بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

باد موافق در زمین بورسی‌ها

باد موافق در زمین بورسی‌ها
افزایش نرخ ارز موجب شد سرمایه گذاران بپذیرند که دلار به‌ کمتر از ۲۰ هزار تومان نخواهد رسید و با دلار ۲۰ هزار تومانی، نسبت P بر E فوروارد بازار سرمایه حدود ۵ تا ۶ خواهد بود که عدد منطقی است.
کد خبر : ۲۴۳۵۰۸

باد موافق در زمین بورسی ها

به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه چند روزی است که در مدار صعود قرارگرفته است.

محمد ناطقی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: بعد از رشد شدید "بورس" در سال گذشته، این بازار مدتی هم به کمتر از ارزش ذاتی خود رسید و از منظر تحلیلی حتی با دلار ۲۱هزارتومانی، بازارسرمایه در محدوده یک میلیون و ۱۰۰ الی یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی، کمتر از ارزش ذاتی معامله می‌شد و طبیعی بود که با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و ثبات نسبی در اوضاع سیاسی و وعده حمایت از بازار سرمایه توسط آقای رئیسی، این‌ بازار شیب رشدی به خود گرفت. در این شرایط، رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی بازار سرمایه کاملاً منطقی بود اما؛ رشد بورس با افزایش نرخ ارز هم، هم‌زمان شد.

وی افزود: به نظر می‌رسد افزایش نرخ ارز موقتی خواهد بود و بعید است که در میان‌مدت، دلار محدوده بالای ۳۰ هزار تومان را لمس کند بنابراین لمس سقف قبلی شاخص کل بورس (کانال ۲میلیون واحد) نیز فعلاً امکان‌پذیر نخواهد بود اما؛ به‌هرحال افزایش نرخ ارز موجب شد سرمایه‌گذاران بپذیرند که دلار به‌ کمتر از ۲۰ هزار تومان نخواهد رسید و با دلار ۲۰ هزارتومانی، نسبت P بر E فوروارد بازار سرمایه حدود ۵ تا ۶ خواهد بود که عدد منطقی است.

ناطقی با اشاره به اثرگذار بودن نرخ بهره بانکی بر روند بازار سرمایه، اظهار کرد: نکته دیگر آنکه نرخ بهره بانکی و نرخ اوراق با درآمد ثابت، کاهش‌یافته و این کاهش نرخ هم در رشد بازار سهام مؤثر بوده است.

وی در رابطه با محدوده منطقی رشد بازار سرمایه گفت: قیمت‌های جهانی مطلوب است و ثبات قیمت‌های جهانی، سودآوری شرکت‌ها را افزایش خواهد داد. با این قیمت‌های جهانی و دلار ۲۳ هزارتومانی، شاخص کل در کانال ۱میلیون و ۴۰۰ الی ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد منطقی خواهد بود. البته طبیعی است که شاخص کل با ۱۰ تا ۱۵ درصد نوسان نسبت به محدوده منطقی، در نوسان باشد. شاخص کل پتانسیل رشد تا این محدوده را ظرف بک دوره ۳ ماهه خواهد داشت؛ ولی برای رشد بیشتر، نیاز به محرک‌های بیشتری هست.

این کارشناس بازار سرمایه در مورد وضعیت تحریم‌ها و تأثیر توافق احتمالی بر روند بازار سرمایه عنوان کرد: اگر توافقی هم حاصل نشود، فروش نفت ۷۰ دلاری در شرایط تحریم به‌مراتب امکان‌پذیرتر از فروش نفت ۲۰ دلاری خواهد بود. بنابراین حتی با فرض تداوم تحریم‌ها، ایران با ارائه تخفیفاتی، امکان فروش نفت را خواهد داشت و اتفاق وحشتناکی در انتظار درآمدهای ارزی نیست. ضمن اینکه وضعیت صادرات غیرنفتی نیز در فصل بهار مطلوب بود. علت عدم کاهش نرخ ارز این است که هم نقدینگی رشد شدیدی داشته و هم دلار در محدوده غیرمنطقی قرار ندارد. ازاین‌رو، با فرض تداوم تحریم‌ها، انتظار بحران در اقتصاد ایران نمی‌رود و شرایط سال گذشته تکرار نمی‌شود و نهایتاً دلار به حدود ۳۵ هزار تومان خواهد رسید. نکته مهم دیگری که نباید از آن غافل شد این است که نفت ۷۰ دلاری، به معنای رشد درآمدهای کشورهای منطقه نیز هست و این اتفاق، چشم‌انداز صادرات غیرنفتی ایران را هم مثبت می‌کند.

وی اضافه کرد: روی کار آمدن دولت آقای رئیسی نیز با توجه به هماهنگی دولت ایشان با برخی نهادهای حاکمیتی، شوک مثبتی برای اقتصاد کشور خواهد بود. ضمن اینکه ایشان برنامه‌هایی هم برای آزادسازی قیمت خودرو و... دارند و با آزادسازی قیمت‌ها در بعضی صنایع، خوش‌بینی‌هایی هم به رشد این صنایع وجود دارد. آزادسازی قیمت‌ها در بدترین حالت ممکن، بازهم برای مردم بهتر از قیمت‌گذاری دستوری خواهد بود. قیمت‌گذاری‌های دستوری موجب کنترل قیمت‌ها در بازار نشده و فقط منافعی برای عده‌ای واسطه به همراه داشته است. با آزادسازی قیمت‌ها، سود به جیب سهامداران خواهد رفت. ضمن اینکه با آزادسازی قیمت‌ها و افزایش درآمد شرکت‌ها، تولید بهبود خواهد یافت و شاید فرصتی برای رشد تولید باشد‌.

ناطقی در خصوص سهم‌هایی که قفل در صف فروش هستند، گفت: این سهم‌ها در مقطعی پروژه شده و رشد غیرمنطقی داشتند. این سهم‌ها محکوم‌به ریزش هستند و سهامداران نیز باید بیاموزند با هر سیگنالی اقدام به خرید نکنند‌. هرچند موافق این هستم که در مواقعی، دولت از بازار سرمایه حمایت کند، اما گاهی هم باید اجازه داد سهامداران تنبیه شوند تا پول خود را هرجایی، سرمایه‌گذاری نکنند‌.

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه در توصیه به سرمایه‌گذاران گفت: بازار سرمایه، جذاب‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری بلندمدت است و سرمایه‌گذاران می‌توانند تا ۵۰ درصد سرمایه‌های خود را در این بازار سرمایه‌گذاری کنند. اما این بازار، محلی برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت است و بهتر است سرمایه‌گذاران هرماه، در این بازار سرمایه‌گذاری کنند‌. در این شرایط صنایع کامودیتی محور برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر هستند. آزادسازی احتمالی قیمت‌ها، شاید صنعت خودرو را هم جذاب کند.


  • بیشتر بخوانید: 

افزایش جسارت سرمایه گذاران در خرید

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
مزیت اضافه شدن نسبت P/S به TSETMC
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

مزیت اضافه شدن نسبت P/S به TSETMC

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

بی‌توجهی بورس به نتیجه برجام

جراحی سهم‌های قفل صف‌فروش!
سهامداران نگران و 150 قفل بدون کلید؛

جراحی سهم‌های قفل صف‌فروش!

بورس عزم عرش دارد، چه با توافق چه بی‌توافق ...
چه سودی، در دل بازار ۶۲۰۰ میلیارد تومانی خوابیده است؛

بورس عزم عرش دارد، چه با توافق چه بی‌توافق ...

ارسال نظر
نظرات بینندگان
لل
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۹
ناطق حرف مفت نزن زحمت 25سالم روبروی دزدیدبردبعدش توضرضرمفت میگی سهامداران باید تنبیه بشن گوساله