بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
به عمل کار برآید به سخندانی نیست؛

تمام وعده‌های آقای رئیس

دهقان دهنوی از زمان انتصاب به ریاست سازمان بورس وعده‌هایی را در جهت بهبود وضعیت بازار اعلام کرد که برخی اجرایی و برخی هم در حد حرف باقی مانده است.
کد خبر : ۲۳۸۹۵۹

تمام وعده‌های آقای رئیس

به گزارش بورس نیوز، پس از ریزش‌های متوالی بازار سرمایه در سال گذشته و اعتراضات و تجمعاتی که از سوی سهامداران صورت گرفت، قالیباف اصل رئیس وقت سازمان بورس از مقام خود استعفا داد تا بیش از این در باتلاقی که بوجود آمده فرو نرود.

پس از استعفای قالیباف اصل و پس از حاشیه‌های فراوانی و سهم خواهی‌های مختلف از سوی برخی نهاد‌ها برای به دست آوردن کرسی سازمان بورس، سرانجام محمدعلی دهقان دهنوی که پیش‌تر معاون وزیر اقتصاد بود را به این سمت گمارد و رسما در ۸ بهمن ماه معرفه شد تا شاید این تغییر موجب شود بازار سرمایه کمی سرو سامان یابد.

دهقان دهنوی در مراسم معارفه خود گفته بود؛ بازار سرمایه طی ماه‌های گذشته با نوسان همراه شد که بخشی از این نوسان محصول عوامل اقتصادی بود که البته در روز‌های آینده افق‌های روشنی پیش روی اقتصاد ما است، اقتصاد به ساحل آرامش نزدیک شده و بنابراین انتظار داریم عومل مثبت اقتصادی طی روز‌های آینده در آینه بازار سرمایه نمایان شود.

رئیس سازمان بورس همچنین گفته بود؛ هر تغییری در مقررات بازار و یا آیین نامه‌ها حتما باید با مشورت و اخذ نظر فعالین بازار باشد. نباید بازار را غافلگیر کرد و باید اجازه دهیم همه چیز در بستر تعامل و تفاهم پیش برود. تنها در این صورت بهترین نتیجه حاصل می‌شود وعده ای که فقط در حد حرف ماند و غافلگیری فعالان بازار کماکان با تصمیمات خلق الساعه ادامه دارد.

در حالی وی در مراسم معارفه از نمایان شدن عوامل مثبت اقتصادی طی چند روز آینده خبر داده بود که با گذشت بیش از ۸۰ روز از زمان تکیه زدن به کرسی ریاست، بورس همچنان وضعیت غمباری را سپری می‌کند و ۹ ماهه از آغاز ریزش‌ها در آن می‌گذرد.

تمام وعده‌های آقای رئیس

دهقان دهنوی از زمان انتصاب به ریاست سازمان بورس وعده‌هایی را در جهت بهبود وضعیت بازار اعلام کرد که برخی اجرایی و برخی هم در حد حرف باقی مانده است در ذیل برخی از وعده های داده شده را می خوانید.

 

۱۵ بهمن ۹۹؛ صندوق سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی، به منظور بازارگردانی سهام شرکت‌های سرمایه گذاری استانی تاسیس می‌شود.

۱۷ بهمن؛ به صندوق توسعه بازار سرمایه اجازه داده شد تا سقف سه هزار میلیارد تومان نسبت به تأمین مالی از طریق انتشار اوراق اختیار فروش تبعی سهام اقدام کند. مقرر شد تا ضریب تعدیل سهام و حق تقدم آن در معاملات اعتباری از ۴۵ درصد به ۶۰ درصد افزایش یابد.

با تصویب هیات مدیره سازمان بورس، مقرر شد؛ اعطای کارت اعتباری به دارندگان سهام عدالت توسط بانک‌ها طی هفته پیش رو عملیاتی شود.

مقرر شد بازنگری دستورالعمل سهام ترجیحی به نحوی انجام شود که امکان اعطای سهام ترجیحی علاوه برکارکنان مستقیم شرکت‌ها به کارکنان شرکت‌های زیرمجموعه یا مادر یا هم‌گروه مالی نیز میسر باشد.

۱۸ بهمن؛ سهام داران حقیقی باید انتظارات خود را به صورت نظام‌مند و در چارچوب‌های قانونی پیگیری کنند، گفت: اقدامات اولیه به منظور تشکیل کانون سهام داران حقیقی انجام شده و به زودی برای تشکیل کانون سهام داران حقیقی اقدام خواهد شد.

فرایند صدور مجوز‌های نهاد‌های مالی تسریع، تسهیل و دستورالعمل بازنگری خواهد شد تا بستر توسعه بازار سرمایه فراهم شود.

۱۲ اسفند؛ طرح حمایت صندوق توسعه بازار از سهامداران خرد تصویب شد پیشنهادی برای حمایت از سهامداران خرد برای روند آینده بازار.

۱۵ اسفند؛ سود سهام عدالت سال ۱۳۹۸ به صورت متمرکز به حساب دو گروه واریز می‌شود و از سال آینده از طریق شرکت‌های سرمایه گذاری استانی برای سهامداران غیرمستقیم عدالت و از طریق خود شرکت‌ها به حساب سهامداران مستقیم عدالت واریز شود.

۱۶ اسفند؛ زیرساخت‌های کارت اعتباری با وثیقه سهام آماده است، برای صدور کارت اعتباری بر پایه سهام، باید زیرساخت لازم فراهم شود. بانک‌ها باید بتوانند از اطلاعات سازمان بورس استفاده و سهام را به عنوان وثیقه قفل و اعتبار متناسب با آن را پرداخت کنند. زیرساخت در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی برای سهام عدالت فراهم شده، رایزنی لازم با بانک‌ها انجام و علاقه‌مندان می‌توانند کارت‌های اعتباری خود را براساس وثیقه سهام در اختیار مشتریان قرار دهند.

۱۷ اسفند؛ تشکیل کانون سهامداران خرد در حال انجام است، بررسی در خصوص این طرح در حال انجام است. در این کانون هیات موسسی بی طرف شامل افراد صاحب نام در حوزه بازارسرمایه در حال شکل گیری هستند.

۲۶ اسفند؛ دستورالعمل کارگزاری‌ها بازنگری می‌شود، به منظور مقررات زدایی، موضوع مجوز کارگزاری‌ها مورد بازنگری قرار گرفته است، صدور مجوز‌ها سرعت خواهد گرفت.

اوراق صرفه جویی انرژی برای کارخانه‌ها و شرکت‌های مختلفی که بتوانند در مصرف انرژی صرفه جویی کنند، طراحی و اجرا خواهد شد. این صرفه جویی در قالب اوراقی خواهد بود که در بازار مورد داد و ستد قرار می‌گیرد و قابلیت نقدشوندگی خواهد داشت.

۲۳ فروردین؛ مقرر شد طی ۴۸ ساعت آینده موافقت اصولی با انتشار اوراق صادر شود. شاهد ورود هوشمندانه هلدینگ‌ها و خرید سهام در بازار از سوی آن‌ها خواهیم بود.

۲۸ فروردین؛ کارگزاری‌های جدید در راهند؛ دستورالعمل کارگزاری‌ها نیازمند بازنگری است. تسهیل صدور مجوز‌ها در این نهاد اولویت محسوب می‌شود و در حال تدوین و نهایی شدن است. این دستورالعمل به زودی ابلاغ و فضا برای ورود کارگزاران جدید فراهم می‌شود.


بیشتر بخوانید:

واریز سود سهام عدالت تا پایان سال

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
باز هم سهم‌های کوچک بازار را سر بُریدند
مدیر تحلیل شرکت سبدگردان داریوش در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

باز هم سهم‌های کوچک بازار را سر بُریدند

دست
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

دست "بورس" زیر سنگ بانک‌مرکزی ...

سهامداران در گِل مانده، لابلای خوش و بش ها گم شدند...
نگاهی به صحبت‌های شب‌گذشته رئیس سازمان بورس؛

سهامداران در گِل مانده، لابلای خوش و بش ها گم شدند...

سدسازی سازمان بورس مقابل تعادل بازار
مدیر سرمایه گذاری سبدگردان کاریزما در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

سدسازی سازمان بورس مقابل تعادل بازار

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Germany
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶
با این وعده های توخالی بازار بیشتر از این سقوط خواهد کرد!! جناب دهنوی در این مدت ریزش تنها کار مثبتش فقط فروش انواع اوراق بود تا باقیمانده کسری دولت تامین شود که به نظرم در این مورد خاص بهترین عملکرد را برای بانک مرکزی بهمراه داشته!!
محمد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۹
این آقا همان شب که دربرنامه خبر شبکه دوم در پاسخ به انتقاد مجری برنامه با پرخاش خود را هیئت علمی دانشگاه معرفی کردن و گفتن عقل کل هستند فهمیدم فقط یک تئوریسین متوهم است.
منيعى
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۴
نماد وسپهر كه بازار گردانش قبل از عيد روزيى ٣٠٠ ميليون صف خريد در قيمت ١٠١٠٠ ريال هر روز ميچيد و ٣٠ ميليون نصيبش ميشد حالا در سال جديد حتى يك روز از سهم حمايت نكرده و وظايفش رو انجام نميده لطفاً بزنيد در گوش سازمان
حسین
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۹
بزرگتر و گنده تراش با یه من ریش و پشم تو روز روشن را میزنن تو چشم مردم و مثل نقل و نبات دروغ میگن. این بابا که عروسک خیمه شب بازی بیشتر نیست. چه انتظاری ازش داری
امیر
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳
با سلام بورس نیوز همانطور که در نیمه اول سال99عدهای هر سهمی را به هر قیمتی خریدار بودند بازار از تعادل خارج شد امروز هم عدهای بهر قیمتی قصد خروج از بازار را دارند وباز تعادل بازار را بهم خورده تنها راه برون رفت آنست که سازمان بورس ضمن اطلاع رسانی از برنامه خود به هر طریق ممکن به مدت چند روز (به نظر بنده یک هفته)قیمت پایانی سهام هیچگونه تغییری نکند ولی دامنه نوسان بدون محدودیت اعمال بشه تا فروشندگان در هر قیمتی که قصد فروش دارند در صورت وجود خریدار درآن قیمت به مقصود خود نائل شوند بازار بعد طی اینمدت به روال عادی معاملات برگردد لطفا این پیشنهاد را به گوش متصدیان سازمان بورس برسانید با تشکر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶
باید می‌نوشتید کدام انجام شدن و کدوم نه.