بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۶
پیش‌‌بینی جذاب از آینده بازار رمزارز
یک اقتصاددان گفت: خرید و فروش بیت کوین تابع یک اصل در محاسبات الگوریتمی ریاضیات بوده و اصل دوم بر پایه ذهنی بودن ارزش است که باعث می‌شود در اذهان برخی از افراد، همچنان این ارز دیجیتال و سایر متشابهاتش، همواره در سال‌های اخیر صعودی باشد.
کد خبر : ۲۳۹۲۹۵

خواندن ۲ دقیقه

بازار رمزارز+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، رشد و تعدیلات پیاپی ارزش ارز‌های دیجیتال، که البته در نهایت با سیر صعودی قیمت این رمزارز‌ها تثبیت می‌شود، باعث شده تا بازدهی عمومی ارز‌های دیجیتال، از تمامی زمینه‌های سرمایه‌گذاری دیگر، بهینه‌تر باشد. هرچند بازدهی طلا و برخی از کامودیتی‌ها در سال گذشنه نیز مثبت بوده است، با این حال بیت کوین و ارز‌های دیجیتالی به بالاترین حد رشد از سال ۲۰۱۳ رسیده‌اند. گفتگو با بهروز هادی زنوز استاد دانشگاه و اقتصاددان، درباره روند رشد این رمزارز‌ها را می خوانید:

رشد ارز‌های دیجیتال مستمر خواهد بود؟
این استاد دانشگاه در پاسخ به پرسشی پیرامون چرایی رشد مستمر و بدون نزول پایه‌ای ارز‌های دیجیتال، اظهار کرد: خرید و فروش بیت کوین تابع یک اصل در محاسبات الگوریتمی ریاضیات بوده و اصل دوم بر پایه ذهنی بودن ارزش است که باعث می‌شود در اذهان برخی از افراد، همچنان این ارز دیجیتال و سایر متشابهاتش، همواره در سال‌های اخیر صعودی باشد. در رابطه با پول، نخستین مسئله‌ای که باعث ارزش مضاعف می‌شود، کمیابی است. توجه داشته باشید که ارزش دلار در برابر بیت کوین، در وهله نخست به دلیل منقطع بودن ارتباط دلار با طلا و سپس افزایش شدید عرضه بدون پشتوانه دلار در بازار توسط فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) است همچنین یورو نیز در اروپا شرایطی بسیار مشابه با دلار دارد. در مرحله دوم است که ارز‌های دیجیتالی یاد شده بر اساس تقاضایی که برای خریدشان وجود دارد، رشد می‌کنند.

دولت‌ها؛ بازندگان اصلی جنگ ارزی
وی در ادامه با برشمردن دلایل افت ارزش جهانی دلار، بیان کرد: در جنگ ارزی که در شش ساله گذشته میان قدرت‌های بزرگ اقتصاد جهان شکل گرفت، بسیاری از افراد صاحب بیزینس و حتی بسیاری از شهروندان دنیا از خود این سوال را داشتند که چرا باید ارزش اموال و دارایی‌های خود را گروگان جنگ ارزی دولت‌ها کنند؟ بیت کوین و سایر رمزارز‌ها در واقع بخشی از پاسخ اقتصاد غیردولتی جهان به پرسش پیشین بود که در اذهان عمومی شکل گرفته بود و در نتیجه فعلا یک پدیدار جدید در دنیا روی داده که تاکنون سیستم‌های دولتی آمادگی برخورد و سرکوب آن را نداشته‌اند.

زمان؛ به ضرر دلار به نفع ارز‌های دیجیتال
وی افزود: اکنون زمان به ضرر دلار و سایر ارز‌های پولی دولتی سپری می‌شود و رمزارز‌ها با مکانیسم بسیار سازنده اصلاح و تعدیل درونی، آینده درخشانی در آینده اقتصاد جهان را ترسیم می‌کنند. به همین دلیل باید بدون تعارف باید بپذیریم که وارد عصر پسا برتن وودز شده‌ایم که دیگر پیمان پولی یا تخاصم ارزی بین دولت‌ها برای مردم جهان فاقد اهمیت شده است و مردم پیمان پولی خودشان را با هرکس در هر جای جهان که بخواهند، منعقد خواهند کرد.

دنیا با تورم خداحافظی خواهد کرد؟
این اقتصاددان در پایان ضمن مثبت ارزیابی کردن آینده ارز‌های دیجیتال، یادآور شد: اکنون با جا افتادن خرید و فروش از طریق بیت کوین و سایر رمزارزها، حتی صادرات و واردات کالا‌ها از این طریق میسر شده است و دو اتفاق در این زمینه به زودی رخ خواهد داد، نخست گمرکات دیجیتال و سپس ارز‌های دیجیتال ملی که توسط دولت‌ها ایجاد خواهد شد. در نتیجه حتی احتمال می‌رود که دنیا با مفهوم تورم نیز خداحافظی خواهد کرد!

منبع: گسترش صنعت، معدن و تجارت


  • بیشتر بخوانید:
اشتراک گذاری :
ارسال نظر