بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۹
آغاز مخالفت‌ها پس از خواب خرگوشی؛

موافقان عرضه خودرو در بورس، باتری خالی کردند

موافقان عرضه خودرو در بورس، باتری خالی کردند
در حالی که ماه‌ها است مجلس در حال بررسی طرح عرضه خودرو در بورس است وزیر صمت و رئیس سازمان بورس به تازگی بانگ مخالفت با این طرح سر دادند تا مجددا همه چیز در ابهام قرار بگیرد.
کد خبر : ۲۴۲۸۹۲

ساز ناکوک مخالفان عرضه خودرو در بورس به صدا درآمد

به گزارش بورس نیوز، مدت‌ها است که از سوی مجلس طرح ساماندهی بازار خودرو دنبال می‌شود که بر اساس آن مجلس به دنبال عرضه خودرو در بورس بود طرحی که از مجلس قبل نمایندگان به دنبال تصویب آن بودند، اما با ایراد شورای نگهبان به سرانجام نرسید تا به مجلس جدید برسد و بار‌ها اظهارات مختلفی دراین‌باره از سوی نمایندگان صورت گرفت.

اسفند سال گذشته بود علی جدی (نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معدن مجلس) گفته بود؛ طرح ساماندهی بازار خودرو، حداقل به ۳ جلسه نیاز دارد و ازاین‌رو، بعد از ایام نوروز ۱۴۰۰، بررسی‌های این طرح، ادامه پیدا می‌کند.

وی گفته بود؛ کلیات عرضه خودرو در بورس نیز به تصویب کمیسیون صنایع مجلس رسیده، اما برخی جزییات آن، نیازمند بررسی بیشتر است و باوجود مخالفت برخی نمایندگان برای عرضه خودرو در بورس، اما احتمال تصویب شدن آن در صحن مجلس همچنان وجود دارد. ضمن اینکه وزارت صمت نیز تحت شرایطی، برای اجرایی شدن این موضوع، تمایل دارد.

در ادامه فروردین‌ماه بود که روح اله ایزد خواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: در کمیسیون صنایع مصوب شد در شرایطی که بازار خودرو با عدم تعادل مواجه شده و تقاضا برای انواع خودرو بیشتر از عرضه است، خودروسازان انواع خودرو‌های تعیین و قیمت‌گذاری شده از سوی شورای رقابت را از طریق بورس کالا عرضه کند.

تصویب کلیات طرح عرضه خودرو در بورس

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، افزود: در این طرح فروش خودرو‌های خریداری‌شده از بورس کالا تا مدت ۳ سال پس از زمان خرید، مشمول مالیات به میزان ۳۰ درصد قیمت خریداری‌شده، می‌شوند.

ایزد خواه بابیان اینکه ۳۰ درصد از منابع حاصل از مابه‌التفاوت قیمت پایه و فروش خودرو‌ها در بورس کالا، صرف توسعه حمل‌ونقل عمومی با اولویت خرید داخل و جایگزینی خودرو‌های فرسوده خواهد شد، گفت: ۷۰ درصد از منابع باقی‌مانده نیز به‌صورت تسهیلات قرض‌الحسنه و با یارانه تسهیلات با موعد بازپرداخت حداکثر پنج‌ساله با ترتیب اولویت در اختیار طرح‌ها و نهاد‌های دانش‌بنیان قرار می‌گیرد.

وی همچنین در خردادماه از تصویب کلیات طرح عرضه خودرو در بورس، در کمیسیون صنایع مجلس خبر داد و گفت: بعد از تصویب در کمیسیون، این طرح در صف انتظار برای بررسی نهایی در صحن علنی مجلس، قرارگرفته و حداکثر تا دو هفته آینده، تعیین تکلیف می‌شود.

به گفته عضو کمیسیون صنایع مجلس؛ بر اساس اصلاحاتی که بر روی ماده ۴ طرح ساماندهی بازار خودرو، صورت گرفته، خودروسازان مکلف شده‌اند تا در شرایطی که بازار خودرو با عدم تعادل مواجه است، انواع خودرو‌های تعیین‌شده توسط شورای رقابت را در محدوده زمانی که این شورا معین می‌کند، صرفاً از طریق بورس کالا به بازار عرضه کنند.

درحالی‌که با توجه به صحبت نمایندگان همه در انتظار تعیین تکلیف نحوه قیمت‌گذاری خودرو بودند که در اقدامی جدید اظهارنظر‌های جدیدی در مخالفت باعرضه خودرو از سوی دولتی‌ها به گوش می‌رسد.

خودرو کالای مناسبی برای ورود به بورس نیست

نخستین اظهارنظر دراین‌باره را محمدعلی دهقان دهنوی بیان کرد و گفت؛ خودرو کالای مناسبی برای ورود به بورس نیست؛ چراکه معمولاً کالایی وارد بورس می‌شود که تا دارای تنوع بالای این‌چنینی نباشد.

وی تصریح کرده بود؛ اگر ورود خودرو به بورس منجر به رفع این مفسده شود، می‌توان مکانیزم‌هایی را برای آن طراحی کرد، اما سازمان بورس به‌طورکلی با قیمت‌گذاری دستوری خودرو مخالف است.

عرضه خودرو در بورس کارشناسی شده نیست

در ادامه داستان دنباله‌دار عرضه خودرو در بورس؛ علیرضا رزم حسینی نیز بابیان اینکه عرضه خودرو در بورس کارشناسی شده نیست، بانگ مخالفت باعرضه خودرو در بورس برآورد و بیان کرد: این طرح در مجلس شورای اسلامی مطرح‌شده و در کمیسیون صنایع مجلس نیز روی جزئیات آن کار می‌شود، اما اجرای آن هنوز قطعی نیست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: با اجرای طرح عرضه خودرو در بورس کالا موافق نیستم، زیرا اجرای این طرح کار کارشناسی شده‌ای نیست.

وی گفت: وزارت صمت طرحی برای قیمت‌گذاری خودرو‌ها به مجلس ارائه داده است که کمیسیون اقتصادی مجلس هم با آن طرح موافقت کرده است بنابراین در انتظار فرصتی برای اجرای این طرح هستیم و امیدواریم با اجرای این طرح قیمت‌ها بهتر شود.

هرچند این طرح از ابتدا با مخالفت برخی از کارشناسان صنعت خودرو  روبه‌رو بود اما مشخص نیست چرا طی ماه‌های گذشته که مجلس به دنبال تصویب این طرح بود وزارت صمت و سازمان بورس سکوت اختیار کرده بودند و هیچ اظهارنظری دراین‌باره صورت نگرفت و به ناگاه وزیر صمت به فکر ارائه طرح افتاده است، اما آنچه مشخص است داستان ساماندهی بازار خودرو سر دراز دارد و به این زودی‌ها به سرانجام نخواهد رسید.


  • بیشتر بخوانید:

صنعت خودرو قربانی قیمت‌گذاری دستوری است/ فرصت‌ها در حال از دست رفتن است

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ورود غول ها به رینگ، ممنوع!
ساعت پنج و نیم عصر؛

ورود غول ها به رینگ، ممنوع!

دست و پا زدن «خساپا» در زیان‌های تلفیقی
کاهش ۳۲ ارزش درصدی هر سهم غول دیروز خودروسازی کشور؛

دست و پا زدن «خساپا» در زیان‌های تلفیقی

منتظر معجزه در صنعت خودرو نباشید!
کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

منتظر معجزه در صنعت خودرو نباشید!

پاشنه آشیل صنعت خودرو
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

پاشنه آشیل صنعت خودرو

ارسال نظر