بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷
عضو هیات مدیره شرکت سبدگردان اعتبار در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

درس عبرتی برای سهامداران

درس عبرتی برای سهامداران
همانطور که سهم های بزرگ بازار از جمله فولادی ها و پالایشی ها و بانکی ها اصلاح قیمت سنگین داشتند، سهم های کوچک بازار هم مشمول گره معاملاتی شوند تا بعد از اصلاح قیمتی، متعادل گردند.
کد خبر : ۲۴۰۸۹۱

درس عبرتی برای سهامداران

به گزارش بورس نیوز، سهم‌های کوچک و متوسط بازار سرمایه مدت‌هاست در صف‌های فروش قفل‌شده‌اند و به نظر می‌رسد حتی اقداماتی که در راستای حمایت از سهامداران انجام‌شده، در کاهش فشار فروش نمادهای کوچک و متوسط بازار اثرگذار نبوده است.

محمد جمالی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: راه به تعادل رسیدن سهم‌های کوچک بازار این است که همان‌طور که سهم‌های بزرگ بازار ازجمله فولادی‌ها و پالایشی‌ها و بانکی‌ها اصلاح قیمت سنگین داشتند، سهم‌های کوچک بازار هم مشمول گره معاملاتی می‌شدند تا بعد از اصلاح قیمتی، متعادل شوند. به‌هرحال در مقطعی، از وضعیت سهم‌های کوچک بازار غفلت شد و این سهم‌ها حبابی شدند. سهم‌هایی که بدون اتفاق بنیادی خاص، صرفاً به سبب تزریق پول، رشد قیمت ۲۰ تا ۵۰ درصدی داشتند، حالا برای متعادل شدن راهکاری جز اصلاح قیمتی نخواهند داشت.

عضو هیات مدیره شرکت سبد گردان اعتبار اضافه کرد: سهامداران بازار سرمایه دو گروه هستند؛ سهامدارانی که با نگاه بلندمدت وارد سهم‌ها شده‌اند و سهامدارانی که با نگاه سفته‌بازی و نوسان گیری اقدام به خرید سهام کرده‌اند. اصلاح قیمت‌ها نباید موجب نگرانی سهامداران بلندمدت شود، چراکه با نگاه بلندمدت سهم‌ها به ارزش ذاتی خواهند رسید و سهامداران هم ضرر و زیانی متحمل نخواهند شد. سهامداران کوتاه‌مدت و نوسان گیر هم باید در نظر داشته باشند که همان‌طور که در برخی سهم‌ها سود می‌کنند، در برخی معاملات خود هم زیان خواهند کرد.

جمالی در پاسخ به انتقادات سهامدارانی که معتقدند "سهامدار عمده و ناظر بازار نباید اجازه رشد قیمت غیرمنطقی به سهم‌ها می‌دادند تا امروز سهامداران متحمل ضرر و زیان ناشی از تخلیه حباب سهم‌ها نشوند" گفت: قیمت سهم‌ها را عرضه و تقاضای بازار تعیین می‌کند. این‌طور نیست که متولیان بازار سرمایه در کنترل هیجان بازار کاملاً صحیح عمل کرده باشند و تقصیری متوجه آن‌ها نباشد؛ اما در این اشتباه، نقش خود سهامداران از متولیان بازار سرمایه پررنگ‌تر بوده است. شخصی که شنا بلد نیست، نباید وارد دریا شود. سهامدارانی که دانش مالی کافی نداشتند باید از طریق شرکت‌های سبد گردان و صندوق‌های سرمایه‌گذاری اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کردند یا حداقل سهم شرکت‌های بزرگی را خریداری می‌کردند که برای مردم، شناخته‌شده هستند. شاید بتوان رشد سهم‌های پالایشی و بانکی و صندوق‌های دارا یکم و پالایش یکم را به رفتار دولت گره زد؛ ولی ورود به سهم‌های کوچک، با اختیار خود سهامداران صورت گرفته و نمی‌توان دولت را مقصر رشد قیمت این سهم‌ها معرفی کرد. این سهم‌ها توسط سفته‌بازان و با تزریق پول رشد کردند و حالا هم باید همان اشخاصی که سیگنال خرید این سهم‌ها را به مردم دادند، پاسخگوی ضرر و زیان مردم باشند.

وی در خاتمه تصریح کرد: امیدواریم اشخاصی که دانش تحلیلی کافی ندارند از مشاوره‌های سرمایه‌گذاری کمک بگیرند یا به‌صورت غیرمستقیم اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه کنند تا دچار مشکل نشوند. مشکلات این چند ماه شاید تجربه‌ای برای مردم باشد که بدون دانش کافی اقدام به سرمایه‌گذاری مستقیم در سهم‌ها نکنند.


  • بیشتر بخوانید:

آب ترس بورس باید بریزد

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
معاون بازار بورس در گفت‌وگو با بورس نیوز:

آغاز برخورد با سفارش‌گذاری غیرواقعی خودرویی‌ها

ارزندگی سهم‌های
کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

ارزندگی سهم‌های "بورس" در کف ارزش ذاتی

دست برادری
آیا سازمان بورسی تدبیری برای گشودن قفل صف‌ها پیاده می‌کند؛

دست برادری "سهامدارعمده" برای پروژه‌‌ کردن سهم‌ها

ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمدرضا
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸
از نظر کارشناس محترم حتما حکشتی و شپنا و شتران و شستا و خیلی سهم های شاخص ساز دیگه سهم کوچیک محسوب میشه که دولت نقشی در اون ها نداره!!!!!!!!!!!
یاسر
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
حالش خوب نیست چیز میزی زدن اینا به ضرر مردم راضی ان نمیدونن سهم های کوچک ۸۰ درصد یا بیشتر ریختن میگه بازم بریزن سهمهای بزرگ ریختن درستع باز خوبه سهمهای بزرگ هر از گاهی صف خرید میشن .. همه سهمها ریختن ..به ضرر مردم راضی ان اگاه باشبن
گرفتار دزدان
United States of America
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
خود اين أفراد بيشترين سود رو از بورس بردن حالا هم واسه اينكه باز بتونم بزخري كنن هر روز يه زر جديد ميزنن خدا ان شااله از خودشون و خانواده شون كه اين پولارو خورن پس ميگيره
آتوسا
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶
همان به که دهانت رو ببندی. نون به نرخ روز خور.کور بودی ندیدی که از اول تا خاتم این حکومت شیطانی مردم و عوام رو به ورود به بازار تشویق می کنند. همین پالایش که گفتی زمان عرضه چون دیدند بازار داغه بالای قیمت کارشناسی به مردم فروختند. سهام دولتی و نور چشمی رو بردند تایم بعد از بازار و تا جایی که میشد باد کردند (خودرو و خساپاو...) راحت مجوز افزایش سرمایه نجومی گرفتند. تو چی از انسانیت می فهمی؟ بنده ده ساله در این بازار فعالم . به چشم تمام فعالیتهای غیر قانونی و سودجویانه و چه بسا عوام فریبی این حکام رو دیدم که چطور جیب مردم می زنند. کجای دنیا سران مملکت تارگت می دهند یا تحلیل می کنند. واعظی رو یادتون نیست و اصلاح شاخص یک و ششصدی.
بازم بگم یا اینکه کمی به خودت آمدی و خجالت کشیدی.
هر چند که تو خود بهتر همه این سودجویی ها رو می دانی.
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
لعنت به شرف نداشتتون خدا وجود نداره اگه داشت نمیزاشت اینجور کنین اگر هم خدایی باشه اونم با شما دستش تو یه کاسش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱
با سلام جمالی .مفت نزن بازار چنان صودی بکنه همه متحیر بمانند وسلام.
بورس گرسنه
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۹
این حرف های شما دقیقا برعکس به حرف سهامداران حقوقی حامی هستن ولی درعمل این حقیقی هاهستندکه منتظر وعده های پوچ ماندن
خودم هستم
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۸
اون حسن روحانی لعنتی نگفت شنا گرا بیان بزنن به آب . گفت مردم همه چیو بسپارن به بورس که بورس جای سرمایه گذاریه. خدا لعنتش کنه ان شاءالله. تمام سرمایم رفت ان شاءالله همون طور که سرمایه من ذره ذره رفت آبروش ذره ذره بره.
کریمی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۴
..خندیدی ..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۴
با نگاهی به قیمت مسکن و زمین در شهرهای بزرگ و محاسبه پی به ای بالای ۵۰۰ در مسکن به این نتیجه می رسیم که مشکل بورس فعلا قیمت بالا نیست بلکه طرز تفکر ضعیف همین به ظاهر کارشناسان هست.وگرنه همین سهم های کوچک هم اکثرا پی به ای زیر ۲۰ دارند.دولت از بورس حمایت نکنه مابقی سرمایه های موجود هم راهی سیستم بانکی میشه و بعد با این رشد اقتصادی پایین و نامتناسب با نرخ بهره نقدینگی چند برابری دوباره وارد بخش مسکن و زمین و خودرو و دلار و سکه میشه و اتفاقات سال نو و هفت و نود و هشت دوباره تکرار می‌شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۵
...پول مردم بدبخت را دزدیدی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۲
همه شدن کارشناس بورس خدا حفظشون کنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۱
دانا
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۸
این کارشناسها رو از کدوم ..می .آخه این آقا کارشناس ..بفرمایند کدام نماد کوچکی کمتر از60درصد اصلاح قیمت داشته اند؟اصلا معنی اصلاح و ریزش 80درصدی رو میدونند؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۶
جان خودت دم از دانش وآگاهی نزن بسه دیگه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۷
این اقای جمالی چرت و پرت می کوید
همه نمادهای کوچک و بزرگ متفی هستند ۵ روز منفی یک روز مثبت حالا این اقا می گوید نمادهای کوچک باید اصلاح شوند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۷
این اقای جمالی چرت و پرت می کوید
همه نمادهای کوچک و بزرگ متفی هستند ۵ روز منفی یک روز مثبت حالا این اقا می گوید نمادهای کوچک باید اصلاح شوند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۱
بی دین های بی وجدان. کدوم عرضه و تقاضا . این ها همش بازی سیاسی بود مردم رو تحریک کردین مردم رو به این سمت سوق دادین اونوقت میگین عرضه و تقاضا. کاش خفه می‌شدیم و هیچی نمیگفتین و با این حرف ها روح ما رو آزرده نمی‌کردیم.
رضا
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۱
شما اگر تحلیل بلد باشی سهم های کوچک هنوز تو کف هستند و بنیادی هم هستند و جای رشد دارند ولی حقوقی ها نمیگذارند و امثال شماها. خساپا و خودرو و.... قیمت چندین سال پیش هست چرا رشد نمیکنن. تقصیر مردم نیست تقصیر آدم های مثل شماست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۸
خواهر عروس هم نظر داد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۷
تا آدم هایی مثل تو که از سرمایه مردم گردن کلفت کردن وهنوز انتظار ریزش را داری وضعیت از این بدتر خواهد شد.
حسن
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۴
آقای مثلاکارشناس انگارهنوزازخواب بیدارنشدی حالت خوبه جون دل واقعاکارشناسی یاماروخرفرض کردی چشات خوب میبینه عینکم که نداری چشات و خوب بشورنگاکن سهم کاذر۵۴منفی بازشدفرداش توصف فروش۱۳میلیونی قفل شدیعنی امروزیجای کارمیلنگه پشت پرده یه خبرهایی هست توجوجه هم خبر نداری پس بیخود واسه خودت کارشناسی نکن بیچاره مردم و سهامداران وبدبخت کردین سهم غشوکوهمش ۳میلیون صف فروش بودحقوقی ازحقیقی عزیزگرفت۲۸منفی امروزبازم ۳میلیون فروش بودمگه میشه مگه داریم ایناکمرهمت وبستن می‌خوان اقتصادکشورونابودکنن واعتمادعمومی وازبین ببرن که بردن خداازتون نگذره یروزی آه مردم بدبختتون می‌کنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۴:۰۵
من،سهام،بانگ،دی،یا،تکپا،خریدم،قبول،،دوهزار،بود،بشه،هزاو،نوصد،نه،اینکه،،به،خاب،عمیق،فرو،برود،،اینجا،میگن،زلر
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۷
این نمونه از کارشناسان قطعا یا باظرشریکند یا باحقوقی سهام ،بیسواد بدون که نمیدونی قانون یعنی چی؟مگر در قانون بصراحت گفته نشده که گران‌فروشی ویا اخلال در اقتصاد و بازار جرم است،پس قطعا در افزایش افسارگسیخته قیمتهاهم وایجادفضای کاذب جذابیت بازهم حقوقیها وهم ناظرمقصرندالبته باید اقدامات پلید دولت راهم به آن اضافه کرد،و اینم بگم این کارشناس داره برای امثال خودش بازاریابی می‌کنه که هم درصد معامله گیرکارگزاری وشخص خودش بیاد.اینم بگم اوایل اسفندماه همین کارشناسان سیگنال جذابیت نود درصد سهام بازار را میدادن چی شد پس چرا از اسفندماه هم سهمی مثل شپنا ووووووواینقدردوبارن ریزش داشتن ودارند،خجالت بکشید،حق الناس خیلی سنگین اومده گردن همه اون حقوقی ها که سهام را در اوج فروختن حالا که بالای هفتاد درصد هم افت کرده حاضرنیستن بیان همون سهام رابخرن پس از نظر قانونی جرم گران فروشی حداقل جرمشان است،خدا لعنتشون کنه که باعث نابودی سرمایه ملت شدن وحتی بعضی‌ها هم متاسفانه زندگیشون ازهمه پاشید،ببین درقانو.ن معاملات چیزی هم بعنوان مغبون شدن هست که میشه شکایت کرد،
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۷
سگ توی قبر اموات دولت کسانی که مردم گول زدن آوردن توی بورس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۱
تو .... خوردی . هم خودتونید .مگه چند ماهه همه سهمها منفیه این دیگه دانش کافی نمی خواد . خودتو به . زدی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۲
برایتان خیلی متاسفم کارشناسی شما به درد گاوی داری هم نمی خوره
چه برسد به بازار سرمایه ننگتان باد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۷
بشنوید از خواهر عروس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۶
یعنی انسان بی عقل سبدگردان اعتبار بی اعتبار . تو که واردی اونهایی که سبد گردانش بودی تو ضرر نیستن؟ هرکی کت و شلوار پوشید شد کارشناس بورس.
ندارم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۸
بی ...... تو و تحلیل بی خودت .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۷
اسکول هنوز حقوقی ها دارند سهم هارو صف فروش میکنند و در صف فروش میخرند و مسولین رو اصلان آدم حساب نمیکنند