بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۹
تحلیلگران می‌گویند تلاش هفته گذشته اونس طلا برای عبور از مرز ۱۸۰۰ دلار که پیش از این شکسته شده بود، می‌تواند کمک کند این فلز ارزشمند به بالای مرز ۱۹۰۰ دلار بازگردد.
کد خبر : ۲۳۹۳۷۲

خواندن ۲ دقیقه


ریزش بیت کوین+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، اگرچه یورش اونس طلا برای شکستن مرز ۱۸۰۰ دلار تا این لحظه ناموفق بوده، اما تحلیلگران نسبت به روند قیمت کوتاه مدت طلا خوشبین مانده اند. این دورنمای مثبت تا حدود زیادی تحت تاثیر دو عامل شامل ریزش اخیر بیت‌کوین و برنامه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای افزایش نرخ مالیات آمریکایی‌های پولدار است.

بهای هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار آمریکا با چهار دلار و ۲۰ سنت معادل ۰.۲ درصد کاهش، در ۱۷۷۷ دلار و ۸۰ سنت بسته شد. بهای معاملات این بازار برای کل هفته ۰.۱ درصد کاهش ثبت کرد.

دانیل پاویلونیس، کارگزار ارشد کالا در شرکت آر جی او فیوچرز در این باره به کیتکونیوز گفت: پس از این که طلا از پایینترین قیمت اخیر خود بهبود پیدا کرد، می‌توانیم شاهد روند صعودی طلا باشیم و هفته جاری به دلیل ریزش بیت کوین و تصمیم مالیاتی بایدن، می‌تواند محرکی برای بالا بردن قیمت این فلز ارزشمند باشد.

این رمز ارز محبوب روز جمعه بیش از ۹ درصد ریزش کرد و بدترین رکورد هفتگی خود در دو ماه گذشته را به ثبت رساند. بیت کوین روز جمعه در پایین مرز ۵۰ هزار دلار ایستاد. تجدید نوسان منفی در بیت کوین می‌تواند به نفع طلا باشد که محبوبیت خود را در رقابت با بیت کوین از دست داده است.

چارلی ندوس، استراتژیست ارشد بازار در گروه لاسال فیوچرز اظهار کرد: نمودار بیت کوین اندکی منفی به نظر می‌رسد. بیت کوین یکی از دلایلی بوده که طلا را از صعود بازداشته است. بعضی از خریداران طبیعی طلا، خریدار بیت کوین شدند و اگر بیت کوین پایین بماند، تلاش بعدی طلا برای صعود ممکن است حمایت شود و این فلز ارزشمند ممکن است بعضی از خریداران را از بیت کوین به سمت خود جلب کند. سطح ۴۸ هزار دلار بیت کوین سطح مهمی است که باید زیر نظر داشت. این سطحی است که در آن حمایت فنی وجود دارد. بیت کوین می‌تواند تا مرز ۴۳ هزار دلار عقب نشینی کند که میانگین قیمت ۲۰۰ روزه است. این رمزارز از زمانی که قیمت ۴۵ هزار دلار را در فوریه شکست، پایین این قیمت معامله نشده است.

طبق گزارش بلومبرگ به نقل از منابع آگاه، پیشنهاد بایدن به معنای آن است که نرخ‌های مالیات فدرال برای بعضی از سرمایه‌گذاران می‌تواند به میزان بالای ۴۳.۴ درصد باشد.

به گفته پاویلونیس، بعضی از بالاترین مالیات‌های رشد سرمایه در جهان ۳۰ درصد بوده و عمدتا در حدود ۲۰ درصد است. این نرخ بسیار بالاست و با برنامه‌های هزینه زیرساخت بایدن ممکن است با رکود تورمی روبرو باشیم. رکورد تورمی دوره‌ای است که تورم با افت تولید ناخالص داخلی همراه می‌شود.

برنامه بایدن بر با بازار‌های سهام، رمزارز‌ها و مهمتر از همه دلار آمریکا تاثیر می‌گذارد که رابطه معکوسی با قیمت طلا دارد.

اورت میلمان، کارشناس فلزات ارزشمند شرکت گینزویل کوین گفت: به نظر می‌رسد دلار چندان به سیاست‌هایی که از سوی واشنگتن اعلام می‌شود از جمله پیشنهاد افزایش مالیات رشد سرمایه که توسط دولت بایدن پیشنهاد شده است، علاقمند نیست. همچنین یکی از ابتکار‌های بزرگ بعدی هزینه زیرساخت است. هر دوی این عوامل به دلار آسیب می‌زند و این وضعیت برای طلا مثبت خواهد بود.

پاویلونیس اظهار کرد: به محض اینکه اونس طلا به بالای ۱۸۰۰ دلار صعود کند، حرکت طلا به قیمت بالاتر می‌تواند بزرگتر شود، زیرا سطوح مقاومتی کمتری وجود خواهند داشت. طلا و نقره عملکرد بسیار خوبی خواهند داشت و در مسیر صعود در بلندمدت قرار دارند. اگر طلا بالای ۱۸۰۰ دلار بسته شود، می‌تواند به سرعت به سمت ۱۹۰۰ دلار حرکت کند.

ندوس هم پیش بینی کرد: برای این که اونس طلا از سطح ۱۸۰۰ دلار عبور کند، شاخص دلار آمریکا باید به پایین ۹۰ واحد نزول کند. طلا هفته گذشته عملکرد بدی نداشت و تا زمانی که بالای ۱۷۶۵ دلار بسته شود، هفته مثبتی خواهد داشت. دلیل این که ۱۸۰۰ دلار به سطح مقاومتی قوی تبدیل شده این است که سطح ۱۸۰۶ دلار میانگین قیمت ۱۰۰ روزه برای طلا است و احتمال این که طلا به ۱۸۰۰ دلار صعود کند، وجود دارد و با این همه صحبتی که از تورم می‌شود، این که طلا عملکرد بهتری نداشت، تعجب‌برانگیز است.


  • بیشتر بخوانید:
اشتراک گذاری :
ارسال نظر