بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۷
مدیر مالی "کساپا" در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

زور تورم بر کاهش نرخ ارز می‌چربد

زور تورم بر کاهش نرخ ارز می‌چربد
بهای تمام شده تولید به سبب همین تورم رشد قابل توجهی داشته و از آنجا که بازار، کشش افزایش قیمت های شدید قطعات خودرو را ندارد؛ ممکن است در صورت تورم سنگین امسال به زیان برسیم.
کد خبر : ۲۳۹۰۳۳

زور تورم بر کاهش نرخ ارز می چربد

به گزارش بورس نیوز، احتمال کاهش نرخ ارز این روزها مهم‌ترین دغدغه فعالان بازار سرمایه است؛ حال‌آنکه از نگاه تحلیلی نباید تمام سهم‌های بازار را به نرخ ارز گره زد و چه‌بسا برخی سهم‌های بازار از کاهش نرخ ارز، منتفع هم شوند.

"کساپا" از جمله سهم‌های گروه قطعه‌سازی است که باوجودآنکه در ۱۲ ماهه ۹۹ با رشد ۷۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۹۸، بیش از ۱۴۲ میلیارد تومان فروش داشته؛ اما از اواخر بهمن‌ماه در صف فروش قفل‌شده است.

داود کوهی نژاد مدیر مالی شرکت سایپا شیشه در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: ازآنجاکه سایپا شیشه به‌طور مستقیم وابستگی به واردات ندارد؛ از کاهش نرخ ارز هم اثر مستقیم نمی‌پذیرد اما؛ بعضی مواد اولیه این شرکت وارداتی بوده و ازاین‌رو، کاهش نرخ ارز درمجموع به نفع شرکت بوده و بهای تمام‌شده را کاهش خواهد داد‌.

وی افزود: شرکت با عامل اثرگذار دیگری بنام تورم ناشی از رشد حجم نقدینگی هم مواجه هستیم و به نظر می‌رسد این تورم اثرگذاری بیشتری نسبت به نرخ ارز داشته باشد و به‌نوعی اثر کاهش نرخ ارز را هم خنثی کند. بهای تمام‌شده تولید به سبب همین تورم رشد قابل‌توجهی داشته و ازآنجاکه بازار، کشش افزایش قیمت‌های شدید قطعات خودرو را ندارد.

مدیر مالی شرکت سایپا شیشه تصریح کرد: ممکن است در صورت تورم سنگین امسال به زیان برسیم. در نظر داشته باشید که بهای تمام‌شده "کساپا" امسال ۴۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته، ولی افزایش نرخ محصولات به این میزان نبوده است. این شرایط در بسیاری از شرکت‌های این صنعت وجود دارد. تلاش تمام تولیدکنندگان، ایجاد تعادل در قیمت‌ها است.

مدیر مالی "کساپا" ضمن تأکید بر اینکه در این وضعیت، هر اتفاقی که به ثبات اقتصادی کشور و تعادل در قیمت‌ها کمک کند، به نفع شرکت‌های تولیدی خواهد بود، گفت: ثبات اقتصادی بهترین اتفاقی است که می‌تواند امسال رخ دهد و امیدواریم شرایطی فراهم شود که با ایجاد ثبات در بازارهای مختلف، تولیدکنندگان هم با آسودگی خاطر بیشتری فعالیت کرده و سودآوری مناسب‌تری هم داشته باشند.


  • بیشتر بخوانید:

جلوی ضرر را از هر جا بگیرید، منفعت است

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
مدیرمالی شرکت سایپا شیشه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

تداوم روند مثبت سودآوری «کساپا»

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
کاهش نرخ ارز توهمی بیشتر نیست. امسال حتماً جهش ارزی رو خواهیم داشت. به احتمال خیلی زیاد در نیمه دوم سال جهش ارزی اتفاق بیفته.