بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۳
انتظار ادامه روند معاملات دو روز کاری گذشته
برای بازار امروز با توجه به قرار داشتن در روز پایانی هفته که معمولا با افزایش عرضه‌ها همراه بوده، انتظار ادامه روند معاملات دو روز کاری گذشته را خواهیم داشت.
کد خبر : ۲۴۰۸۹۰
پیش گشایش+بورس نیوز
 
آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد نیز ادامه روند کاهشی شاخص‌ها را در بازار سرمایه شاهد بودیم. شاخص کل که در ابتدا و میانه بازار و با معاملات مثبت گروه‌های فلزات، پتروشیمی و پالایشگاهی مثبت نیز شده بود، در ادامه و با تشکیل صف‌های فروش در برخی نماد‌های گروه بانکی و خودرویی با کاهش ۱.۱۴۵ واحدی به یک میلیون و ۱۷۳ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز کاهشی در حدود یک درصد را تجربه کرد و به ۴۰۲ هزار و ۸۱۷ واحد سقوط کرد.
 
ارزش معاملات بورس به ۳۳ هزار میلیارد ریال رسید و ارزش معاملات فرابورس نیز ۱۲۶ هزار میلیارد ریال بود.
 
سیاست و اقتصاد کلان
در خبری مرتبط با حوزه رمز ارزها، رئیس کل بانک مرکزی گفت: این بانک تا زمان ترسیم نقشه راه از انجام هر اقدام شتابزده‌ای که این روز‌ها شایعه شده، خودداری می‌کند. عبدالناصر همتی در خصوص اخبار منتشر شده در مورد بستن درگاه‌های پرداخت صرافی‌های رمز ارزی توسط بانک مرکزی طی روز‌های اخیر گفت: درخواست بنده همچون گذشته این است که مردم سرمایه‌های خود را به بازار‌های غیررسمی که هیچ مجوزی از نهاد‌های قانونی ندارند، وارد نکنند.
 
رئیس کل بانک مرکزی در مورد رمزارز‌های استخراج شده در داخل هم گفت که تکلیف روشن است و می‌توان از آن برای واردات کالا استفاده کرد. عالی‌ترین مقام بانک مرکزی در خصوص مدیریت و تنظیم‌گری مبادلات سایر رمز ارز‌ها یادآور شد: مدیریت و تنظیم‌گری مبادلات سایر رمز ارز‌ها نیازمند بررسی همه‌جانبه، جامع و منسجم بوده و معتقدم پیش از هرگونه اقدام سلبی یا حتی تسهیلگری باید هماهنگی لازم بین تمام عوامل و ذی‌نفعان ایجاد شود.
 
در حوزه اقتصاد کلان و بازار اوراق بدهی، در قانون بودجه سال جاری دولت باید ۱۲۵ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی منتشر کند که طبق اعلام وزارت اقتصاد انتشار این اوراق از هفته اول خرداد ماه شروع می‌شود. سهم منابع حاصل از فروش و واگذاری اوراق مالی اسلامی در منابع بودجه عمومی سالجاری ۱۲۵ هزار میلیارد تومان است.
 
 طبق قانون، معادل ۶۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی توسط شرکت‌های دولتی برای اجرای طرح‌های دارای توجیه فنی، اقتصادی، مالی و زیست‌محیطی با تصویب شورای اقتصاد منتشر می‌شود.
 
 همچنین طبق بند‌های (ب) و (هـ) تبصره ۵ بودجه سالجاری دولت مجاز به تامین مالی از محل انتشار اوراق مالی اسلامی و اسناد خزانه اسلامی به میزان ۴۳ هزار میلیارد تومان جهت طرح‌های عمرانی، تأدیه طلبکاران دولت و سایر هزینه‌ها نیز است. علاوه براین، به میزان ۱۰ هزار میلیارد تومان نیز به منظور بازپرداخت اصل و سود اوراق سررسید شده در سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر، برای بازپرداخت تعهدات ناشی از بازپرداخت اصل اوراق ۸۰ هزار میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و همچنین ۴۹ هزار میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برای بازپرداخت تعهدات بازپرداخت سود اوراق و هزینه‌های انتشار امسال در نظر گرفته شده است.
 
در بخش فلزات و فولاد، علیرضا رزم‌حسینی وزیر صمت در صحن علنی مجلس و در پاسخ به سوال جواد کریمی قدوسی در خصوص وضعیت بازار فولاد به نکاتی اشاره کرد که قطعا دلگرمی و امیدواری صنعت فولاد و سهامداران حوزه فولاد کشور را به دنبال خواهد داشت. رزم حسینی ضمن مخالفت صریح با قیمت گذاری دستوری گفت: تمام شرکت‌های فولادی در بورس هستند و ۵۰ میلیون نفر از مردم، سهامدار این شرکت‌ها هستند و برای تصمیم گیری در این حوزه باید به گونه‌ای عمل شود که شرکت‌ها و سهامداران آسیب نبینند.
 
وی ادامه داد: با توجه به میزان صادرات کالا‌های غیرنفتی ما بخش عمده تأمین نیاز کارخانجات و واردات را از طریق صادرات کالا‌ها انجام دادیم ضمن اینکه باید به این نکته توجه شود که در سال گذشته قیمت جهانی شمش فولاد ۳۴۵ دلار بوده که الان به ۶۴۳ دلار رسیده و همین باعث شده که قیمت‌های مربوط به فولاد، ورق و میلگرد افزایش پیدا کند کما اینکه از ۱۶۶ درصد تا ۲۸۲ درصد افزایش یافته است و این موضوع ریشه در دوره فعالیت وزیر گذشته دارد.
 
در حوزه ارز، سامانه نیما روزگذشته شاهد عرضه حدود ۲۹۷ میلیون دلار به صورت حواله ارزی به منظور تامین ارز واردات کشور بوده است. از عرضه‌های مذکور حدود ۱۲۰ میلیون دلار معامله شده و بر اساس معاملات انجام شده، میانگین موزون نرخ دلاری معاملات ۲۰ هزار و ۴۶۴ تومان بوده است. این امر حاکی از این بوده که نرخ ارز موثر در واردات کشور نرخ مذکور بوده است. نرخ دلار در معاملات خرد بازار نیز در محدود ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان قرار داشت.
 
 
بازار امروز
برای بازار امروز با توجه به قرار داشتن در روز پایانی هفته که معمولا با افزایش عرضه‌ها همراه بوده، انتظار ادامه روند معاملات دو روز کاری گذشته را خواهیم داشت.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر