بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۶
دو تیم برتر رویداد نوآورانه فناوری‌های کتابخانه معرفی شدند
معرفی تیم‌های برتر رویداد نوآورانه "لیبتک ۲" با موضوع چالش تشخیص موضوع (Topic Detection) معرفی شدند.
کد خبر : ۲۴۱۱۸۷

خواندن ۲ دقیقه

رویداد نوآورانه فناوری‌های کتابخانه +بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، رویداد نوآورانه «لیبتک ۲» از سوی مرکز نوآوری و توسعه کسب و کار‌های داده محور سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با موضوع چالش تشخیص موضوع (Topic Detection)، در حوزه فناوری‌های کتابخانه‌ای و استفاده از هوش مصنوعی به منظور پردازش داده و شناسایی موضوع و در راستای استفاده از ظرفیت‌های موجود به منظور رفع نیاز‌های کتابخانه ملی و با هدف ایجاد محیطی برای رشد و توسعه کسب و کار‌های داده‌محور و مبتنی بر هوش مصنوعی برگزار شد.

در مراسم اختتامیه این رویداد دو تیم "راهکار پردازش ژرف"، "دادماتک" و همچنین رضا یگانگی و محمد صدر، درخصوص فعالیت‌های خود توضیحاتی ارائه دادند و بر اساس رای داوران تیم دادماتک تیم دوم و راهکار پردازش ژرف به عنوان تیم برتر معرفی شدند.

در این مراسم مظفر پاسدار شیرازی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به تاکیدات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمینه فناوری بلاک‌چین و استفاده آن در کتابخانه ملی، گفت: در آن زمان به ویژه در مجموعه سازمان اسناد کتابخانه ملی نگاه خیال‌گونه به این موضوع داشتند. کمی بعد با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیرو تفاهم‌نامه‌ای که با این وزارتخانه امضا شد شروع به تنظیم برنامه نوآوری برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی کردیم.

وی ادامه داد: ما یک ضرورت انکار ناپذیری را در درون مجموعه احساس می‌کردیم و آن هم این بود که خدمات دیجیتال و سیل گسترده منابع دیجیتالی که روز به روز زاده می‌شود؛ اگر بخواهیم ماموریت‌های کتابخانه ملی را با اقتضائات امروز بازتعریف کنیم، وظیفه داریم که همه منابع الکترونیک را گردآوری، پردازش و سرویس‌دهی کنیم. اگر بنا بود این وظایف را در باب کتاب و مجله و... انجام دهیم و همچنین اگر می‌خواستیم به نحو احسن سرویس‌دهی کنیم باید به جد تعداد نیرو‌های سازمان و بودجه آن را افزایش می‌دادیم؛ ولی امکان این امر وجود نداشت، اما ضرورت استفاده از تکنولوژی بسیار احساس می‌شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به برگزاری اولین رویداد استارت‌آپی در تیر ۹۸ خاطر نشان کرد: ما در این رویداد متوجه شدیم در کنار این که گروه‌های استارت‌آپی به ما کمک کرده و چالش‌های ما را برطرف می‌کنند، ما به عنوان بزرگترین گنجینه منابع فارسی جهان به خوبی می‌توانیم به آن‌ها کمک کنیم و عدم رشد زبان فارسی در هوش مصنوعی را حل کنیم. از این رو برنامه نوآوری را مفصل‌تر و جدی‌تر گرفتیم؛ با حمایت معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری مرکز نوآوری و توسعه کسب و کار‌های داده محور را افتتاح کردیم و امیدواریم این مرکز به عنوان بازوی تعامل با گروه‌های فناور و استارت‌آپ‌ها بخشی از چالش‌های سازمان را با رویکرد فناورانه حل کند.

اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به چشم‌انداز سند ۱۴۰۰ عنوان کرد: آنچه که در این سند آمده است، این بود که کشور ایران بتواند در این سال به عنوان کشور برتر در منطقه از لحاظ علمی حضور داشته باشد و با روش علمی و دست‌یابی به تکنولوژی جدید بتواند در منطقه اول باشد. ولی علی‌رغم همه باور‌ها و نگاه‌ها عملیاتی نشد و حتی در بحث علم خام نیز شاید در برهه‌هایی عقب‌ماندگی‌هایی داریم.

بروجردی ماندگاری آثار جوانان خلاق را حتمی دانست و گفت: ایران سرمایه عظیمی دارد که متاسفانه بسیاری از آن‌ها همچنان بکر و فراموش شده است و بهره لازم از آن‌ها برده نمی‌شود. امیدوارم روزی ایران با سربلندی نام خود را بین کشور‌های توسعه یافته ثبت کند و این امر محقق نمی‌شود جز با مشارکت جمعی و بهره‌گیری از دانش و تلاش شما. امیدوارم گامی که در سازمان اسناد و کتابخانه ملی برداشته شد، به عنوان گام اولیه تلقی شود. به واقع مرکز نوآوری و توسعه کسب و کار‌های داده محور سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران می‌تواند بهترین پایگاه برای جوانان برای عرضه خلاقیت‌های خودشان باشد.


  • بیشتر بخوانید:
اشتراک گذاری :
ارسال نظر