بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۷
انتظار شرایط نوسانی در معاملات امروز
با توجه به پیگیری مجدد مذاکرات هسته‌ای در روز‌های پایانی هفته و احتمال روند مثبت این مذاکرات، بسیاری از خریداران در معاملات فردا به صورت محتاطانه‌ای رفتار خواهند کرد و بخشی نیز اقدام به فروش خواهند کرد.
کد خبر : ۲۳۸۷۵۴

پیش گشایش+بورس نیوز

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد رشد بیش از ۱۸هزار واحدی شاخص کل بودیم. پس از انتشار اخبار مربوط به انتشار اوراق اجاره توسط هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری که صرف خرید سهام در روز‌های آتی خواهد شد، شاهد هیجانات مثبت در بازار بودیم. با این حال، شاهد افزایش عرضه‌ها در ساعات میانی بازار بودیم و تنها صف خرید عمده‌ بازار در پایان معاملات مربوط به "شستا" بود.

ارزش معاملات بورس و فرابورس مجموعا به ۷۳ هزار میلیارد ریال رسید که بالاتر از معاملات چند روز گذشته محسوب می‌شود.

سیاست و اقتصاد کلان
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به نامه ایران به آژانس برای آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصد در راستای دستور رئیس جمهور اعلام کرد که مقدمات اجرایی این کار از شب گذشته در مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی روشن نطنز آغاز شده است. وی افزود: در همین راستا بلافاصله پرسشنامه مربوط به اطلاعات طراحی DIQ تسلیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد و از امشب مقدمات اجرایی این کار در تأسیسات غنی‌سازی آغاز خواهد شد و متعاقبا اطلاعات تکمیلی به سمع و نظر هموطنان عزیز خواهد رسید. کمالوندی گفت: اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصد برای استفاده در تولید عنصر «مولیبدن» با هدف به‌کارگیری در ساخت انواع رادیوداروهاست.

در خبری از حوزه تحولات برجام، معاون سیاسی وزیر امور خارجه از تعویق یک روزه جلسه مشترک ایران با گروه ۱+۴ به دلیل ابتلاء یکی از اعضای هیئت سیاسی اتحادیه اروپا به «کرونا» خبر داد. سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه اعلام کرد: براساس برنامه قبلی قرار بود جلسه مذاکره با ۱+۴ امروز چهارشنبه برگزار شود، اما بدلیل ابتلاء یکی از اعضای هیئت سیاسی اتحادیه اروپا به کرونا و ضرورت رعایت پروتکل‌های مراقبتی، جلسه روز پنج شنبه برگزار می‌شود.

در بازار ارز شاهد کاهش بیش از ۲۰۰ تومانی قیمت دلار بودیم و بهای این ارز در آستانه از دست دادن کانال ۲۴ هزار تومانی قرار گرفت. این کاهش قیمت منجر به افت نزدیک به ۱۰۰ هزار تومانی سکه طلا شد و بهای هر سکه طلا به کمتر از ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در معاملات عصر روز گذشته قرار گرفت.

در خبری از حوزه نفت و انرژی، تولید نفت ایران در ماه مارس (اسفند و فروردین) ۱۳۷ هزار بشکه در روز افزایش یافت. بر اساس تازه‌ترین گزارش سازمان اوپک، تولید نفت خام ۱۳ عضو این سازمان، بر اساس منابع ثانویه، در ماه مارس روزانه ۲۰۱ هزار بشکه افزایش یافت.۱۳ عضو سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) براساس تازه‌ترین گزارش این سازمان، ۲۵ میلیون و ۴۲ هزار بشکه نفت تولید کردند. تازه‌ترین گزارش ماهانه اوپک همچنین حاکی از آن است که تولید نفت ایران در ماه مارس ۱۳۷ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

در خبری دیگر از این حوزه، مورگان استنلی در یادداشت جدیدی از پیش بینی قبلی نفت ۷۰ دلاری عقب‌نشینی و برآورد کرد قیمت هر بشکه نفت تابستان امسال احتمالا در محدوده ۶۵ تا ۷۰ دلار حبس خواهد شد. بانک آمریکایی مورگان استنلی اعلام کرد اگرچه برخی از عوامل حمایت‌کننده از قیمت‌های نفت همچنان به قوت خود باقی مانده اند، اما احیای فعالیت حفاری آمریکا و بازگشت نفت ایران به بازار دو عاملی هستند که روند احیای قیمت‌ها را تضعیف می‌کنند.

در خبری از حوزه معدن، میزان تولید کنسانتره سنگ آهن شرکت‌های بزرگ در سال ۹۹ با رشد پنج درصدی در هم‌سنجی با سال ۹۸ به مرز ۵۰ میلیون تن رسید. ۱۰ شرکت بزرگ تولیدکننده کنسانتره سنگ آهن از ابتدای فروردین تا پایان اسفند ۹۹، مقدار ۴۹ میلیون و ۷۱۴ هزار و ۴۴۵ تن تولید کردند که این رقم در سال پیش از آن ۴۷ میلیون و ۳۰۶ هزار و ۹۳۴ تن بود.

بازار امروز
برای بازار امروز انتظار شرایط نوسانی را خواهیم داشت. با توجه به پیگیری مجدد مذاکرات هسته‌ای در روز‌های پایانی هفته و احتمال روند مثبت این مذاکرات، بسیاری از خریداران در معاملات فردا به صورت محتاطانه‌ای رفتار خواهند کرد و بخشی نیز اقدام به فروش خواهند کرد.

با توجه به دامنه نوسان نامتقارن بازار، انتظار رشد سنگین قیمت‌ها پس از معاملات روزگذشته بعید به نظر می‌رسد و چه بسا شاهد صف‌های فروش نیز در برخی نماد‌ها باشیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر