بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۶
کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

رد پای بلوغ در صنعت خودرو کشور

رد پای بلوغ در صنعت خودرو کشور
خودروسازان باید روی افزایش تیراژ تولید خودروهای ارزان قیمت تمرکز کنند و به جای تنوع گرایی، ۳ الی ۴ محصول ارزان قیمت تر تولید کنند.
کد خبر : ۲۴۰۹۶۹

رد پای بلوغ در صنعت خودرو کشور

به گزارش بورس نیوز، دو خودروساز کشور و انجمن قطعه‌سازان در نامه‌ای به رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس خواستار آزادسازی واردات و قیمت‌گذاری خودرو شدند.

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: اینکه خودروسازان کشور به بلوغ رسیده و چنین تقاضایی دارند، جای خوشحالی دارد. آزادسازی قیمت‌گذاری و واردات خودرو هم دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور را از چرخه زیان دهی خارج خواهد کرد و هم باعث آرامش بازار خودرو و تعدیل قیمت‌ها خصوصاً کاهش قیمت خودروهای گران‌قیمت خواهد شد. مشروط بر آنکه آزادسازی واردات هم فقط وعده نباشد و هر شخصی امکان واردات خودرو داشته باشد و خودروسازان داخلی هم بتوانند محصول تولیدی خود را باقیمت مطلوب خود عرضه کنند. هم‌زمانی تحقق این دو درخواست اتفاق بسیار مبارکی خواهد بود.

وی افزود: البته اگر تعرفه گمرکی واردات خودرو بالا باشد، عملاً آزادسازی واردات خودرو مفهومی نخواهد داشت. اما حتی با تعرفه صفر، خودروهای ارزان‌قیمت داخلی مثل تیبا و پژو206 رقیبی نخواهند داشت. چون واردات خودروی ارزان‌قیمت‌تر امکان‌پذیر نیست. نکته اینجاست که معتقدم آزادسازی واردات خودرو نباید موجب نگرانی خودروسازان شود و بیشتر اشخاصی باید احساس نگرانی کنند که از محدودیت‌های فعلی سوءاستفاده کرده و خودروی خارجی را به قیمتی گزاف عرضه می‌کنند.

زاوه در رابطه با وضعیت صنعت خودرو پس از آزادسازی واردات و قیمت‌گذاری خودرو گفت: در صورت تحقق این دو موضوع، خودروسازی به‌شدت رونق خواهد گرفت. چراکه ما پتانسیل بالایی در صنعت خودروداریم، ولی به علت دخالت‌های دولت در این صنعت، بسیاری از این پتانسیل‌ها بالقوه مانده‌اند. طبیعی است که در صورت آزادسازی قیمت‌گذاری و واردات خودرو، خودروسازان باید روی افزایش تیراژ تولید خودروهای ارزان‌قیمت تمرکز کنند و به‌جای تنوع‌گرایی، ۳ الی ۴ محصول ارزان‌قیمت‌تر تولید کنند. در آن صورت، حتی امکان صادرات بخشی از تولیدات خود را هم خواهند داشت. محصول گران‌قیمت موردنیاز بازار داخل هم از طریق واردات تأمین خواهد شد.


  • بیشتر بخوانید:

آغاز برخورد با سفارش‌گذاری غیرواقعی خودرویی‌ها

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
تحلیلگر اقتصادی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳
مثل بابک خرمدین انگار سهامداران رو بیهوش کردن و گوشت تنشونو کم کم میبرن ولی چون بیهوشن نمیفهمن.!!
وساپای 2600 تومنی یک ششم شده تازه رو400 تومن هم صف فروشه.رنا هم ...