بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۰
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

هر جا جلوی ضرر را بگیرید، منفعت است

هر جا جلوی ضرر را بگیرید، منفعت است
تحمیل زیان مضاعف به سهامداران، موجب ضمان شرعی بر گردن مسولین محترم خواهد بود از این شایسته است سازمان بورس روش مدیریتی خود را تغییر دهد.
کد خبر : ۲۳۸۹۸۰

هر جا جلوی ضرر را بگیرید، منفعت است

به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه این روزها مدام شاهد تصمیمات جدید و بازنگری دستورالعمل‌های قبلی است و اتفاقاً هر تصمیم جدید متولیان این بازار باعث شده سهامداران بیش از قبل در باتلاق مشکلات این بازار گیر کنند.

حمید پهلوان کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: از زمان ریزش "بورس" در تابستان ۹۹، سازمان بورس و اوراق بهادار دچار نوعی دستپاچگی شده و تصمیم‌گیری‌های پیاپی هم ناشی از همین دستپاچگی است.

وی ادامه داد: با حضور دهقان دهنوی هم این نوع تصمیم‌گیری‌ها ادامه داشته و مدام، تصمیماتی اتخاذ می‌گردد که گرهی بر مشکلات بازار سرمایه می‌افزاید و بعد برای گشودن همین گره، تصمیم دیگری اتخاذ می‌شود؛ برای مثال دو ماه پیش سازمان با نامتقارن کردن دامنه‌نوسان گره در معاملات را به وجود می‌آورد و اکنون به‌جای برداشتن گره‌ای که خود ایجاد کرده، مقررات تازه‌ای وضع می‌کند تا گره به وجود آمده را برطرف کند و به‌این‌ترتیب مرتب بر تعداد گره‌ها افزوده می‌شود؛ درحالی‌که هر جا جلوی ضرر را بگیرید منفعت بوده و به نظر می‌رسد برگشت از یک تصمیم اشتباه خیلی راحت‌تر از این‌همه تکاپوی بیهوده است.

پهلوان افزود: تمامی بازارها پس از شروع کاهش نرخ دلار، کاهشی شدند ولی علیرغم اینکه هیچ‌کدام دامنه نوسان نداشتند، کاهش کمتر از کاهش بازار سهام را تجربه کردند؛ برخلاف تصور برخی عزیزان تصمیم‌گیر، دامنه‌نوسان به هیجانات و درنتیجه کاهش بیشتر قیمت‌ها دامن میزند.

کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: راه‌حل اصلی و درعین‌حال ساده وضعیت الآن لغو تصمیم دامنه نامتقارن بوده حال‌آنکه در بورس‌های جهانی، صعود و نزول بازار تحت تأثیر اتفاقات سیاسی و اقتصادی و برآیند عرضه و تقاضای سرمایه‌گذاران رقم می‌خورد.

پهلوان اضافه کرد: بهتر بود مدیران سازمان بورس در شرایط فعلی دامنه نوسان را به حالت قبلی (مثبت و منفی ۵) بازگردانند و باقیمت سهم‌ها کاری نداشته باشند تا بازار راه خود را برود و متولیان این بازار هم انرژی خود را صرف توسعه واقعی بازار مانند تسهیل صدور مجوزهای نهادهای مالی، توسعه ابزارهای مشتقه و تسهیل و تسریع افزایش سرمایه و تأمین مالی شرکت‌ها و.... کنند.

وی با اشاره به اینکه تغییر مکرر مقررات بازار سرمایه اقدام مناسبی نیست، ادامه داد: سرمایه‌های مردم، موش آزمایشگاهی نیستند که با تغییر مکرر مقررات و آزمون‌وخطا، به دنبال راهکار درست باشیم. ازلحاظ شرعی هم‌چنین روشی ایراد دارد و قطعاً تحمیل زیان مضاعف به سهامداران، موجب ضمان شرعی بر گردن مسئولین محترم خواهد بود از این شایسته است سازمان بورس روش مدیریتی خود را تغییر دهد.

پهلوان با انتقاد از اینکه در قبل از اجرا شدن دامنه‌نوسان به شکل جدید، تمامی نمادها قرمزپوش نبودند، گفت: تا قبل از اجرای دامنه‌نوسان نامتقارن، با توجه به اینکه قیمت سهم‌ها ریزش سنگینی تجربه کرده بود؛ اولا همه نمادها منفی نبودند و ثانیا همه نمادهای منفی هم در صف فروش قفل نبودند. در مجموع محدودیت دامنه نوسان به نفع این بازار نیست.

این کارشناس بازارسرمایه افزود: در نظر داشته باشید که بازارهای مسکن و خودرو و... محدودیت دامنه نوسان ندارند؛ ولی با کاهش نرخ ارز به‌اندازه بازار سرمایه سقوط نکردند. نفس وجود دامنه نوسان باعث افزایش هیجانات در بازار شده و چه‌بسا اگر محدودیت دامنه نوسان وجود نداشت؛ امروز شاخص کل بورس در اعداد بالاتری متعادل بود و این‌همه نوسان و مشکلات و عدم تعادل هم در بازار سرمایه نداشتیم.

پهلوان در پایان خاطرنشان کرد: بهترین اقدام، افزایش دامنه نوسان به‌صورت متقارن و هم‌زمان با افزایش حجم‌مبنای معاملات است تا هم نقدشوندگی افزایش یابد و هم اینکه هیجانات کنترل شود و قیمت پایانی با نوسان کمتری تغییر کند.


  • بیشتر بخوانید:

خفت‌گیری از سهامداران در گردنه‌ "گره معاملاتی"

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
خفت‌گیری از سهامداران در گردنه‌
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

خفت‌گیری از سهامداران در گردنه‌ "گره معاملاتی"

باز هم سهم‌های کوچک بازار را سر بُریدند
مدیر تحلیل شرکت سبدگردان داریوش در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

باز هم سهم‌های کوچک بازار را سر بُریدند

دست
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

دست "بورس" زیر سنگ بانک‌مرکزی ...

ارسال نظر
نظرات بینندگان
امین
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۹
بسیاری تاکید می کنند دامنه نوسان یا باز باشد یا زیاد غافل از اینکه پول بیت المال در دست عده ای معدود ابزار سود جویی شده امروز وپارس با ان خبرمثبت اگر حمایت نمی شد 200 هم نمی خریدند حالا حساب کن دامنه نوسان باز باشد وسهم هم حمایت نشود چه بالای سر بورس می اید خودتان را گول نزنید حالا همین قانون گره گشایی نمادها ببین چه بلایی سر بورس خواهد اورد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴
حذف دامنه نوسان خوب هست ولی نه بعد از اینکه کلاه برداری بزرگی اتفاق افتاده و سهام را گران انداختن به مردم.. به وقتش.
طرفداران حذف دامنه نوسان عمدتا نقد کرده اند و میخوان پایین تر استارت بزنند! وگرنه همچین پیشنهادی نمیدن.
مردم
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
تا دولت اون یک میلیون شاخص که دزدیده پس نده اوضاع همینه دامنه و این حرف ها چرت و پرت فقط
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۸
دزدن اینا دزززد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷
دزدی تو روز روشن آن هم از جیب مردم
متاسفم ای جمهوری اسلامی
پارسال این موقع برای جیب مردم کیسه دوختید
رای بی رای
محمد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
ریس جمهور وزیر اقتصاد شوری عالی بورس و مسولین بورس مسلمان نیستند که اگر بودن مردم را به زیان نمی رساندن کافر صد شرف به این نامردها دارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵
اگر دامنه نوسان مثل قبل بود الان ما کلی بدهکار بودیم حداقل تو این مدت خیلی کمتر ضرر کردیم چه اصراری دارید دامنه نوسان به حالت قبل برگرده دیگه چیزی از پولمون باقی نمونده که بازم هرروز ۵ درصد ضرر بدیم شما حرص خودتونو می خورید که متاسفانه زورتونم زیاده و مملکت ما به خاطر ده درصد ادم پولدار نود درصد مردمو بدبخت کرده قیمت طلا مسکن وضعیت بورس همش به شما مربوط میشه که زندگی مردمه عادی ذره ای براتون اهمیت نداره جوری که شما کارشناسی میکنید احساس میکنم یه دشمن داره کارشناسی میکنه
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۹
ای آدم ساده اینها اصلا دین ندارند که بفهمند ضمان چیه. به قول معروف این حرفها یاسین به گوش خر خواندن است.بورس که جای خود دارد. کل این دولت مدیون و زیر دین این ملت صبور و فهیم است.
سی الی چهل سال دیگه معلوم میشه که این دولت سرش به کدام .....بوده است.
ققنوس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۸
با این نظر که دامنه نوسان متقارن و اما حجم مبنا افزایش یابد موافقم چون از نظر روانی تاثیر اطمینان بخشی به سهامداران میدهد