بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲
مدیرعامل کارگزاری صبا تأمین مطرح کرد؛

۴ مزیت گواهی سپرده کالایی

مدیرعامل کارگزاری صباتامین گفت: سهولت روند معاملات، کشف قیمت‌های مستمر و روزانه، روند عادلانه کشف قیمت‌ها و پوشش ریسک‌های معاملاتی از جمله مزایای معاملات گواهی سپرده کالایی در بورس کالاست.
کد خبر : ۲۴۳۶۸۲

خواندن ۲ دقیقه

۴ مزیت گواهی سپرده کالایی

به گزارش بورس نیوز، وحید حسن‌پور دبیر، مدیرعامل کارگزاری صباتامین با بیان اینکه فلسفه گواهی سپرده کالایی، خدمات جدیدی را به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان کالا‌ها ارائه می‌دهد، اظهار کرد: سهولت روند معاملات، کشف قیمت‌های مستمر و روزانه، روند عادلانه کشف قیمت‌ها و پوشش ریسک‌های معاملاتی از جمله مزایای معاملات گواهی سپرده کالایی در بورس کالاست.

وی افزود: مصرف‌کنندگان می‌توانند در کنار خرید فیزیکی کالا، با خرید این اوراق، نوعی سرمایه‌گذاری انجام دهند و از جنبه‌های قیمتی، شرایط نگهداری و مدیریت زمان مصرف کالا، از مزیت پوشش ریسک برخوردار شوند.

مدیرعامل کارگزاری صباتامین ادامه داد: این ابزار در بخش‌های مختلف می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و فقط منحصر به بازار محصولات کشاورزی و یا سکه نیست که بورس کالا نیز با توجه به رفع ابهام مالیاتی این معاملات بر ورود دارایی‌هایی از حوزه فولاد، معدن، پتروشیمی و فرآروده‌های نفتی در حال اقدام است.

مدیرعامل کارگزاری صبا تأمین با اشاره به اینکه یکی از بازار‌هایی که قابلیت استفاده از گواهی سپرده را دارد، بازار فلزات است، تأکید کرد: در صورت ورود فلزات به این ابزار معاملاتی، بازار نقد و روزانه قوی با حضور متقاضیان متنوع و پرتعداد شکل می‌گیرد و قیمت فلزات نیز واقعی‌تر از همیشه کشف می‌شود که می‌توان گفت جای خالی فلزات در این بازار احساس می‌شود.

حسن پور با یادآوری اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی فعالان بازار، پرداخت هزینه‌های جانبی یک معامله بوده، ادامه داد: پرداخت مالیات از هزینه‌هایی است که فعالان اقتصادی با آن دچار چالش هستند بر این اساس، یکی از مزایای مهم گواهی سپرده کالایی، معافیت از پرداخت مالیات است. زیرا هرگونه معامله این اوراق تا پیش از تحویل کالا به مشتری، از پرداخت مالیات معاف است و به‌این‌ترتیب، معامله‌کنندگان ناگزیر به پرداخت هزینه‌ای اضافه بر قیمت کالا نخواهند شد.

حسن‌پور دبیر گفت: این مشوق می‌تواند عاملی برای جذب شدن و به‌نوعی، جبران ترس از شفاف‌سازی معاملات باشد. در توضیح ترس از شفاف‌سازی باید تأکید کرد که فعالان اقتصادی حتی اگر تخلفی در معاملات خود نداشته باشند، اما از شفاف شدن کامل عملکردشان واهمه دارند و این ترس به‌صورت سنتی در میان فعالان وجود دارد؛ بنابراین در جبران تحمل این ترس، معافیت مالیاتی یک امتیاز جبرانی برای فعالان بازار خواهد بود.


  • بیشتر بخوانید:

با افزایش سرمایه ١٠٠درصدی بورس کالا موافقت شد

اشتراک گذاری :
ارسال نظر