بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۳
ساخت سامانه‌ هوشمند برای کمک به خدمات امدادونجات و آتش نشانی
جمعی از پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف موفق به ساخت سامانه‌ای شدند که بدون استفاده از هیچ سیگنال رادیویی و با اتکا به داده‌های اینرسی حرکت فرد، موقعیت او را تخمین می‌زند. این سامانه برای اولین بار در کشور تولید شده و در امداد و نجات و آتش نشانی کاربرد دارد.
کد خبر : ۲۳۹۷۷۲

خواندن ۲ دقیقه

ساخت سامانه‌ هوشمند برای کمک به خدمات امدادونجات و آتش نشانی

به گزارش بورس نیوز، یکی از استارت آپ‌های مستقر در مجتمع خدمات فناوری دانشگاه صنعتی شریف و به سرپرستی امین رضایی‌زاده، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق این دانشگاه موفق به ساخت سامانه‌ای با عنوان " نفر" شدند.

این سامانه جهت تعیین موقعیت و ناوبری فرد استفاده می‌شود و با استفاده از داده‌های سنسور‌های اینرسی مثل ژیروسکوپ و شتابسنج، در کنار الگوریتم پیشرفته "فیلتر کلمن"، موقعیت جغرافیایی فرد محاسبه و به اپلیکیشن موبایل از طریق بلوتوث ارسال می‌شود.

همچنین این سامانه با استفاده از هوش مصنوعی الگوی راه رفتنِ کاربر را می‌آموزد و به این طریق هویت او را بخاطر می‌سپارد. اینکار سبب افزایش دقت موقعیت‌یابی می‌شود.

این محصول دانش‌بنیان بدون استفاده از هیچ سیگنال رادیویی (نظیر GPS, WIFI و غیره) و صرفا با اتکا به داده‌های اینرسی حرکت فرد، موقعیت او را تخمین می‌زند. دقت این سامانه در حدود ۲٪ است. این سامانه به جلوی کمربند بسته می‌شود و می‌تواند در کاربرد‌های امداد و نجات و آتش نشانی استفاده شود. اطلاعات بیشتر از این سامانه در مجله IEEE به چاپ رسیده است.


  • بیشتر بخوانید:
اشتراک گذاری :
ارسال نظر