بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۰
ارز دیجیتال هورایزن (Horizen) چیست؟
توسعه‌دهندگان این شبکه همچنین معتقدند که هر گونه تعامل بین کاربران باید خصوصی باشد.
کد خبر : ۲۴۰۳۳۵

خواندن ۲ دقیقه

ارز دیجیتال هورایزن +بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، ویژگی اصلی بلاکچین هورایزن، حفظ حریم خصوصی است. از زمان راه‌اندازی ارز دیجیتال هورایزن که در ابتدا با نام زن کش (ZenCash) شناخته می‌شد، این شبکه از الگوریتم اثبات دانش صفر (Zero-knowledge proof) استفاده کرده تا به این ترتیب، تراکنش‌های ارز ZEN خود را در میان کاربران آگاه به حریم خصوصی، غیرقابل ردیابی و غیرقابل نظارت کند.

توسعه‌دهندگان این شبکه همچنین معتقدند که هر گونه تعامل بین کاربران باید خصوصی باشد. بنابراین، این شرکت در حال ایجاد راه‌حل‌های حفظ حریم خصوصی است تا به این ترتیب، به یک پلتفرم غیرمتمرکز خصوصی برای پیام‌رسانی، انتشار و توسعه برنامه‌های غیر متمرکز (DApp) تبدیل شود.

بنیانگذاران ارز دیجیتال هورایزن چه کسانی هستند؟

در ماه می‌سال ۲۰۱۷ میلادی، رابرت ویگلیون (Robert Viglione) و رالف ورسلوایس (Rolf Versluis) به عنوان هم‌بنیانگذاران این شبکه، زن کش را به عنوان یک فورک زی کلاسیک (ZClassic) –که خود یک فورک زی کش است– راه‌اندازی کردند. در آگوست سال ۲۰۱۸، نام تجاری پروژه از زن کش به هورایزن تغییر یافت.

رابرت ویگلیون، هنگامی که یک افسر نظامی آمریکایی در افغانستان بود، کلاس‌های آموزشی «بیت کوین ۱۰۱» را برای شهروندان افغانی که در اطراف پایگاه نظامی ایالات متحده کار می‌کردند، برگزار کرد. این کلاس‌ها تلاشی بود برای نشان دادن اینکه فناوری بلاکچین چگونه می‌تواند برای کسانی که در کشور‌های در حال توسعه زندگی می‌کنند، مفید باشد.

چه چیزی هورایزن را منحصربه‌فرد می‌کند؟

در دنیای ارز‌های دیجیتال، تبدیل شدن به یک پیشرو کار ساده‌ای نیست. بیت کوین بیشترین ارزش بازار را دارد. اتریوم از لحاظ تعداد توسعه‌دهندگان فعال پیشگام است. برخی دیگر ادعا می‌کنند که سریع‌ترین پلتفرم هستند.
نود‌های شبکه هورایزن چند لایه (Multi-tiered) هستند. به این معنی که، همه نود‌ها نقش یکسانی ندارند.

فول نود‌های معمولی شبیه نود‌های موجود در بیت کوین و اتریوم هستند و یک کپی کامل از تراکنش‌ها و داده‌های شبکه بلاکچین را در اختیار دارند. نود‌های امن (Secure Node)، فول نود‌های عادی با یک سری الگوریتم‌های رمزنگاری خاص هستند که ارتباط بین نود‌ها را ایمن و از جاسوسی در مکالمه نود‌ها با یکدیگر جلوگیری می‌کنند. در نهایت، سوپر نود‌ها (Super Nodes) وجود دارند؛ نود‌های امن قدرتمندی که میزبان زنجیره‌های جانبی هورایزن هستند.

در تاریخ ۲ ژوئن سال ۲۰۱۸ و زمانی که پروژه هنوز زن کش نام داشت، این شبکه هدف یک حمله ۵۱ درصدی قرار گرفت که طی آن، مهاجم توانست کنترل بیش از نیمی از قدرت استخراج شبکه را به دست بگیرد. در این حمله، مهاجم توانست با تغییر تاریخچه بلاکچین، حدود ۶۰۰ هزار دلار به سرقت ببرد.

انتظار می‌رود که این زنجیره‌های جانبی به دلیل استفاده از ۴۰ هزار نود شبکه اصلی هورایزن، بسیار مقیاس‌پذیر باشند. به لطف فناوری پروتکل انتقال بین زنجیره‌ای (CCTP)، کاربران می‌توانند توکن‌های ZEN را به سرعت و به راحتی میان زنجیره اصلی هورایزن و زنجیره‌های جانبی آن انتقال دهند.

الگوریتم اجماع شبکه ارز دیجیتال هورایزن ترکیبی از مدل‌های اثبات کار (POW) و اثبات سهام (POS) است. بنابراین، توکن‌های جدید هم به ماینر‌هایی که تحت الگوریتم POW فعالیت می‌کنند و هم به اعتبارسنج‌های POS، پاداش داده می‌شوند. در واقع، زنجیره اصلی هورایزن برای حفظ اجماع از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کند، در حالی که در زنجیره‌های جانبی از مدل اثبات سهام استفاده می‌شود.

از میان توکن‌های ZEN جدید تولیدشده، ۶۰ درصد به ماینر‌ها و ۱۰ درصد به هر کدام از اپراتور‌های نود امن و سوپر نود اختصاص می‌یابد. ۲۰ درصد باقی‌مانده نیز به خزانه‌داری سازمان خودمختار (DAO) هورایزن تعلق می‌گیرد تا برای توسعه اکوسیستم استفاده شود.

همانند بیت کوین، عرضه کل ارز دیجیتال هورایزن نیز برابر با ۲۱ میلیون ZEN در نظر گرفته شده و همچنین، به صورت دوره‌ای پاداش استخراج بلاک نصف می‌شود. اولین هاوینگ (نصف شدن پاداش استخراج بلاک) برای ارز دیجیتال هورایزن در دسامبر سال ۲۰۲۰ اتفاق افتاد و طی آن، پاداش بلاک از ۱۲٫۵ ZEN به ۶٫۲۵ ZEN کاهش یافت.

ارز دیجیتال هورایزن را از کجا و چگونه بخریم؟

ارز دیجیتال هورایزن به عنوان یکی از ۱۰۰ ارز دیجیتال برتر از لحاظ ارزش بازار، در بسیاری از پلتفرم‌های معاملاتی شناخته‌شده، مانند بایننس (Binance)، هوبی گلوبال (Huobi Global)، اوکی‌اکس (OKEx) و … لیست شده و شما می‌توانید در این صرافی‌ها به خرید و فروش ZEN بپردازید.

متأسفانه، صرافی‌های کمی از خرید مستقیم ارز دیجیتال هورایزن با استفاده از کارت‌های اعتباری پشتیبانی می‌کنند.


  • بیشتر بخوانید:

ارزش بیت کوین شاید یک دلار شود

اشتراک گذاری :
ارسال نظر