت ارزهای دیجیتالی و افزایش نرخ ارز و تورم باعث نا امیدی آنان در اقتصاد و حتی در زندگی شدید، با خیال باطل که نا امیدی مردم از اصلاح طلب ها خواهد شد و باعث سوق آنان به سمت اصول گراها برای رای دادن می شود: ذهی به این خیال، چون مردم را از اسلام و جمهوری اسلامی سرخورده کردید و بر سرمایه سرمایه داران افزودید و خودتان را در منجلاب طغیان غرق کردید، وای بر شما ها که دست خود را بالای دست دزدان سرگردنه با خالی کردن موجودی مردم دیدید و رهبر و رییس جمهور را با تشویق مردم به سرمایه گذاری توسط آنان مسخره کردید، 10 روز بازار سهام را با سهام های فرمایشی سبز می کنید و با دیگر سهم ها پول مردم را بلوکه کرده اید و 20 روز از بازار را به ریزش سهم ها و آنهم درست در زمانهای واریز یارانه های گوناگون. در این مواقع فقط سهم های دولتی قابل خرید و فروش هستند و مابقی نه، خود به خواب رفته را نمی شود بیدار کرد پس بخوابید تا روزی که امام زمان ظهور کند و داد مظلومان را از شماها بگیرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۶
برادر جان کو گوش شنوا کی بفکر منو تو