بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
بررسی صنعت بانکداری؛

بانکداری و بورس

بخش نخست/
کد خبر : ۲۴۲۸۸۶

بانک‌داری و بورس

به گزارش بورس‌نیوز، یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور‌ها صنعت بانکداری است. امروزه دیگر نمی‌توان اقتصاد را بدون بانک تصور کرد.

پول از یک واسطه برای مبادله، دیگر به یکی از عوامل تولید تبدیل‌شده و بدون صنعت بانکداری، اقتصاد به شکل امروزی خود نمی‌تواند امیدی برای بقا داشته باشد. بانک‌های جهان در عصر حاضر تأثیرات بسیار زیادی روی اقتصاد جهانی می‌گذارند.

عملکرد صنعت بانکداری در یک کشور جایگاه ویژه‌ای در تعیین مسیر اقتصاد دارد. بسیاری از بحران‌های اخیر در دنیا از بانک‌ها شروع‌شده‌اند. برای مثال می‌توان به بحران مالی سال ۲۰۰۸ اشاره کرد که دقیقاً ریشه در عملکرد بد بانک‌ها داشت. یا همچنین می‌توان به بحران مالی آمریکای لاتین در دهه ۹۰ اشاره کرد که ریشه در فساد در صنعت بانکداری کشور‌های این منطقه داشت (بانکداری رفاقتی).

صنعت بانکداری در سال‌های اخیر با ریسک‌ها و فرصت‌های متعدد مواجه بوده است. تغییر مدل کسب‌وکار، نیاز‌های جدید مشتریان، انباشتگی داده‌های مشتریان، شفاف‌سازی و امنیت تراکنش‌های مالی، ساختار‌های مدرن مانند بانکداری شرکتی، تأمین مالی کسب‌وکار‌های بزرگ و کارآفرین، منابع انسانی و ... از موضوعات کلیدی صنعت بانکداری است.

از سوی دیگر مفاهیمی مانند بانکداری دیجیتالی و رقبای جدیدی مانند فین تک‌ها و نئوبانک‌ها در حال شکل‌گیری هستند؛ بنابراین بانک‌ها برای مواجهه با ریسک‌های پیش رو به استراتژی‌های جدید نیاز دارند. از سوی دیگر شروع بحران کووید-۱۹ و تأثیر آن بر ابعاد مختلف اقتصادی و اجتماعی نیاز به توسعه ابزار‌ها دیجیتال نوین را در صنعت بانکداری و خدمات مالی بیشتر ساخته است.

بانکداری و بورس

ارزش بازار صنعت بانکداری در ابتدای دوره ١۵٣ هزار میلیارد تومان بوده است که این ارزش بازار در حال حاضر به بیش از ۴٢٠ هزار میلیارد تومان رسیده است.

صنعت بانکداری، بین صنایع مختلف در بازار سرمایه جایگاه ۳ را به خود اختصاص داده است و تقریباً بین ۷ – ۸ درصد از ارزش کل بازار سرمایه را نیز به خود اختصاص داده است.

از ابتدای سال نودونه ۱۸ نماد بانک و موسسه اعتباری که شامل، موسسه اعتباری توسعه، موسسه اعتباری ملل و از گروه بانکی، بانک آینده، بانک ایران‌زمین، بانک تجارت، بانک پاسارگاد، بانک دی، بانک صادرات، بانک سرمایه، بانک پارسیان، پست‌بانک، بانک سامان، بانک اقتصاد نوین، بانک خاورمیانه، بانک ملت، بانک سینا و بانک کارآفرین در بازار سرمایه معامله شدند.

بازدهی این صنعت در سال نودونه در میان صنایع بزرگ با صد و هفتاد یک درصد رشد رتبه دوم را کسب کرده است.

همچنین این صنعت در میان تمام صنایع رتبه چهارم را کسب کرده است.

علت اصلی رشد صنعت بانکداری، رشد کلی بازار سرمایه در سال نودونه بود و بخشی دیگر به علت دارایی‌های ارزی با افزایش نرخ ارز، که این صنایع سود تسعیر نرخ ارز دارند و دارایی‌های این صنایع با ارزش شده و رشد یافته است و بخشی دیگر به علت، مسئله عملیاتی این صنایع بوده است.

بانک مرکزی در سال‌های اخیر نظارت خوبی روی بانک‌ها، از نظر شفاف کردن صورت مالی بانک‌ها، به‌شدت از نظر عملیاتی روی بانک‌ها متمرکزشده، درحالی‌که بانک صادرات در سال نودوهشت زیان ده بود، ولی در سال نودونه سودده شد، تمرکز بسیاری روی سود‌هایی که اواخر دهه هشتاد و ابتدای دهه ۹۰ می‌دادند، داشت، بسیاری از سود‌های مشکوکی که شناسایی می‌شدند، در حال حاضر دیگر شناسایی نمی‌شوند، تمام این دلایل، سبب افزایش استقبال به صنایع بانکی در سال نودونه شد.

همچنین عرضه صندوق دارایکم که جزو اولین صندوق‌های مورد عرضه در سال نودونه توسط دولت بود، باعث رشد صنایع بانکی در بازار سرمایه شد.

در حال حاضر صنایع بانکی با توجه به افت قیمتی در ۶ ماه دوم سال نودونه، بهبود شدید عملیاتی صنایع و سود تسعیر ارزی که در دل تمام شرکت‌ها امسال وجود دارد، این صنایع به‌شرط برگشت بازار، یکی از گزینه‌های خوب و کم ریسک برای سرمایه‌گذاری می‌تواند باشد.

صنایع بانکداری از نظر عملیاتی بهبود یافتند و همچنین دارایی‌های ارزشمندی را در بر دارند. برای سرمایه‌گذاران صنایع بانکی، صنعت کم ریسک تری است، اما بازدهی این صنعت به بازدهی بازار بستگی دارد، یعنی اگر روند بازار بازنگردد، سرمایه‌گذاران این صنعت نیز دچار ضرر و زیان خواهند شد.

دورنمای این صنایع به توافقات بستگی دارد، اگر برجام احیا شود، صنعت بانکداری یکی از صنایعی است که شرایط به نفعش به پایان می‌رسد و اگر خبر‌های بدی در این حوزه بیاید، از نظر عملیاتی اثرگذار نیست، اما از نظر روانی ممکن است صنعت بانکداری را دچار مشکل کند.


منبع: تحلیل بازار سرمایه

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر