بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
مدیر معاملات کارگزاری فارابی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

کریپتو "نه"، نقدینگی در بانک‌ها و اوراق پارک است

کریپتو
نقدینگی جذب‌شده در بازار کریپتوکارنسی‌ها، آن‌قدر نبوده که رکود بازارهای داخلی را به آن گره بزنیم اما؛ نقدینگی در بانک‌ها یا اوراق پارک شده و به نظر می‌رسد بسیاری از سرمایه‌گذاران بزرگ، فعلاً به بازار بدون ریسک سپرده بانکی و اوراق کوچ کرده‌اند تا از ریسک‌های بازارهای دیگر در امان بمانند.
کد خبر : ۲۴۳۱۲۵

کریپتو

به گزارش بورس نیوز، بازارسرمایه روزهای پایانی هفته، معاملات سبزتری داشت و بعد از هفته‌ها در جا زدن، بالاخره مقاومت ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی شکست‌ و این اتفاق خوش‌بینی‌هایی به تداوم رشد بورس ایجاد کرده است.

البته بسیاری از فعالان این بازار هم هنوز نگران افت بیشتر بازار تحت تأثیر کاهش احتمالی نرخ ارز هستند.

فرزاد میدانی مدیر معاملات کارگزاری فارابی در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: اگر انتظار سرمایه‌گذاران، تکرار رشدی است که بازارسرمایه در سال ۱۳۹۹ تجربه کرد، بعید می‌دانم که چنین رشدی دوباره تکرار شود و رشد شاخص بورس در سال گذشته ناشی از انتظارات شدید تورمی در سال قبل بود و در حال حاضر انتظار چنین تورمی وجود ندارد.

وی ادامه داد: درنهایت معتقدم بازارسرمایه به ارزندگی بازمی‌گردد اما؛ رشد شارپ نخواهیم داشت و به نظر می‌رسد نه دولت فعلی تمایلی به تحویل بازار سرمایه به دولت بعد با شاخص بالا دارد و نه دولت بعدی، این بازار را با شاخص بالا تحویل می‌گیرد که برای کنترل آن با مشکلی مواجه شود.

این کارشناس بازارسرمایه افزود: اما متعادل شدن و افزایش قدرت نقدشوندگی در بازار، رویداد مثبتی برای این بازار محسوب می‌گردد. به‌هرحال بعضی سهم‌های بازار ارزنده بوده و با توجه به نظر مثبت بازارسرمایه روی این سهم‌ها، می‌توان روزهای بهتری در بازار سرمایه شاهد بود.

میدانی با اشاره به اینکه دامنه‌نوسان از مهم‌ترین عوامل ریزش‌ها بود، تصریح کرد: بخشی از منفی‌های ۳ ماهه اول سال، اجرای دامنه نوسان نامتقارن بود که سهم‌های کوچک‌تر بازار را که بعضاً دچار حباب قیمتی هم بودند، درگیر صف‌های فروش کرده بود و این صف فروش به بسیاری از سهم‌های بزرگ و ارزنده بازار هم تسری پیداکرده بود. البته سهم‌های بزرگ و ارزنده بازار ازجمله برخی نمادهای پتروشیمی و فلزی، اصلاح قیمت چندانی نداشته و سهامداران خود را متضرر نکرده‌اند. برخی گروه‌ها ازجمله خودرویی‌ها نیز در چند روز اخیر معاملات بهتری داشته و بهبود وضعیت نمادهای خودرویی بر سایر نمادهای بازار هم اثرگذار خواهد بود. ولو اینکه روز چهارشنبه، با حرکت نمادهای خودرویی، نمادهای بزرگ گروه سرمایه‌گذاری هم اوضاع بهتری داشته و به قیمت‌های اسفندماه خود نزدیک شده‌اند. احتمالاً بازار سرمایه در ماه‌های آینده شرایطی مشابه سال ۹۶ و ۹۷ خواهد داشت و رشد عجیب و غیرمنطقی در بازار نخواهیم داشت.

میدانی در پاسخ به عده‌ای که معتقدند "با رکود بازارهای داخلی و ریزش بازار بیت کوین، نقدینگی راهی به‌جز ورود به بازار سرمایه ندارد"، گفت: چنین تحلیلی، منطقی نیست. نقدینگی جذب‌شده در بازار کریپتوکارنسی ها، آن‌قدر نبوده که رکود بازارهای داخلی را به آن گره بزنیم. نقدینگی در بانک‌ها یا اوراق پارک شده و به نظر می‌رسد بسیاری از سرمایه‌گذاران بزرگ، فعلاً به بازار بدون ریسک سپرده بانکی و اوراق کوچ کرده‌اند تا از ریسک‌های بازارهای دیگر در امان بمانند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به برنامه دولت برای انتشار اوراق و تأمین مالی از محل فروش اوراق اظهار کرد: قطعاً یکی از محل‌های تأمین مالی دولت برای جبران کسری بودجه، بازار سرمایه خواهد بود. کما اینکه در این چند ماه هم دولت اقدام به فروش اوراق کرده است. اما باید دید دولت آینده چه رویکردی در این مورد خواهد داشت. اما حتماً بخشی از کسری بودجه دولت، که حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود، از محل انتشار اوراق تأمین خواهد شد. البته بخشی از این اوراق هم باهدف تأمین مالی برای تسویه اوراق سررسید شده سنوات قبل منتشر می‌گردد. در اسفندماه حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر شد که حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان آن بابت تسویه اوراق سررسید شده قبلی بود. با توجه به شرایط بازارهای مالی، اگر نرخ اوراق جذاب باشد، احتمالاً مشکلی درفروش اوراق دولتی وجود نخواهد داشت و در این صورت، بازار سرمایه تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.


  • بیشتر بخوانید:

مقاومت بعدی شاخص کل کجاست

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
تزریق نقدینگی مضر به «بورس»، ممنوع!
کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تزریق نقدینگی مضر به «بورس»، ممنوع!

فاصله زیاد «بورس» با بازاری پویا و کارا
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری مدبران اقتصاد مدعی شد؛

فاصله زیاد «بورس» با بازاری پویا و کارا

به وقت جذابیت ریالی‌ها
مدیر سبد شرکت تحلیلگر امید در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

به وقت جذابیت ریالی‌ها

حرکت نمادین اقای رئیسی و سیگنالی به
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

حرکت نمادین اقای رئیسی و سیگنالی به "بورس"

ارسال نظر