بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

اشکالات قانونی اوراق تبعی، کار دست سهامداران خواهد داد

اشکالات قانونی اوراق تبعی، کار دست سهامداران خواهد داد
مشکل اینجاست که سیاست گذاران و مسوولان ما گاهی برای ظلم و تعدی به یک شخص خارجی، ماه ها اظهار نگرانی می کنند؛ ولی در قبال ظلمی که بر سهامداران هموطن و شیعه امیرالمومنین روا شده، بی تفاوت هستند!
کد خبر : ۲۴۰۲۴۰

اشکالات قانونی اوراق تبعی، کار دست سهامداران خواهد داد

به گزارش بورس نیوز، حتی جلسه سران قوا هم ثمری برای کشتی در گل نشسته بورس نداشت و شاخص کل با افت ۱۳ هزار واحدی امروز، در کانال یک میلیون و ۱۵۴ هزار واحدی قرار گرفته و در این لحظه از معاملات ۴۸۰ نماد قفل در صف فروش است. آخرین تیر برای حمایت از زیان‌دیدگان انتشار اوراق تبعی برای برخی نمادهای بزرگ بازار همچون بانک تجارت بوده که گویا با استقبال خوبی هم همراه شده است.

محمد امیر حساوی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با بورس نیوز در خصوص تاثیر انتشار اوراق تبعی (بیمه سهام) بیان کرد: انتشار اوراق تبعی سهام در بازار سرمایه قبلا هم تجربه شده و چند ماه پیش هم اوراق بیمه سهام در برخی نمادها عرضه شد که اثرگذاری چندانی به همراه نداشت و بعید است که این بار هم عرضه اوراق تبعی از بار مشکلات بازار سرمایه بکاهد.

وی افزود: ضمن اینکه مقررات و سازوکار عرضه اوراق بیمه سهام یا اوراق تبعی هم اشکالاتی دارد. این اوراق با هدف حمایت از سهامداران منتشر می شود و عرضه کننده تعهد کرده در زمان سررسید سهم پایه را با قیمت خاصی از دارنده اوراق تبعی همان نماد خریداری کند و اگر هم قیمت تابلو سهم پایه در زمان سررسید بالاتر از قیمت بیمه شده باشد، سهامدار امکان فروش سهم روی تابلوی اصلی را دارد و درآمد فروش اوراق بیمه سهام هم برای عرضه کننده خواهد بود‌. اما سهامدارانی که سهم پایه را در پرتفوی خود نداشته باشند و سهوا یا از روی ناآگاهی، اوراق تبعی خریداری کنند، در واقع وجه خرید چیزی را پرداخت کرده اند که وجود نداشته و زیان خواهند کرد! چرا که وجه خرید اوراق تبعی سهامدارانی که سهم پایه را در پرتفوی خود ندارند، به راحتی به حساب خریداران اوراق بازپرداخت نخواهد شد و گویا فقط وجه خریدارانی که پرتفوی کمتر از ۵۰ میلیون تومان داشته باشند، به حساب آنها مسترد خواهد شد و پول سهامدارانی که به سبب ارزش پرتفوی بالای ۵۰ میلیون تومان، از نگاه قانونگذار، وضعیت بهتری دارند؛ مسترد نخواهد شد! این روش با موازین شرعی سازگار نیست و باید قوانین مربوط به اوراق تبعی، بازنگری شود.

این کارشناس بازار سرمایه ضمن انتقاد از وضعیت بازار سرمایه اظهار کرد: قبلا اگر تصمیم جدیدی برای بازار سرمایه اتخاذ می شد، حداقل یکی دو روزی اثر مثبت به همراه داشت؛ اما حالا هر تصمیم جدید، فقط سرخی بازار را تشدید می کند! این بازار نیازمند حمایت جدی است و ذکر این جمله که سرمایه‌گذاران بورس باید مسوولیت سرمایه گذاری خود را بپذیرند، شبیه این است که بگوئیم اگر کسی رضایت به قتلش توسط فردی دیگر را داد، مسوولیتی متوجه قاتل نیست! آیا دادگاه برای چنین قتلی، حکم قصاص صادر نمی کند؟ نمی توان سرمایه گذارانی را که با دعوت دولتمردان وارد این بازار شدند و سرمایه هایشان را از دست داده اند، مقصر ضرر و زیان شان قلمداد کرد. در مورد اوراق تبعی هم مقررات اشکالاتی دارد (هم در بخش مقررات و هم تابلو معاملات) که در صورت ضرر و زیان خریداران، مقصر آن سهامداران نیستند. مشکل اینجاست که سیاست گذاران و مسوولان ما گاهی برای ظلم و تعدی به یک شخص خارجی، ماه ها اظهار نگرانی می کنند؛ ولی در قبال ظلمی که بر سهامداران هموطن و شیعه امیرالمومنین روا شده، بی تفاوت هستند!


  • بیشتر بخوانید:

احتمال کاهش صف فروش توسط سهامداران عمده

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

"افت نرخ سهم‌ها"، نسخه درمان یا چای‌نبات!

دلیل خروج
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید شد:

دلیل خروج "نقدینگی" مهم‌تر از "مقصد"

ارسال نظر
نظرات بینندگان
حسین
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۱
حکومتی که اسمش اسلام باشد و دولت مردانش حداقل های انسانیت را رعابت نکنند این دین نیست بلکه این لجن و کثافت است که صاحبان حکومتش در دور آن نشسته و دارند می خورند
فرشاد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵
این کار دو اشکال دارد یکی افراد حقیقی نمی توانند این اوراق را خریداری کنند و دوم این که خرید اصل سهام و اوراق تبعی باید در یک روز خریداری گردد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۴
"سیاست گذاران و مسوولان ما گاهی برای ظلم و تعدی به یک شخص خارجی، ماه ها اظهار نگرانی می کنند؛ ولی در قبال ظلمی که بر سهامداران هموطن و شیعه امیرالمومنین روا شده، بی تفاوت هستند!"
واقعا تلنگر زیبایی در وصف تعداد زیادی از مسئولین بی سواد در حوزه اقتصاد کلان بود. مصیبت بازار بورس آنروزی شروع شد که فردی خودشیفته و دارای کرسی استادی در دانشگاه با ارائه یک نسخه شفابخش من درآوردی جهت جلوگیری از ریزش قیمت سهام (دامنه نوسان نامتقارن) خواست میزان اثر بخشی تئوری خودش را اثبات کنه! شاید از این طریق نامش در بین تئوریسین بازار های جهانی مطرح بشه!! ولی گویا این نسخه پیچی ایشان به غیر از ریزش مداوم قیمت سهام و متضرر شدن خیل عظیمی از سهامداران حقیقی و ... دستاورد دیگری نداشت! از اون بدتر گوش شنوایی به توصیه های دلسوزان و صاحبنظران بازار سرمایه نداشت و با توهم قدیمی مربوط به دوره عصر یخبندان سعی در القا این موضوع داشت:""مرغ فقط یک پا داره"". البته خداییش خیلی یک دنده و زمخت بود و با اقتدار پوشالی خودش سر ناسازگاری با همه اهالی بازار داشت بطوریکه از سر لجبازی لحظه ای در راستای نقدشوندگی بازار و بازگرداندن اعتماد به بازار تلاشی بعمل نیاورد و از موضع پیشنهادی خودش عقب نشینی نکرد. خدا عاقبت و آخرتشان را بخیر کنه با این همه ضررهایی که به هموطنان خودش زد.
حسن
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۲
دقیقا شیعیان امیرالمومنین گیر معاویه های روبه صفتان بنفش افتاده اند که با ترفند مردم مظلوم را وارد این قمارخانه خودشان نموده و مال و ثروتشان را به تاراج برده و جیبهای خود و دوستانشان را پر کردند یا امیرالمومنین نابودشان کن و خرج دوا و درمان زن و بچه روباهان بنفش کن البته جفا کاری در حق روباه است که اینها را با روباه مقایسه کردم حیوان دیگری هم نمیشود جایگزین کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۷
دین همیشه ابزاری بوده برای به بردگی کشیدن وگرنه مسلم واقعی نان کسی را نمیبرد و چشم در جیب کسی دیگر ندارد. نه به قران خواندن است مسلمانی نه به نماز اول وقت... قلب انسانی را نشکن که تو مومنی مومن
نابود باد ..دزدا
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹
وقتی بک مشت کفتار و لاشخور مسئول و مدیر باشند وضع مملکت از این بهتر نمیشود.همان بلایی که سر قذاافی امدسر این لاشخورا هم خواهد امد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷
....... بی شرف فاسد حسود مردم آزار همه جا را به گند کشوندید خودتونا پشت مردهای فاسد قایم کردید فکر کردید کسی متوجه نمیشه که دارید چی کار میکنید دیگه همه دارن می بیننتون همه فهمیدند که دارید مردم آزاری می کنید و خودتونا پشت مردهای فاسد قایم می کنید لعنت و نفرین و مرگ و بیماری و زندان و تقاص و کرونا بر همه ی مردم آزاران و فاسدان و خلافکاران
محمد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۱
اوراق تبعی یک بیمه هست و با بیمه ، پراید ، لامبورگینی نمیکند!
این بازارِ به لجن نشسته، نیاز به حمایت جدی دارد
و مسئولین باید پاسخگویِ ضررِ هزاران نفری که به دعوتِ اونها آمدن، باشن تا آهِ و نکبتی که به این بازار افتاده، از بین برود!