بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۶
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت:در ایران هر چهار الی پنج سال شاهد رشد قابل توجه قیمت مسکن هستیم و البته این موضوع در سال‌های اخیر به هر سال رسیده و ما سالانه شاهد رشد چندین برابری قیمت خانه هستیم.
کد خبر : ۲۳۸۹۶۵

خواندن ۲دقیقه

رشد مداوم قیمت مسکن +بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیر اجرای مالیات بر خانه‌های خالی بر کوتاه کردن دست دلالان حوزه مسکن اظهار کرد: در گذشته قوانینی برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی وجود داشته، اما به دلیل ناچیز بودن رقم مالیات، اثربخشی مناسبی نداشت.

وی افزود: از این رو قانون مذکور با همت نمایندگان اصلاح شده تا با فعال‌تر کردن سازمان امور مالیاتی دست دلالان و سوداگران حوزه مسکن کوتاه شود. اما این قانون برای درآمدزایی دولت تدوین نشده بلکه جریمه‌ای برای افرادی بود که املاک خودشان را با هدف کسب سود احتکار کرده و آن را وارد بازار فروش، رهن و اجاره نمی‌کنند.

این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه طبق سرشماری سال ۹۵ حدودا بیش از دو و نیم میلیون واحد مسکونی خالی شناسایی شده، ادامه داد: در حال حاضر تعداد مستاجران زیادی در سطح کشور وجود دارد، لذا عرضه تمام واحد‌های خالی هم نیاز ما را از حیث خانه تامین نکرده و نیازمند ساخت مسکن هستیم. اما امسال تلاش کردیم با اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی دست دلالان و سفته باز‌ها را از بازار مسکن کوتاه کنیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برخی افراد برای فرار از مالیات اقدام به معاملات صوری می‌کنند، بیان کرد: در صورت مشاهده و شناسایی، این افراد باید در یک مدت یک الی دو سال بخش قابل توجهی از قیمت ملکشان را به عنوان جریمه پرداخت کنند. قانون مالیات بر خانه‌های خالی موجب می‌شود که دیگر انباشت و احتکار مسکن صرفه اقتصادی نداشته باشد.

یوسفی رشد مداوم قیمت مسکن را یکی از عوامل افزایش تعداد خانه‌های خالی در کشور ارزیابی کرد و ادامه داد: در ایران هر چهار الی پنج سال شاهد رشد قابل توجه قیمت مسکن هستیم و البته این موضوع در سال‌های اخیر به هر سال رسیده و ما سالانه شاهد رشد چندین برابری قیمت خانه هستیم به نحوی که تنها ۱۸۰ درصد رشد قیمتی را در دو سال اخیر شاهد بودیم. این موضوع بازار خوبی برای دلالان ایجاد کرده چراکه هیچ بازار و سرمایه‌گذاری تا این حد سود ده نیست.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: بسیاری از بانک‌ها و دستگاه‌ها نیز به جای سرمایه‌گذاری در اقتصاد مولد به بازار سفته‌بازی روی آورده‌اند و خودشان زمینه افزایش قیمت مسکن را فراهم کردند. در هیچ جای دنیا مسکن کالای سرمایه‌ای نیست، اما متاسفانه در ایران به دلیل عدم توازن در عرضه و تقاضا شاهد چنین اتفاقاتی هستیم. حال امیدواریم قانون مالیات بر خانه‌های خالی تا حدودی مسکن را از این وضعیت خارج کرده و به کالایی مصرفی تبدیل کند.


  • بیشتر بخوانید:

تصویب طرح جهش تولید مسکن برای اقشار فاقد مسکن است

اشتراک گذاری :
ارسال نظر