بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۷
استارت‌آپ پرتغال
استارت آپ پرتغال یکی از استارت آپ‌های موفق در سطح اروپا بوده که با برنامه‌های مختلف خود منجر به جذب سرمایه گذاران و کارآفرینان شده است.
کد خبر : ۲۴۰۱۸۷

خواندن ۳ دقیقه

استارت‌آپ پرتغال+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، استارت آپ پرتغال یکی از استارت آپ‌های موفق در سطح اروپا است. این کشور با برنامه‌های مختلف خود منجر به جذب سرمایه گذاران و کارآفرینان شده است. ورود راحت و سهولت ایجاد کسب و کار در پرتغال منجر به توسعه و رشد کسب و کار‌های جدید شده است. پرتغال گرایش جدی به فناوری و دیجیتال دارد، اما فضا‌های دیگری برای شروع و رشد دیگر کسب و کار‌ها فراهم شده است. چنانچه برای ایجاد کسب و کار و کارآفرینی در پرتغال مصمم هستید پیشنهاد می‌کنیم نوشته کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت درباره استارت آپ پرتغال را مطالعه کنید و برای مشاوره با ما در ارتباط باشید.

محیط استارت آپ پرتغال

محیط استارت‌آپی پرتغالی طی ۵ سال گذشته به سرعت در حال توسعه بوده و اقدامات دولتی بسیاری برای پیشبرد رشد اکوسیستم برداشته شده است. حدود ۹۴.۹ درصد بنیانگذاران استارت آپ در پرتغال مرد هستند که در مقایسه با میانگین اتحادیه اروپا ۸۲.۸ ٪ می‌باشد. همچنین این بنیانگذاران حدود ۹۱درصد آن‌ها دارای مدرک دانشگاهی هستند. شرکت‌های نوپا در پرتغال در بسیاری از بخش‌ها مانند:

نرم افزار به عنوان سرویس (۱۶.۷درصد) 
یا تجارت الکترونیک (۳.۹درصد) یافت می‌شوند.

در استارت آپ‌های پرتغالی به طور متوسط ​​در حال حاضر ۸.۸ نفر مشغول به کار هستند و به دنبال استخدام ۷.۳ نفر دیگر در ۱۲ ماه آینده هستند. درآمد عمدتا از طریق بازار‌های تجارت به تجارت (۷۵.۲درصد) تولید می‌شود.

استارت آپ‌های پرتغالی علاقه زیادی به بین المللی شدن نشان می‌دهند و با ۹۶.۹% اکثریت قریب به اتفاق به دنبال رشد در منطقه یورو هستند. استارت آپ‌های شرکت کننده رویکرد جهانی به رشد داشتند و همچنین به دنبال فراتر از بازار اروپا هستند و می‌خواهند وارد بازار‌های خارجی مانند خاورمیانه (۱۸.۴درصد)، آمریکای جنوبی (۲۱.۵درصد) یا آفریقا (۱۸.۵درصد) هستند. مرکز استارت آپ جغرافیایی پرتغال شهر لیسبون است.

در نمودار زیر همچنین رتبه پرتغال در عوامل مهم شروع یک تجارت و سرمایه گذاری را مشاهده می‌کند:

استارت‌آپ پرتغال

ویژگی ها و چالش های استارت آپ پرتغال

طی چند سال گذشته پرتغال با تولید شرکت هایی مانند Farfetch ، Outsystems ، Talkdesk ، Feedzai ، Unbabel و بسیاری دیگر که در یک سطح جهانی یونیکورن شده (بیش از 1 میلیارد $ (دلار)) یا بسیار موفق شدند و در صحنه فناوری اروپا برجسته شده اند. در حالی که اکوسیستم پرتغال کوچک و هنوز کاملاً نابالغ است، استعدادها زیاد است و ظهور 2 صندوق خصوصی (Indico و Armilar) با شرکای باتجربه VC در سال 2019 چشم اندازهای این قسمت نوظهور اروپا را با پتانسیل بالا نشان می دهد.

ثابت شده است که داستان های موفقیت و کیفیت عالی زندگی در این کشور کوچک به عنوان یک آهنربا برای بنیان گذاران خارجی و همچنین بیشتر افراد محلی که شانس خود را برای راه اندازی یک شرکت جدید موفق در فناوری امتحان می کنند عمل می کند. با احتمال خروج بالقوه تعدادی از شرکت های محلی در سطح جهانی که وضعیت خوبی دارند، انتظار می رود که سرمایه به سیستم مکمل شرکت های سرمایه گذاری خطرپذیر فعلی Indico (مرحله اولیه) و Armilar (انتقال فناوری) بازگردد. در جدول زیر چالش ها و امتیازات ایجاد استارت آپ در پرتغال آمده است:

استارت‌آپ پرتغال

آموزش کارآفرینی در پرتغال

محیط استارت آپ در پرتغال از بنیانگذاران با تحصیلات عالی، تعداد زیادی از موسسات آموزش عالی دارای رتبه عالی بهره‌مند است و از نظر دسترسی به استعداد‌ها از رتبه خوبی برخوردار است. آموزش کارآفرینی در سطح مدارس پرتغال با ۸ مدرسه مختلف با استفاده از روش‌ها و ابزار‌های مدرسه کارآفرینی برای یادگیری کارآفرینی در پرتغال آغاز می‌شود. آن‌ها همچنین میزبان جوایز سالانه مدرسه کارآفرینی هستند که از Comércio de Lisboa به عنوان موفق‌ترین مدرسه برای یادگیری کارآفرینی در پرتغال نام برد. در آموزش عالی، دانشجویان می‌توانند از بین رشته‌هایی انتخاب کنند که بطور خاص بر روی کارآفرینی و نوآوری متمرکز هستند.

به عنوان مثال برنامه MIT پرتغال (MPP) به طور خاص برای کمک به نوآوری و کارآفرینی تنظیم شده است و در کنار دوره‌های آموزش عملی، توسعه استعداد‌ها را از طریق آموزش مبتنی بر دوره‌های اقتصادی و بازرگانی متمرکز می‌کند. نگاه کردن به بیرون از برنامه درسی رسمی به ابتکاراتی که سعی در تقویت کارآفرینی دانشجویان، حمایت از کارآفرینان دانشجویی موجود و به طور کلی تلاش برای بهبود مهارت‌های کارآفرینی دارند، به همان اندازه مهم است. برای دانشجویان کارآفرین، جامعه و کمک‌های ارائه شده در باشگاه‌ها و مراکز کارآفرینی در دانشگاه‌ها می‌تواند بسیار ارزشمند باشد. شروع یک تجارت در دوران تحصیل در پرتغال می‌تواند یک تلاش چالش برانگیز باشد، بنابراین برای دانشجویان مفید است که بخشی از یک جامعه همفکر و یک اکوسیستم کوچک باشند که در آن پشتیبانی وجود داشته باشد.

صنایع مهم استارت آپی در پرتغال

پرتغال به عنوان یک کشور کوچک در حاشیه جنوب غربی اروپا، سابقه غنی در خطرپذیری دارد از این رو پرتغالی‌ها در کشور‌های دیگر یک دیاسپورای بزرگ هستند. همچنین سابقه بیش از حد هزینه دارند که طی قرن‌ها و حتی اخیراً پس از بحران مالی، از نظر مالی به مشکل خورده است. پرتغالی‌ها با فرهنگ سخت کوشی، به ویژه در مورد خارجی‌ها انعطاف پذیر و بسیار دوستانه هستند. در دهه گذشته، دولت‌های قدرتمند مشتاقانه کشور را در مسیر رشد بالاتر قرار داده و برداشت خارجی کشور را تغییر داده اند. آن‌ها نوآوری در فناوری را اولویت بندی کرده اند و نسبت به استارت آپ‌هایی که سعی در ارتقا اکوسیستم محلی دارند بسیار دوستانه عمل می‌کنند.

در جدول زیر ۳ صنعت متمرکز استارت آپی در پرتغال را مشاهده می‌کنید:

استارت‌آپ پرتغال

حمایت از ایجاد کسب و کار در پرتغال

دسترسی به یک شبکه خوب شرط مهمی برای استارت آپ است. این می‌تواند به مشتریان جدید یا شرکای بالقوه منجر شود و به تخصص دسترسی پیدا کند. در اکوسیستم پرتغال طیف گسترده‌ای از سازمان‌ها را می‌بینیم که برای کمک به استارت آپ‌ها در دسترسی و بهره مندی از شبکه‌های مربوطه ایجاد شده اند. به عنوان یک شرکت نوپا، ایجاد ارتباطات جدید به طور فزاینده‌ای آسان می‌شود. به عنوان مثال رویداد‌ها و مسابقات راهی ایده آل برای دیدار با افراد جدید و یافتن شرکایی برای نیاز‌های نوآوری شما هستند. مزایای اضافی رویدادها، تبلیغات استارت آپ‌ها و کمک به تصویر کارآفرینی نوآورانه در پرتغال است. از همه مهمتر، اجلاس سراسری مشهور جهان که در لیسبون برگزار می‌شود، کل اکوسیستم را تقویت می‌کند که با نزدیک به ۶۰، ۰۰۰ نفر در سال از این رویداد بازدید می‌کنند.

با ابتکاراتی که به طور ویژه سعی در تقویت همکاری و ایجاد شبکه‌های فعال دارند، اغلب در سطح بین المللی، با مشارکت سایرین نقش مهمی در رشد اکوسیستم دارند. آن‌ها به اتصال جهانی و دسترسی به بازار‌های بین المللی کمک می‌کنند، چیزی که برای بسیاری از بنیانگذاران با جاه طلبی‌های بین المللی ارزش زیادی دارد. اکوسیستم پرتغال همچنین از چندین بازیگر اصلی که یک نقطه ورود محلی برای کارآفرینان تشکیل می‌دهند بهره می‌برد. این سازمان‌ها کاملا به ایجاد یک صحنه پر رونق استارت آپ در سطح محلی یا ملی اختصاص داده اند. برای شرکت‌های نوپا، این افراد هنگام جستجوی مشاوره، تخصص و معرفی، بازیکنان اصلی هستند.

استارت آپ لیسبون پرتغال

لیسبون به عنوان یکی از نقاط جدید نوآوری در اروپا و مراکز استارت آپ و اغلب به عنوان سانفرانسیسکو اروپا شناخته می‌شود، شهر ۷ تپه چیز‌های زیادی برای ارائه به جامعه استارت آپ دارد. به رسمیت شناختن لیسبون به عنوان یک مرکز استارت آپ در مقایسه به سایر شهر‌های اروپا بسیار جدید است، اما اکوسیستم آن بسیار پویاست و در حال رشد و بلوغ است. در سال‌های گذشته، ابتکارات دولتی زیادی برای کمک به تقویت صحنه استارت آپ در شهر انجام شد و تعدادی از شتاب دهنده ها، فضا‌های همکاری و سرمایه گذاران ظاهر شدند. همچنین، پرتغال شرایط بی نظیری برای جذب سرمایه گذاری در پرتغال و استعداد‌های برتر دارد. لیسبون در حال حاضر جزو بهترین شهر‌های پرتغال در رتبه ۱ ملی و رتبه ۸۵ جهانی قرار دارد.

در نمودار زیر ۳ شهر برتر استارت آپی پرتغال را مشاهده می‌کنید:

استارت‌آپ پرتغال

کارآفرینی بخش فناوری در پرتغال

بخش فناوری مالی پرتغال همچنان رشد و توسعه مداوم را تجربه می‌کند. در سال جاری با چندین پیشرفت کلیدی مانند شکل گیری هاب Fintech همراه با معرفی چارچوبی برای برنامه نظارتی فناوری مالی، به طور قابل توجهی در این سال بالغ شده است. دولت در پرتغال متعهد به حمایت از رشد صنعت فناوری کشور، طرحی یا نقشه راه را برای معرفی ابتکار‌های مختلف نظارتی ترسیم کرده است. در حال حاضر، برنامه‌هایی برای ایجاد مناطق آزاد فناوری (ZLT) در نظر گرفته شده است که برای هر بخش یا صنعت، الزامات نظارتی خاصی دارند. ZLT ​​ها بخشی اساسی از برنامه اقدام دیجیتال کشور هستند که بر ایجاد محیطی مناسب برای ارتقا پروژه‌های نوآورانه ضمن تقویت رقابت اقتصادی کلی پرتغال متمرکز خواهند شد.

امیدوار کننده‌ترین صنایع در اکوسیستم استارت آپی پرتغال حول فناوری، از جمله:

IT
فناوری پاک و صنعتی
وبسایت
استارت آپ‌ها از طریق شبکه پشتیبانی گسترده‌ای از سازمان‌های تخصصی و موسسات تحقیقاتی که دسترسی به دانش، امکانات و تخصص را فراهم می‌کنند، در رشد و نوآوری‌های خود پشتیبانی می‌شوند. ارزش پارک‌های علمی و فناوری نه تنها در سخت افزار آن، مانند ساختمان و امکانات بلکه در پویایی اجتماعی موجود و شبکه‌های بین دانشگاه، مشاغل و استارت آپ‌های ایجاد شده است. بسیاری از پارک‌های علمی پرتغالی خدمات گسترده پشتیبانی تجاری را برای شرکت‌های در حال رشد ارائه می‌دهند، از فضا‌های مشترک کار و خدمات کسب و کار گرفته تا خدمات پشتیبانی برای مالکیت معنوی و توسعه محصول. احساس قوی جامعه در چنین پارک‌هایی و مجاورت سایر شرکا محیط مطلوبی را ایجاد می‌کند که به راحتی می‌توان دانش و تخصص را کسب کرد.

ویزای استارت آپ پرتغال

برنامه ویزای استارت آپ پرتغال برای کارآفرینانی است که می‌خواهند نوآوری تجاری در پرتغال را ایجاد کنند. امید‌ها از دولت افزایش استخدام‌های محلی، ایجاد وسیله جدیدی برای درآمد مالیاتی و ادامه رشد پرتغال به عنوان مرکز فناوری در اروپا است. کلیه شهروندان خارجی که قصد دارند برای مدت حداکثر ۱ سال در پرتغال باقی بمانند و یا اقامت خود را برای بیش از ۱ سال ایجاد کنند، باید ویزای طولانی مدت اقامت پرتغال را از سفارت پرتغال در کشور خود درخواست کنند. شرایط اخذ ویزای استارت آپ به شرح زیر است:

استارت آپ‌ها در ۵ دسته درجه نوآوری، مقیاس پذیری تجارت، پتانسیل بازار، ظرفیت تیم مدیریت و پتانسیل ایجاد شغل بررسی می‌شوند.

استارت آپ متقاضی باید متمرکز بر بخش فناوری باشد.

استارت آپ متقاضی باید توانایی ایجاد گردش مالی ۳۲۵، ۰۰۰€ (یورو) در سال را نشان دهد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر