بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۳
افزایش نوسان در قیمت‌ها
برای بازار امروز افزایش نوسان در قیمت‌ها را پیش بینی می‌کنیم. به نظر می‌رسد که حداقل در شرایط فعلی بازار پتانسیل افت محسوس دیگری را ندارد و انتظار تثبیت و در برخی گروه‌ها رشد تدریجی قیمت‌ها را خواهیم داشت.
کد خبر : ۲۴۱۴۹۶

افزایش نوسان در قیمت‌ها

به گزارش بورس نیوز، با تصویب کلیات قانون مالیات بر عایدی سرمایه و بررسی معافیت‌های لحاظ شده در متن طرح مجلس، چشم انداز بازار سهام نسبت به گذشته بهبود خواهد یافت.

سید احسان خاندوزی در موافقت با این طرح گفت: اجرای این قانون عامل موثری در افزایش فعالیت‌های تولیدی است و فاصله طبقاتی را کاهش می‌دهد و نوسانات قیمتی در حوزه مسکن، خودرو، ارز و طلا را مهار می‌کند.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: این طرح به ۹۹ درصد جامعه که نیاز مصرفی دارند کمک می‌کند و صرفا برای کسانی است که بیش از حد نیاز خود، کالا جمع‌آوری کرده‌اند و تنها ناراضیان آن سوداگران و دلالان هستند.

نماینده مردم گناباد و بجستان خاطرنشان کرد: برخی افراد ۷۰۰ خانه دارند و یا در جریان ثبت‌نام خودرو بیش از ۶ هزار خودرو ثبت‌نام کردند و میلیارد‌ها تومان در جریان آن سود کردند، اما یک ریال نیز مالیات نمی‌دهند لذا این طرح باعث سوق دادن سرمایه به سمت تولید خواهد شد و ایران را به سمت افزایش تولید می‌برد. طبق طرح جدید مجلس، املاک در صورت نگهداری کمتر از یکسال مشمول ۴۰ درصد مالیات بر عایدی سرمایه می‌شوند. خودرو، طلا، سکه و ارز تا ۳۰ درصد از مبلغ سود حاصل از فروش مشمول مالیات خواهند بود.

در خبری از بازار مسکن، بررسی جدیدترین گزارش بانک مرکزی حاکی از کاهش ۶۵ درصدی معاملات مسکن در تهران طی اردیبهشت ۱۴۰۰ است. مسئله‌ای که نشان می‌دهد رکود این بخش عمیق‌تر شده است. طی اردیبهشت ماه امسال ۳۹۰۰ فقره قرارداد مسکن در شهر تهران ثبت شده که این رقم در مقایسه با فروردین امسال ۸۸.۱ درصد و در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته ۶۵.۲ درصد کاهش یافته است.

متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در ماه مورد اشاره ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود که در مقایسه با فروردین ۱۴۰۰ بالغ بر ۱.۸ درصد کاهش یافته، اما نسبت به اردیبهشت سال گذشته ۶۹.۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد. در ماه گذشته ۳۹۳۸ واحد مسکونی در تهران معامله شده که واحد‌های تا ۵ سال ساخت با ۳۵.۷ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

این سهم در مقایسه با اردیبهشت سال گذشته ۳.۱ درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحد‌های با سن بالا در گروه‌های ۶ تا ۱۰ سال، ۱۱ تا ۱۵ سال و بیش از ۲۰ سال افزوده شده است.

در بازار‌های جهانی، قیمت نفت خام در معاملات دیروز، جمعه، تحت تاثیر داده‌های اقتصادی قدرتمند آمریکا رشد کرد و قیمت نفت برنت در آستانه ۷۰ دلاری شدن قرار گرفت. داده‌های جدید نشان می‌داد تعداد بیکاران هفتگی آمریکا به شدت کاهش یافته و تأثیرات مثبت واکسیناسیون گسترده بر اقتصاد این کشور نمایان شده است.

به این ترتیب این امید وجود دارد که با ریکاوری اقتصادی آمریکا میل به مسافرت بالا رفته و تقاضای سوخت افزایش یابد. لازم به ذکر است که در پایان معاملات دیشب، قیمت هر بشکه نفت خام برنت به بیش از ۶۹ دلار رسید. از دیگر قیمت‌ها می‌توان به رشد قیمت جهانی مس به بیش از ۱۰ هزار و ۲۶۰ دلار اشاره کرد تا به این ترتیب مجددا شاهد رشد قیمت این فلز مهم به محدوده‌های بیش از ۱۰ هزار دلار باشیم. قیمت روی نیز به ۳ هزار و ۷۲ دلار رسید.

بهای جهانی اونس طلا نیز وارد کانال جدیدی شد و به بیش از ۱.۹۰۰ دلار رسید. در بازار ارز‌های دیجیتال، شاهد افت مجدد قیمت بیت کوین هستیم و این رمز ارز به کمتر از ۳۷ هزار دلار رسید.

بازار امروز

برای بازار امروز افزایش نوسان در قیمت‌ها را پیش بینی می‌کنیم. به نظر می‌رسد که حداقل در شرایط فعلی بازار پتانسیل افت محسوس دیگری را ندارد و انتظار تثبیت و در برخی گروه‌ها رشد تدریجی قیمت‌ها را خواهیم داشت.

فرسایشی شدن مذاکرات برجام نیز منجر به افزایش ابهامات در خصوص وضعیت آتی اقتصاد کشور دارد و به طور قطع در حال حاضر اصلی‌ترین موضوع مورد ابهام بازار، نتیجه مذاکراتی است که قرار بود در زمان کوتاهی به سرانجام برسد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
تحقق بیش از ۲۰۶ هزار میلیارد تومانی سود خالص شرکت ها
عملکرد شرکت های فعال در بازار سرمایه نشان می دهد؛

تحقق بیش از ۲۰۶ هزار میلیارد تومانی سود خالص شرکت ها

وعده‌های بدون برنامه کاندیداها، ممنوع!
یک اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

وعده‌های بدون برنامه کاندیداها، ممنوع!

ارسال نظر