بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
اردوگاه "بازارسرمایه" در انتظار تراکنش سبز؛

"همتی" که در کوره بورس ذوب شد

در حالی که سهامداران طی روز‌های اخیر در حال امیدوار شدن به بورس بودند ریزش مجدد شاخص در دو روز پیاپی دوباره ناامیدی را به اردوگاه سهامداران برگرداند.
کد خبر : ۲۴۰۸۱۰

به گزارش بورس نیوز، درحالی‌که طی روز‌های اخیر شاخص روند مثبتی به خود گرفته بود و فعالان بازار سرمایه به‌آرامی در حال امیدوار شدن به آینده بورس بودند اما؛ با روند کاهشی شاخص طی دو روز گذشته یعنی "یکشنبه و دوشنبه" هفته جاری، همه امید‌ها ناامید شد تا مجدداً ناامیدی به اردوگاه سهامداران بازگردد.

بر اساس این گزارش، پس از چند روز سبزی بورس تهران و مثبت شدن شاخصی که کار خود را از روز یکشنبه با حرکت رو به رشد آغاز کرده بود، نتوانست در این مسیر ثابت قدم باشد و در پایان با اُفت ۷۹۱ واحدی به کار خود پایان داد؛ با پایان یافتن بازار و در شامگاه یکشنبه محمدابراهیم آقابابائی رئیس هیات عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه از واریز معادل ریالی مبلغ ۵۰ میلیون دلار از سوی بانک مرکزی به صندوق تثبیت خبر داد و گفت: مطابق مصوبه ۱۴۰۰.۲.۷ شورای هماهنگی اقتصادی دولت مبلغ ۱۰۳۴ میلیارد تومان به‌حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه واریزشده است.

بسیاری از فعالان بورس انتظار داشتند این خبر مثبت بتواند به‌عنوان محرکی برای بازار عمل کند و شرایط شاخص را همانند چند روز گذشته به سمت بالا سوق دهد امری که در معاملات روز دوشنبه ۱۸۰ درجه خلاف انتظار سهامداران اتفاق افتاد و فشار عرضه در بازار بسیار زیاد شد.

با شروع بازار، سهام خودرویی که بدون دلیل توجیه‌کننده‌ای روز قبل‌تر قفل در صف خرید بودن این بار باز بدون دلیل در صف فروش قفل شدند تا چشم بازار که همواره به نماد‌های خودرویی بوده در تبعیت از آن در سایر نماد‌ها نیز به‌صف بنشیند تا شاخص با فراغ بال بیشتری به ریزش خود ادامه دهد.

این در حالی است که با توجه به رشد قیمت کامودیتی‌ها به نظر می‌رسید که حداقل این سهام در وضعیت خوبی قرار بگیرند تا به‌واسطه آن‌ها شاخص بتواند سبز بماند، اما بازار بار دیگر نشان داد که هیچ تفاوتی بین سهام قائل نیست و در صورت ریزش این موضوع به همه سهام تسری می‌یابد. درنتیجه ۳۵۲ نماد در صف فروش قرار گرفتند و شاخص با بیش از ۱۴ هزار واحد اُفت به یک‌میلیون و ۱۷۴ هزار واحد رسید تا سهامداران بیش از گذشته نگران شکسته شدن مقاومت شاخص باشند.

تمام این اتفاقات در حالی رخ‌داده مسئولان بورس چنان خبر واریز ۵۰ میلیون دلار را در بوق و کرنا کردند که نه‌تنها این مبلغ به کمک بازار نیامد بلکه آقایان مسئول به‌جای اینکه با آن سروسامانی به بازار دهند آن را در بالشت و زیر سرخود پنهان کردند.

محمدابراهیم آقابابایی، مدیرعامل صندوق تثبیت بازار سرمایه که از تزریق این مبلغ خبر داده بود اعلام کرد: با بخشی از این پول خرید‌هایی در بازار سرمایه انجام شد.

وی مدعی شد؛ نمی‌توان همه منابع را در یک روز خرید کرد و صندوق تثبیت بازار در چارچوب سازمان بورس بخشی از پول مذکور را سهم خرید و این فرآیند در روز‌های آینده هم ادامه خواهد داشت و حمایت از بازار سرمایه تداوم دارد.

اکنون باید از مسئولان سازمان بورس پرسید در مقابل پولی که از بازار خارج شد ۵۰ میلیون دلار چه محلی از اعراب دارد که آن را هم به‌صورت قطره‌چکانی و با منت به بازار تزریق می‌کنید و تازه به مدیریت خود می‌بالید و از تداوم حمایت از بازار سخن می‌گویید، حمایتی که موجب ریزش ۱۴ هزار واحدی بازار در یک روز شد همان بهتر است که صورت نگیرد و به گفته بسیاری از کارشناسان و فعالان بورس، اگر بازار به حال خود رها شود قطعا زودتر به نتیجه خواهد رسید و در پایان باید گفت؛ از طلا گشتن پشیمان گشته‌ایم، مرحمت فرموده ما را مس کنید!


  • بیشتر بخوانید:

روز پس از فردا

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
ساعت پنج و نیم عصر؛

روز پس از فردا

دست پر
مدیرعامل شرکت بیمه پاسارگاد در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

دست پر "بپاس" برای سهامداران و بیمه‌گذاران

پاشنه آشیل صنعت خودرو
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

پاشنه آشیل صنعت خودرو

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
دستور ریزش تا فروپاشی اقتصادی ادامه داره / هنوز حمایت نشده عرضه اولیه ها شروع شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۸
سلام، عرض ارادت، یک زمانی داشتنِ سهام شرکتها در بورس، یه افتخار محسوب میشد، خانمها پیش خانم همسایشون، میگفتن شوهرِ من، کلی سهام واسَمون خریده، چه پوزهایی با سهام میدادن، اما حالا، داشتنِ سهام، شده ننگ برای مردم، مردم ایران که از سالِ 1399 ، کلی ضررِ مالی و ضربه روحی از بورس خوردن، حالا با کراهت میگن ما سهامداریم، خاک تو سرِ مسئولینِ اقتصادیِ ما که، این بازارِ بورس رو، به چنین روزی انداختن، بازاری که نسبت به بقیه بازارها، مثلِ طلا، سکه و مسکن، بیشتر به دردِ کاهش تورم و تقویتِ اقتصاد کشور میخوره، بهترین جا برای سرمایه گذاری هست، اما کجا هستن، مسئولانی که، قدرِ این بورس و سهامداران رو نمیدانن، آخه الاغ رو چه به یونجه، یعنی این آقایانِ نالایق رو،‌ چه به رئیس جمهوری و وزیرِ اقتصاد بودنِ یک مملکت مثلِ ایران .
بازنشسته
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۵
از این چرندیات و مزخرفات زیاد شنیدیم و دیدیم. دیگه یه بچه ی هفت هشت ساله هم الان توی خانواده ها می دونه مسئولین با وعده و وعید و سوء استفاده از اعتماد مردم ، اندک پس اندازشون رو توو روز روشن دزدیدن و همه رو به خاک سیاه نشوندن.
خیلی وقته هیچ اراده ای برای مبارزه با مفسد و فساد و فاسد وجود نداشته و نداره.....
دعا یا شاید هم نفرین هر روز و هر شب من و خانواده ام و امثال من: خداوندا هر چه زودتر ریشه ظلم و ظالم و فساد و مفسد رو توی هر پست و مقام و لباسی که باشه خشک کن. خدایا هر کس به این مردم مظلوم ظلم کرد و از اعتمادش سوء استفاده کرد به خاک سیاه بنشون. خدایا هرچی از جیب این ملت زدن از حلقوم زن و بچه شون بزن.... خدایا مسئولین فاسد رو محو و نابودشون کن. والسلام.