بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۱
کارشناسان بازارسرمایه پاسخ دادند؛

«بورس» پشت دیوار بزرگ انتخابات

در حالی بورس روز‌های پر نوسانی را پشت سر می‌گذارد که کارشناسان معتقدند بازار در انتظار نتیجه انتخابات ریاست جمهوری است.
کد خبر : ۲۴۲۴۰۲

بورس پشت دیوار انتخابات

به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه طی ۱۰ روز اخیر نوسان زیادی داشته است در ابتدا به مدت چند روز با رشد بالای شاخص همراه بود و تقریباً امید را به سرمایه‌گذاران برگرداند، اما در ادامه پس از چند روز مجدداً روند نزولی به خود گرفت و سرمایه‌گذاران امیدوار را به خانه اول برگرداند و دوباره ناامیدی بر آن‌ها مستولی شد.

در ادامه، اما این نوسانات ادامه داشت و سهامداران که تصور می‌کردند بازار به‌روزهای متعادل خود در حال بازگشت است مجدداً با ریزش بازار مواجه شدند و بر این اساس بلافاصله باکمی رشد شاخص مجدداً برخی از سهامداران از آن به‌عنوان فرصت خروج استفاده کرده و برای خروج از بازار در صف فروش قرار گرفتند.

با توجه به مناسب بودن قیمت‌های جهانی و گزارش‌های شرکت‌ها و تقریباً تثبیت نرخ دلار کسی تصور نمی‌کرد که بازار در هفته جاری نیز کار خود را با ریزش آغاز کند اما؛ برخلاف تصور سهامداران بازار روز شنبه با ریزش ۶ هزار و ۸۹۱ واحدی به کار خود پایان داد تا به روند نزولی خود ادامه دهد و شاخص کل و شاخص هم‌وزن با اُفت ۰.۶ درصدی مواجه شوند.

کارشناسان معتقدند هیچ دلیل فنی در شرایط فعلی برای ریزش بازار وجود ندارد و ناشی از جو روانی است و در شرایطی که ماه‌ها بازار در مرحله ریزش قرار دارد نمی‌توان انتظار داشت در زمان بازگشت یک روند صعودی پایدار داشته باشد.

اما دلیل اصلی که کارشناسان بر آن متفق‌القول هستند به انتخابات ریاست جمهوری برمی‌گردد. به گفته کارشناسان شوک انتخاباتی در هر بازار سرمایه‌ای تأثیرگذار بوده و در حال حاضر، بورس در این رویه قرارگرفته است و باید از آن رد شود تا بتوان با اطمینان درباره آن صحبت کرد و همان‌گونه که شرایط بازار به‌خوبی نشان می‌دهد، معامله‌گران بازار هم منتظر مشخص شدن تکلیف انتخابات هستند تا بتوانند به‌درستی تصمیم بگیرند و جلوی ضرر بیشتر در بازار را بگیرند.

احسان رضا پور در گفت‌وگو با بورس نیوز اظهار کرد: بابیان اینکه رشد چندروزه امید‌ها را به بازار برگرداند و گمان می‌رفت که شاید بتوان آن را برگشت بازار نامید، افزود: این موضوع ناشی از گزارش‌های مناسب شرکت‌ها در ماه‌های فروردین و اردیبهشت بود همچنین بسیاری از سهامی که اُفت قیمتی را تجربه کرده بودند در آستانه برگزاری مجامع و تقسیم سود قرار داشتند و شتاب کاهش نرخ ارز نیز به‌آرامی در حال از بین رفتن بود و همه این موارد این باور را ایجاد کرد.

رضا پور تصریح کرد: زمانی که یک رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی در برخی نماد‌ها در یک بازه کوتاه تجربه می‌شود سرمایه‌گذاران به سمت خروج تشویق می‌شوند و سهامداران با توجه به وضعیت بازار نگرانی بابت جا ماندن نداشته و به سمت فروش می‌روند به همین دلیل نمی‌توان به سرعتی که بازار ریزش داشت با همان سرعت به روند صعودی بورس امیدوار بود مگر اینکه خبر‌های بسیار خوبی منتشر شود.

محسن عباس لو نیز در گفت‌وگو با بورس‌نیوز درباره دلایل نوسان بورس اظهار کرد: عمده دلیل نوسان بازار به انتخابات برمی‌گردد که پس از انتخابات این وضعیت بهتر خواهد شد.

کارشناس بازار سرمایه بابیان اینکه حجم معاملات در حال حاضر بسیار پایین است، افزود: معامله‌گران همه در انتظار مشخص شدن نتیجه انتخابات هستند تا اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

عباس لو تصریح کرد: هنوز اعتماد به بازار برنگشته، اما جو غالب بازار به رئیس‌جمهور آینده خوش‌بین است و منتظر برنامه‌های برنده انتخابات است، اما پیش‌بینی‌ها حاکی از بهتر شدن شرایط بازار دارد.


  • بیشتر بخوانید:

بگیر و ببند در «بورس»، ممنوع!

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
بگیر و ببند در «بورس»، ممنوع!
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

بگیر و ببند در «بورس»، ممنوع!

رئیس سابق هیات مدیره شرکت بورس تهران در گفت‌وگو با بورس نیوز:

بازگشت تعادل بازار در نیمه دوم سال

مدیرعامل لیزینگ کارآفرین در گفت‌وگو با بورس نیوز:

هدف‌گذاری ۳ساله "ولکار" برای افزایش سودآوری

ارسال نظر