بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۷
استارت آپ لیتوانی
لیتوانی از نظر شاخص سهولت انجام بیزینس در رده ۱۱ جهانی قرار دارد و شروع استارت آپ لیتوانی می‌تواند منتج به بهترین نتایج ممکن باشد.
کد خبر : ۲۳۹۴۷۱

خواندن۲دقیقه

استارت آپ لیتوانی+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، لیتوانی از نظر شاخص سهولت انجام بیزینس در رده ۱۱ جهانی قرار دارد و شروع استارت آپ لیتوانی می‌تواند منتج به بهترین نتایج ممکن باشد. چراکه شما از این طریق هم موفق به ثبت و توسعه ایده کسب و کار خود در اروپا شده و هم اینکه از این طریق موفق به کسب اقامت اتحادیه اروپا (EU) نیز می‌شوید؛ بنابراین این فرصت طلایی برای کلیه سرمایه گذاران ایرانی فراهم است تا سرمایه خود را به یکی از اکوسیستم‌های استارت آپی موفق اروپا منتقل کرده و آینده خود و تمام اعضای خانوادشان را تضمین کنند. پیشنهاد ما در اینباره این است که پس از مطالعه این مقاله حتما برای دریافت مشاوره‌های حرفه‌ای با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارتباط برقرار کنند.

بررسی اقتصادی لیتوانی جهت راه اندازی استارت آپ

اقتصاد لیتوانی یک نوع اقتصاد باز در شمال اروپاست و در واقع بخشی از بازار واحد اتحادیه اروپا (EU) نیز محسوب می‌شود. این کشور عضو اتحادیه اروپایی (EU)، سازمان تجارت جهانی (WTO) و عضو OECD بوده و به همین دلیل نیز در عالم تجارت از اهمیت خاصی برخوردار است. این کشور حوزه بالتیک با جمعیتی حدود ۲ میلیون نفری در سالیان اخیر در زمینه تولید ناخالص داخلی (GDP) روند رشد روبه صعودی از خود نشان داده است:

استارت آپ لیتوانی

همان طوری که در نمودار فوق هم ملاحظه شد، شاخص GDP لیتوانی برخلاف سایر کشور‌های اروپایی نه تنها به خاطر مسائل مربوط به شیوع کرونا در سال ۲۰۲۰ دچار سقوط نشد بلکه از ۵۴.۲۳$ بیلیون دلار سال ۲۰۱۹ به حدود ۵۵.۰۶$ بیلیون دلار سال ۲۰۲۰ افزایش یافت. به عبارت دیگر نرخ رشد GDP این کشور در سال ۲۰۲۰ با اندک تغییری به حدود ۱.۸۴-% کاهش یافت، اما در سال ۲۰۲۱ به نرخ ۴.۰۶درصد افزایش یافت:

استارت آپ لیتوانی


در این بین بخش خدمات با سهم ۷۳.۷درصد بیشترین تاثیر را در رشد نرخ GDP لیتوانی داشته و بعد از آن نیزبخش‌های صنعت با ۲۲.۴درصد و کشاورزی با ۳.۹ درصد در رتبه‌های دو و سه قرار درند. این کشور اروپایی از نظر شاخص آزادی اقتصادی با کسب ۹.۷۶ امتیاز در رده ۱۵ آزادترین اقتصاد‌های دنیا قرار دارد. به تعبیر دیگر لیتوانی را می‌توان جزء اقتصاد‌های غالبا آزاد یا Mostly Free قرار داد:

استارت آپ لیتوانی

از نظر شاخصی به نام شاخص شفافیت در سال ۲۰۲۰ نیز اقتصاد لیتوانی با ۸ پله صعود به رتبه ۳۵ جهانی دست یافته است و از این نظر لیتوانی جزء کشور‌های متوسط دنیا محسوب می‌شود:

استارت آپ لیتوانی

شرایط اکوسیستم استارت آپ لیتوانی

لیتوانی یکی از کشور‌های برتر جهان از نظر توسعه استارت آپ در جهان و اروپا محسوب می‌شود. چرا که مطابق گزارشات آماری موثق، اکوسیستم استارت آپ لیتوانی در بین ۲۰۲ کشور جهان در رده ۱۵ بین المللی قرار دارد. با توجه به نقشه استارت آپ لیتوانی می‌توان فهمید که این کشور دارای ۴۳۵ شرکت استارت آپی است. ضمنا غالب شرکت‌های استارت آپی در لیتوانی به فعالیت در حوزه‌های حمل و نقل، تکنولوژی مالی، داده و نرم افزار، بازاریابی و فروش رغبت نشان می‌دهند:

استارت آپ لیتوانی

از محبوب‌ترین شرکت‌های استارت آپ این کشور هم می‌توان به شرکت‌های Eneba، Hostinger و MailerLite اشاره کرد. از بهترین شهر‌های استارت آپی لیتوانی نیز می‌توان به ویلینوس (رتبه ۷۵ جهانی) و کائوناس (رتبه ۱۱۲ جهانی) اشاره نمود. اما بنا به گزارش بانک جهانی، یکی از دلایل محبوبیت لیتوانی برای شروع استارت آپ شرایط آسان انجام بیزینس در این کشور می‌باشد. چراکه از نظر شاخص سهولت انجام بیزینس لیتوانی این کشور در رتبه ۱۱ جهانی با شرایط ذیل قرار دارد:

استارت آپ لیتوانی


نحوه و شرایط راه اندازی استارت آپ لیتوانی

برای تشکیل یک شرکت از نوع استارت آپ در لیتوانی شما به عنوان یک کارفرما یا سرمایه گذار بالقوه می‌بایستی همه جانبه فکر کرده و عمل کنید. چرا که ثبت شرکت در لیتوانی امری بسیار ساده و به دور از استرس است. برای همین ابتداء شما می‌بایست با انواع ساختار شرکت در این کشور عضو اتحادیه اروپا (EU) آشنا شده و دست به انتخاب نوع شرکت از بین شرکت‌های زیر بزنید:

شرکت عمومی (AB) که شبیه شرکت مسئولیت محدود (LLC) یا شرکت سهامی (JDC) است
شرکت خصوصی (UAB)
شرکت تضامنی عمومی (TUB) یا تضامنی محدود (KUB)
شعبه یا دفتر نمایندگی.
اما بعد از انتخاب ساختار شرکت، شما باید ابتداء اساسنامه به همراه قرارداد تامین سرمایه را تهیه کنید. گام بعدی نیز انتخاب یا رزرو نام شرکت در لیتوانی است که یک موضوع اختیاری به شمار می‌رود. افتتاح حساب مرحله بعدی است و هدف از آن واریز سرمایه شرکت می‌باشد و طبق قوانین لیتوانی، حداقل سرمایه لازم حدود ۲۵۰۰€ (یورو) می‌باشد. در مرحله بعدی شما باید سرمایه را به حساب مربوطه انتقال دهید و اگر سطح حداقل سرمایه بالای ۲۵۰۰€ (یورو) باشد حداقل ۲۵% آن به حساب واریز می‌شود. سپس مدارک بانکی در اداره ثبت اسناد تایید شده و برای ثبت شرکت به اداره ثبت شرکت لیتوانی مراجعه می‌شود.

هزینه ثبت شرکت استارت آپ در لیتوانی

شاید یکی از سوالات مهم درباب راه اندازی استارت آپ لیتوانی همین سوال باشد. برای پاسخ به این سوال تخصصی نیز باید حتما با مقررات حقوقی شرکت‌ها در این کشور آشنا شد. هزینه‌های این کار در لیتوانی شامل هزینه ثبت نامی برای شرکت حدود ۱۶€ (یورو)، هزینه تایید گواهی بانکی دال بر واریز سرمایه حدودا بین ۷۵€ الی ۲۹۰€ (یورو) بوده که عمدتا هم به میزان سرمایه شرکت بستگی دارد. در آخر هزینه ثبت شرکت استارت آپ در لیتوانی تقریبا ۵۷€ (یورو) می‌باشد. به همین دلیل کل هزینه‌های ثبت شرکت در لیتوانی را می‌توان بین ۳۵۰€ الی ۴۰۰€ (یورو) ارزیابی کرد. خدمات مشاوره موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت علاوه بر پوشش انواع اقامت خارجی همچنین شامل سرمایه گذاری و ثبت شرکت در اقصی نقاط جهان نیز است.

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر