بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷
نظاره‌گرهایی که کت‌وشلوار حقوقی به تن دارند؛

رخوت و رفتار‌های بدون تحلیل حقوقی‌های بزرگ

رخوت و رفتار‌های بدون تحلیل حقوقی‌های بزرگ
مدیر سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری پویا گفت: اکثر سهم ها از نظر بنیادی اوضاع خوبی دارند و این بازار برای سرمایه گذاری جذاب شده است. فارغ از نوسانات مقطعی، معتقدم روند کلی بازار سرمایه تا پایان سال صعودی خواهد بود.
کد خبر : ۲۴۱۷۰۲

رخوت و رفتارهای بدون تحلیل حقوقی های بزرگ

به گزارش بورس نیوز، مثبت‌های بازار سرمایه هم انگار کم‌رمق است و باوجودآنکه بسیاری از تحلیلگران به پایان روزهای منفی خوش‌بین هستند، بورس تهران امروز رنگ سرخ دارد. بااین‌حال تعداد نمادهای قفل در صف فروش نسبت به‌روزهای قبل اندکی کاهش‌یافته و امروز ۸۶ نماد بازار، مثبت معامله می‌شوند.

علیرضا مستقل مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری پویا در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: با دوستانی که معتقدند به انتهای تونل وحشت رسیده‌ایم، موافق هستم. البته کماکان برخی نمادها که مدت‌هاست در صف فروش قفل‌شده‌اند، نیاز به اصلاح دارند که انتظار می‌رود به‌تدریج این نمادها هم اصلاح‌کرده و متعادل شوند اما؛ درمجموع به بهبود روند بازارسرمایه تا پایان سال خوش‌بین هستم و بسیاری از سهم‌های بازار را در قیمت‌های فعلی جذاب ارزیابی می‌کنم.

وی ادامه داد: اکثر سهم‌ها از نظر بنیادی اوضاع خوبی دارند و این بازار برای سرمایه‌گذاری جذاب شده است. فارغ از نوسانات مقطعی، معتقدم روند کلی بازار سرمایه تا پایان سال صعودی خواهد بود. البته باید بازدهی مورد انتظار و ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران را هم مدنظر قرار داد.

کارشناس بازارسرمایهر افزود: مشکل اینجاست که در روزهای صعود بازار سرمایه و هجوم نقدینگی به این بازار، حقوقی‌های بزرگ بازار عملکرد مناسبی نداشتند و به‌جای استفاده از آن شرایط به‌عنوان فرصتی برای عرضه و ایجاد تعادل در سهم‌ها، فقط نظاره‌گر بودند و درنتیجه، با منفی شدن روند بازار و فشار فروش در سهم‌ها هم این حقوقی‌های بزرگ که صاحبان اصلی بازار سرمایه هم محسوب می‌شوند، عملکرد اثرگذاری نداشتند! معتقدم اگر حقوقی‌های بازارسرمایه‌ بر اساس تحلیل رفتار کرده و عرضه و تقاضای خود را مدیریت کنند، بازار سرمایه مشکل خاصی ندارد.

وی اضافه کرد: برای مثال نماد "فولاد" سال گذشته از محدوده قیمت ۱۵۰۰ تا بالای ۲۰۰۰ تومان، معاملات بسیار پرحجمی داشت. حال‌آنکه قیمت جهانی فولاد در آن مقطع تقریباً نصف قیمت‌های فعلی بود و دلار هم در کانال ۱۶ _ ۱۸ هزارتومانی قرار داشت یعنی در شرایطی که این سهم ازلحاظ تحلیلی از امروز بسیار ضعیف‌تر بود، حقوقی‌های بزرگ این سهم عرضه نمی‌کردند و عجیب آنکه حالا که سهم افت کرده هم حقوقی‌ها حمایت کافی از این سهم نکردند! سایر سهم‌های بازار هم شرایط تقریباً مشابهی دارند و این رخوت حقوقی‌های بزرگ، قابل توجیه نیست.

مدیر سرمایه‌گذاری "وپویا" در ادامه با اشاره به ایام انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و تعیین دولت بعد، یکی از ریسک‌های سیستماتیک بازار سرمایه‌ برطرف خواهد شد و سرمایه‌گذاران با خیالی آسوده‌تر به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی خواهند پرداخت. تقریباً تمام کاندیداها نیز در صحبت‌های خود از بازار سرمایه حمایت کرده‌اند. به‌عنوان یکی از فعالان بازار سرمایه معتقدم همین‌که کاندیداها از قیمت‌گذاری دستوری و ایجاد رانت و دلال پروری اجتناب کنند، برای بازار سرمایه کافی است. ضمن اینکه انتظار می‌رود سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت خود امکان دسترسی به منابع بانکی را داشته باشند. تمرکز بر این دو موضوع اثر مثبتی بر بازار سرمایه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: خودداری از قیمت‌گذاری دستوری یعنی در بازار ارز هم نباید نرخ دستوری تعیین شود. سیاست‌گذاران ما باید بیاموزند به‌جای تعیین نرخی دستوری و بدون تحلیل و پوپولیستی برای بازار ارز، باید پارامترهای اقتصادی ازجمله نرخ تورم، نرخ اشتغال‌زایی، تراز تجاری و رشد اقتصادی هدف‌گذاری شده را به‌صورت شفاف اعلام کنند و اجازه دهند نرخ ارزبر اساس پارامترهای اقتصادی مشخص شود. نرخ ارز باید بر اساس رویه‌ای ثابت تعیین شود تا هم اقتصاد کشور و هم بازار سرمایه ما از مزایای این روال مشخص، منتفع شوند. نرخ‌های کمتر یا بیشتر از نرخ واقعی در بازار ارز به نفع اقتصاد کشور نخواهد بود و امیدواریم در دولت بعد، بازار ارز روندی باثبات‌تر و تحلیلی‌تر داشته باشد تا ترسیم چشم‌اندازی از روند آتی بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاران راحت‌تر باشد.


  • بیشتر بخوانید:

معضل حل نشده بورس.../ وعده‌های پوپولیستی برای پولداران زاغه‌نشین

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
چند اتفاق شیرین برای قندی‌ها
مدیر مالی شرکت قند قزوین در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

چند اتفاق شیرین برای قندی‌ها

حق همیشه با
هشدار حقوقدان و وکیل فعالان بازار سرمایه به مدیریت سازمان بورس و اوراق بهادار؛

حق همیشه با "سازمان بورس" نیست

مُشتی که
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

مُشتی که "بورس" بعد گیجی از سرمستی خورد

در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید شد:

مدیرعامل صندوق تثبیت بازار: سودی نکرده‌ایم...

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۴
بورس نیوز جان الان بیشتر حقوقی ها در مسیر استخراج رمز ارزها فعال هستن!! تا زمانی که بازار رمز ارزها جذابیت خودش رو داره و دولت جیب بر پنهانی از تولید رمز ارزها توسط حقوقی ها حمایت میکنه بازار بورس همین وضع خواهد بود.
علي
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۲
بوي تعفن جنازه بورس همه جا پيچيده. حقوقي ها و در راس آن دولت حتي در اين آشفته بازار که قشر ضعيف جامعه 70 تا 80 درصد دارايي هاي خود را در بورس از دست دادن هم با بي رحمي هر چه تمام آخرين قطره هاي خون سهامدارن خرد را با نوسان گيري و سبز کردنهاي برنامه ريزي شده مي مکند.
لعنت بر مسئول بي کفايت. در هر پست و مقام و لباس....!!!!!