بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۵
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

چشم بورس به "سیاست‌های پولی" دولت جدید

کارشناس بازار سرمایه گفت: رئیس جمهور منتخب در حوزه تعرفه‌ای، قوانین دستوری و گمرکی باید تجدیدنظر کلی داشته باشد و جراحی‌های بزرگ صورت دهد تا تاثیر آن را در کوتاه مدت و بلندمدت در بازار سرمایه شاهد باشیم.
کد خبر : ۲۴۲۸۷۲

نخستین اقدام دولت جدید برای بازار سرمایه

امیرعلی امیرباقری در گفت‌وگو با بورس نیوز، بابیان اینکه در جمع‌بندی شرایط بازار را باید متأثر از دو ریسک داخلی و ریسک خارجی دید، اظهار کرد: ریسک داخلی به دلیل اینکه رئیس‌جمهور منتخب هنوز برنامه‌های اقتصادی خود در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت را اعلام نکرده کماکان در بازار وجود دارد و واکنش بازار در کوتاه‌مدت هیجانی است و ریسک خارجی نیز عموماً مربوط به مذاکرات برجام است.

کارشناس بازار سرمایه بابیان اینکه اقتصاد بزرگ‌ترین معضل و مشکلی است که رئیس‌جمهور منتخب با آن روبه‌رو است، افزود: بنابراین باید در این مقوله اقدام کند تا بتواند تأثیر خود را نشان دهدو البته موضوعاتی همچون سیاست‌های مالی، پولی، استقلال بانک مرکزی، سیاست‌های ارزی و سیاست‌های اجتماعی همه می‌تواند در میان‌مدت و بلندمدت بر بازار سرمایه اثرگذار باشد.

امیرباقری درباره نخستین اقدام رئیس‌جمهور منتخب برای بازار سرمایه بیان کرد: وضعیت بازار سرمایه در حال حاضر غیرعادی نیست به دلیل اینکه بخشی از ریزشی که با آن مواجه شدیم به دلیل اضافه پرش در کلیت بازار در نیمه نخست سال ۹۹ بود که عمدتاً بر محوریت هیجان سرمایه‌های خرد پول حقیقی اتفاق افتاد.

کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: بنابراین دولت جدید در نخستین اقدام برای بازار سرمایه باید اعتمادسازی و آموزش را در دستور کار قرار دهد تا مجدداً شاهد اتفاقاتی که در بازار صورت گرفت نباشیم از طرفی به‌طور غیرمستقیم بسیاری از قوانین بر بازار سرمایه مؤثر هستند که اصل آن قوانین دستوری است که همیشه آسیب‌زا بودند.

وی تصریح کرد: قوانین دستوری عمدتاً بر محوریت حمایت از حقوق مصرف‌کننده اتفاق افتاده درحالی‌که بزرگ‌ترین آسیب به خود مصرف‌کننده رسیده است بنابراین رئیس‌جمهور منتخب در حوزه تعرفه‌ای، قوانین دستوری و گمرکی باید تجدیدنظر کلی داشته باشد و جراحی‌های بزرگ صورت دهد تا تأثیر آن را در کوتاه‌مدت و بلندمدت در بازار سرمایه شاهد باشیم.

امیرباقری بیان کرد: مهم‌ترین نکته در بازار سرمایه مؤثر بوده عمدتاً بر تورم ساختاری و تورم انتظاری بوده است که هرچند سال یک‌بار شاهد هستیم با محوریت تورم نرخ ارز، بازار سرمایه شاهد جهش‌هایی در صورت مالی است که بر کلیت بازار تأثیرگذار است این رشد نرخ تورمی بازار رشد مطلوبی نیست.

کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: زمانی که در بازار رشد عملیاتی را شاهد باشیم می‌توان به کلیت بازار امیدوار بود، رشد عملیاتی شرکت‌های بازار سرمایه عمدتاً درگرو سیاست‌های اقتصادی قرار می‌گیرد بنابراین تیم وزرا و شخص رئیس‌جمهور با چند مقوله که مهم‌ترین آن سیاست‌های پولی است مواجه هستند.

وی گفت: مهم‌ترین نکته این است که رئیس‌جمهور، بازار پول و نرخ بهره را مطابق باسیاست‌های اقتصادی اصلاح کند بنابراین  تیم اقتصادی که مستقر خواهد شد و سیاست‌های کلان اقتصادی که وضع می‌شود می‌تواند بر کلیات بازار اثر بگذارد.

امیرباقری افزود: معمولاً هیجاناتی که در بازار پس از روند‌های ریزشی به وجود می‌آید دوام چندانی ندارد بنابراین پیش‌بینی می‌شود هیجان در کوتاه‌مدت فروکش کند و راه سهام و صنایع از یکدیگر جدا شود و با توجه به سیاست‌هایی که در دولت جدید اجرا می‌شود در آینده می‌توان به‌طور دقیق‌تر درباره بازار نظر داد.


  • بیشتر بخوانید:

چینش وزرای اقتصادی و تاثیر آن بورس

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
بورس با رئیسی ...
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تشریح کرد:

بورس با رئیسی ...

چینش وزرای اقتصادی و تاثیر آن بورس
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

چینش وزرای اقتصادی و تاثیر آن بورس

حرکت نمادین اقای رئیسی و سیگنالی به
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

حرکت نمادین اقای رئیسی و سیگنالی به "بورس"

ارسال نظر