بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۶
هیچ‌گاه رقابت آنچنانی برای خریداران سیمان شکل نمی گیرد
دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان گفت: اگر همچنان مقرر شود سیمان با همان روند قیمت‌گذاری دستوری در بورس کالا عرضه شود، عملا نتیجه مثبتی را به همراه نخواهد داشت.
کد خبر : ۲۴۱۴۰۵

خواندن ۲ دقیقه

سیمان+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان در ارزیابی چندوچون اعلام آمادگی چند واحد سیمانی برای ارائه محصول خود در بورس کالا، گفت: با وجود اینکه درحال‌حاضر چند واحد تولیدکننده سیمان برای عرضه محصولات خود در بورس کالا اعلام آمادگی کرده‌اند، اما حضور جدی و گسترده فروش این محصول در معاملات بورس کالا و تداوم آن به الزاماتی نیاز دارد.

شیخان در ادامه اظهارکرد: سیمان محصولی است که در حالت کلی در سایر کشور‌ها نیز از طریق بورس خریدوفروش نمی‌شود. با این وجود، اگر این اقدام بتواند شرایط خریدوفروش آن را تسهیل کند و مقدمه‌ای برای حذف نرخ‌گذاری دستوری باشد، مثبت است و باید برای تداوم آن تلاش کرد.

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به سابقه فروش سیمان در معاملات بورس کالا طی سال‌های گذشته، گفت: عرضه یک محصول در بورس کالا زمینه تعیین قیمت‌ها را در بستری شفاف و در تقابل عرضه و تقاضا فراهم می‌کند؛ با این وجود در سابقه قدیمی عرضه این محصول در معاملات بورس کالا، همچنان روند نرخ‌گذاری دستوری حاکم بود. در چنین شرایطی، عرضه این محصول ساختمانی در رینگ معاملاتی بورس کالا، مزیتی را برای فعالان این صنعت به‌دنبال نداشت بدین‌ترتیب پس از مدتی نیز عرضه سیمان از طریق مکانیسم بورس کالا متوقف شد.

این فعال صنعت سیمان ادامه داد: موفقیت در این مسیر به الزاماتی نیاز دارد. قوانین و مقررات حاکم بر عرضه سیمان در بورس کالا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. شرایط تعیین نرخ پایه عرضه سیمان در بورس کالا، شرایط رقابت این محصول در معاملات و چالش‌های احتمالی کمبود سیمان در برخی از استان‌ها، موضوعاتی هستند که باید موردتوجه قرار گیرند و راه‌حلی برای آن‌ها اندیشیده شود. در همین حال باید میزان عرضه الزامی هر شرکت در رینگ معاملات بورس کالا مشخص شود.

این فعال صنعت سیمان در ادامه با اشاره به ممنوعیت‌هایی برای فروش سیمان بین استانی در برخی مناطق کشور، افزود: حال این سوال مطرح است که آیا اگر این محصول در بورس عرضه شود، همچنان محدودیت‌های کنونی ادامه می‌یابد یا خیر؟ چراکه چنین محدودیت‌هایی با ذات معاملات بورس کالا مغایرت دارد.

شیخان درباره احتمال رشد قابل‌توجه نرخ سیمان با عرضه این محصول در بورس کالا و خروج از روند نرخ‌گذاری دستوری اظهارکرد: ظرفیت اسمی صنعت سیمان کشور، حدود ۸۸ میلیون تن محصول در سال برآورد می‌شود و این درحالی است که حداکثر نیاز ما به سیمان حدود ۶۵ تا ۷۰ میلیون تن است؛

وی افزود: بنابراین هیچ‌گاه رقابت آنچنانی برای خرید این محصول شکل نمی‌گیرد تا شاهد اوج گرفتن بهای فروش در سایه رقابت برای خرید باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در طول سال‌های اخیر و در سایه نرخ پایین و غیرمنطقی سیمان، واحد‌های این صنعت از پس تعمیر و نوسازی برنیامده‌اند، درنتیجه درحال‌حاضر با ظرفیت به مراتب کمتری از ظرفیت اسمی خود فعالیت می‌کنند. حال چنانچه با ورود سیمان به بورس کالا، بهای فروش این محصول ساختمانی در مسیر واقعی شدن برود، می‌توان به بازسازی واحد‌های این صنعت و بهره‌گیری از تمام ظرفیت فروش آن‌ها امید داشت.

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان در پایان اظهار کرد: اگر همچنان مقرر شود سیمان با همان روند قیمت‌گذاری دستوری در بورس کالا عرضه شود، عملا نتیجه مثبتی را به همراه نخواهد داشت. در همین حال، چنانچه ابهامات یادشده برطرف نشود نیز نمی‌توان از تولیدکنندگان سیمان انتظار داشت برای پذیرش محصول خود در بورس کالا اقدام کنند؛ بنابراین امید می‌رود الزامات یادشده رفع شوند.


  • بیشتر بخوانید:

صنعت سیمان جزو صنایعی است که با مازاد عرضه رو به رو است

اشتراک گذاری :
ارسال نظر