بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۴
ظرفیت گردشگری ایران به تنهایی نیاز‌های یک کشور را تأمین می‌کند
کارشناس گردشگری به حاشیه رفتن گردشگری در ایران را مربوط به توجه به صنعت نفت عنوان کرد و گفت: هر کشوری که تنها پتانسیل صنعت گردشگری ایران را داشته باشد، می‌تواند مایحتاج خود را برطرف کند.
کد خبر : ۲۳۹۵۵۵

خواندن ۲دقیقه

ظرفیت گردشگری ایران+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، سعید خطیری، کارشناس گردشگری استارپ آپ را شرکت نوپایی معرفی کرد که لزوماً مربوط به آی تی نیست و ضمن اشاره به استارت آپ‌های مختلف صنعت گردشگری، بیان کرد: ایران یکی از مطرح‌ترین‌ها در حوزه گردشگری است، اما در مقایسه با کشور‌هایی مانند ترکیه، جایگاهی ندارد و این در حالی است که اماکن گردشگری ترکیه از ایران ضعیف‌تر است.

به گفته خطیری رسیدن ایران به یکی از اولین مقاصد گردشگری دنیا در گرو حل مشکلات و زیرساخت‌ها است و در حال حاضر ایران در شمار آخرین مقاصد گردشگری به حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه اگر در سطح دنیا تبلیغات گردشگری صورت می‌گرفت، جایگاهِ به مراتب بهتری داشتیم، تشریح کرد: بیشتر توریست‌هایی که به ایران می‌آیند، در گروه سنی مسن هستد و جوانان به ندرت دیده می‌شوند در حالی که با دیدن آثار باستانی ایران، از پتانسیل نادیده گرفته شده افسوس می‌خورند.

این کارشناس گردشگری ضمن اشاره به نادیده گرفتن گردشگری در ایران، درباره دلایل به حاشیه رفتن گردشگری تصریح کرد: نفت به عنوان اولین دلیل که برای کشور آورده دارد، نظر‌ها را به خود جلب کرده و گردشگری را به حاشیه برده است؛ همچنین به دلیل حساسیتی که روی ایران وجود دارد مسئولان مجبورند به توریست نگاه حساس تری داشته باشند.

خطیری ادامه داد: هر کشوری که تنها پتانسیل صنعت گردشگری ایران را داشته باشد، به راحتی می‌تواند تمام مایحتاج کشور خود را برطرف کند.

وی از نبود منبعی جامع برای دسته بندی اطلاعات برای توریست‌های داخلی و خارجی سخن گفت و اذعان کرد: استارت آپ‌ها سه ویژگی ریسک پذیری، نوآوری و کارآفرینی دارند که باید به آن‌ها آموزش داد و از آن‌ها حمایت کرد.

این کارشناس با بیان اینکه حمایت‌ها نه تنها باری از دوش نسل جوان برنمی دارد که حتی اقساط تسهیلات داده شده به معضل جدیدی برای آن‌ها تبدیل می‌شود، خاطرنشان کرد: گاهی نظارت‌ها در حد راهنمایی و نشان دادن مسیر است، اما گاهی به استارت آپ ها، جهت دلخواهی می‌دهند و آن‌ها را دچار مشکل و در نهایت شکست می‌کند.

خطیری ضمن تأکید بر فرهنگ سازی مردم مناطق بومی گردشگری، از روستای ابیانه به عنوان روستایی که فرهنگ سازی برای بومیان آن صورت نگرفته، نام برد و اظهار کرد: علاوه بر آموزش نحوه برخورد با توریست‌ها به بومیان، باید بستر را برای نفع بردن روستاییان فراهم کرد.

وی از جامعه راهنمایان صنعت گردشگری به عنوان بخش مهمی از این صنعت یاد کرد و افزود: حمایت‌ها هست، اما کافی نیست و وعده‌هایی که داده می‌شود و در عمل تحقق نمی‌یابد باعث دلسردی و دلزدگی فعالان این حوزه می‌شود.

خطیری از نقش نه چندان پر رنگ بخش خصوصی در این حوزه به دلیل حساسیت‌ها سخن گفت و ضمن گلایه از عدم معرفی خوب ایران، تصریح کرد:
فرهنگ سازی و تبلیغات برای امکان گردشگری ایران صورت نگرفته در حالی که کمتر شهری در ایران وجود دارد که آثار تاریخی نداشته باشد.


  • بیشتر بخوانید:
اشتراک گذاری :
ارسال نظر