بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸
کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

۲ نگرانی بی‌مورد فعالان "بورس"

۲ نگرانی بی‌مورد فعالان
حداقل ۵۰ الی ۶۰ درصد نمادها حتی با دلار ۲۰هزار تومانی ارزنده هستند. ضمن اینکه سرمایه گذاران بصورت هیجانی انتظار کاهش نرخ ارز را دارند؛ در حالی که رشد نقدینگی و تورم بالا بوده و از لحاظ اقتصادی، انتظار کاهش پایدار نرخ ارز نمی رود و احتمالا در نیمه دوم امسال شاهد رشد نرخ ارز خواهیم بود.
کد خبر : ۲۳۹۹۱۱

۲ نگرانی بی مورد فعالان بازار سرمایه

به گزارش بورس نیوز، این روزها سهامداران از سویی نگران کاهش نرخ ارز درنتیجه توافق و تعلیق تحریم‌ها هستند و از سوی دیگر، تصور می‌کنند با لغو تحریم‌ها، دولت امکان تأمین مالی از محل فروش نفت خام خواهد داشت و با این حساب، نیازی به بازار سرمایه و حمایت از بورس ندارد!

علی صادقین کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص نگرانی سهامداران بابت کاهش نرخ ارز بیان کرد: در کوتاه‌مدت شاید بازار سرمایه تحت تأثیر مذاکرات و کاهش نرخ ارز، افت کند؛ ولی در میان‌مدت و بلندمدت نگرانی بابت بازار سرمایه منطقی نیست.

وی افزود: لغو تحریم‌ها و کاهش نرخ ارز مستقیماً برخی صنایع بورسی را که به واردات وابسته بودند، منتفع خواهد کرد. در نظر داشته باشید که کاهش هزینه و ورود سرمایه‌های جدید برای صنایعی مثل خودروسازان و قطعه سازان، فرصت تلقی می‌شود. بانکی‌ها هم با بهبود رتبه اعتباری و افزایش درآمدهای ارزی و رفع محدودیت‌های تراکنش‌های بانکی بین‌المللی، لغو تحریم‌ها فرصت خواهد بود. گروه حمل‌ونقل دریایی و خدمات بندری و حتی بیمه‌ها با لغو تحریم‌ها فرصتی برای افزایش ظرفیت فعالیت فراهم خواهد شد.

این کارشناس بازارهای مالی تاکید کرد: البته صنایع صادرات محور در کوتاه‌مدت، کاهش نرخ ارز شوکی متحمل خواهند شد اما؛ نباید فراموش کرد بسیاری از شرکت‌های صادرات محور ازجمله پتروشیمی به‌سختی و با ارائه تخفیف‌های زیاد و تحمل هزینه‌های حمل و بیمه بالا، امکان صادرات داشتند. بنابراین اگرچه در نگاه اول کاهش نرخ ارز، موجب کاهش درآمد این شرکت‌ها خواهد شد؛ اما با توجه به کاهش هزینه‌های ناشی از تحریم، اتفاقاً در صورت لغو تحریم‌ها روند سودآوری بهتری شاهد خواهیم بود. ضمن اینکه در بسیاری از نمادها، اصلاح قیمتی سنگینی انجام‌شده و کاهش نرخ ارز هم پیش‌خور شده و بعضی نمادهای بازار در حال حاضر هم با دلار کمتر از ۲۰ هزار تومان، قیمت‌گذاری شده است. بازار سرمایه ما به دلیل خاطره تلخی که از ریزش‌های چند ماه گذشته داشته، دچار بدبینی مفرط شده و بسیاری از جنبه‌های مثبت خبرها را نمی‌بیند.

صادقین اضافه کرد: علاوه بر این، بازیگران غیرحرفه‌ای هم دنبال بهانه‌ای برای خروج هستند. مشکل بازار سرمایه ما، عدم اعتماد است و مطمئن باشید حتی اگر امروز دلار بالای ۲۷ هزار تومان هم معامله می‌شد، بازار سرمایه وضعیت بهتری نداشت. مادامی‌که اعتماد به بازار سرمایه بازنگردد، تغییرات نرخ ارز فقط بهانه‌ای برای فروش خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه در رابطه با دغدغه‌های مربوط به عدم‌حمایت دولت از بازار سرمایه گفت: اینکه دولت دیگر نیازی به بازار سرمایه ندارد و از این بازار حمایتی نخواهد کرد، صحیح نیست. در قانون بودجه ۱۴۰۰ ، مبلغ ۹۵ هزار میلیارد تومان واگذاری دولتی از طریق بازار سرمایه منظور شده و این رقم ارتباطی با درآمدهای نفتی ندارد. حتی اگر دولت امکان فروش نفت بیشتر از بودجه را هم داشته باشد، مازاد درآمد فروش نفت به صندوق توسعه ملی تزریق خواهد شد و دولت باید آنچه در بودجه بابت واگذاری دارایی‌ها لحاظ شده، محقق کند. دولت مجبور است برای پوشش هزینه‌ها، بندهای بودجه درآمدی را رعایت کند و چاره‌ای جز واگذاری‌ها از طریق بازار سرمایه ندارد.

صادقین در خاتمه تصریح کرد: با این شرایط، با نگاه یک‌ساله به بازار سرمایه، حداقل ۵۰ الی ۶۰ درصد نمادها حتی با دلار ۲۰هزارتومانی ارزنده هستند. ضمن اینکه سرمایه‌گذاران به‌صورت هیجانی انتظار کاهش نرخ ارز را دارند؛ درحالی‌که رشد نقدینگی و تورم بالا بوده و ازلحاظ اقتصادی، انتظار کاهش پایدار نرخ ارز نمی‌رود و احتمالاً در نیمه دوم امسال شاهد رشد نرخ ارز خواهیم بود.


  • بیشتر بخوانید:

مزیت های عرضه سنگ اهن در بورس کالا برای دوقلوهای سنگ آهنی 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
مهم‌ترین طرح برون رفت از شرایط فرسایشی فعلی
رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان هدف پیشنهاد داد:

مهم‌ترین طرح برون رفت از شرایط فرسایشی فعلی "بورس"

سوت پایان بازی دولت در زمین
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

سوت پایان بازی دولت در زمین "بورس"

مصوبه بدون حمایت عملی تاثیری ندارد
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

مصوبه بدون حمایت عملی تاثیری ندارد

رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان محصولات غذایی در گفت‌وگو با بورس نیوز:

چشم‌انداز صنایع غذایی در بورس

ارسال نظر
نظرات بینندگان
فعال بازار سرمایه
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۷
با نظر کارشناس محترم موافقم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۸
کمتر دروغ چاپ کنید توی این هم مسئول .مخبر دروغ پرداز ورانتکاران وچابلوسان سیگنا بده به نورچشمی ها همه دست بدست هم در حال نابودی سرمایه ملی و۴۶ میلیون سهامدار وخانوادشون رادارن .چرا نمیشه فهمید تارخ قضاوت حواهد کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۶
استاد خودت این روزا خرید داشتی?
ناشناس
Germany
پنجشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۵:۲۰
قیمت ارز کاهش پیدا کنه درسته یک بخش از درآمد شرکتها کم میشه ولی از طرف دیگه با برداشتن تحریمها هزینه های فروش غیر مستقیم کم میشه و ریسکهای واسط های مالی از بین میرود صادرکننده حق انتخاب فروش به مشتریان بیشتری با قیمت بهتر خواهید داشت
نباید فراموش کرد تورم باعث افزایش درآمد بخش ریالی این شرکتها میشه
افراد سهام بدید بلندمدت نگاه کنه هیچکس ضرر نمیکنه بالاخره هر بازاری رکود و رونق داره