بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
عضو هیات مدیره و دبیر سندیکای آلومینیوم ایران گفت: احتمالا قیمت آلومینیوم در همین محدوده تثبیت شده و بر اساس رویدادها و اتفاقات بین المللی، آلومینیوم در بازه قیمتی ۲۴۰۰ الی ۲۷۰۰ دلار در نوسان باشد.
کد خبر : ۲۴۳۶۸۸

دلیل جهش قیمت آلومینیوم در بازارهای جهانی چیست

به گزارش بورس نیوز، قیمت آلومینیوم در بازارهای جهانی شیب صعودی دارد و هر تن آلومینیوم به ۲۵۶۳ دلار رسیده است!

آریا صادق نیت عضو هیات مدیره و دبیر سندیکای آلومینیوم ایران در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: به نظر می‌رسد انتظار رشدی که قبلاً برای آلومینیوم در بازارهای جهانی وجود داشت، کاهش‌یافته است.

وی ادامه داد: به‌هرحال با توجه به روابط تجاری آمریکا و چین، پیش‌بینی می‌شد تقاضای آلومینیوم تقویت‌شده و به دنبال خود قیمت‌ها را افزایش دهد که این اتفاق هم رخ داد و آلومینیم وارد کانال ۲۵۰۰ دلاری شد و احتمالاً قیمت آلومینیوم در همین محدوده تثبیت‌شده و بر اساس رویدادها و اتفاقات بین‌المللی، آلومینیوم در بازه قیمتی ۲۴۰۰ الی ۲۷۰۰ دلار در نوسان باشد.

وی افزود: البته قیمت آلومینیوم در بازار داخلی علاوه بر قیمت‌های جهانی، به نرخ ارز و وضعیت تحریم‌ها نیز بستگی خواهد داشت؛ قیمت آلومینیوم در بازار داخلی، حدود ۵ درصد بالاتر از قیمت‌های صادراتی است ولی با توجه به ورود شرکت آلومینیوم جنوب به مدار تولید، احتمالاً عرضه آلومینیوم در بازار داخل از تقاضا پیشی گرفته و قیمت‌ها متعادل خواهد شد. در چنین شرایطی، در صورت مدیریت مواد اولیه، در قیمت‌های بازار داخلی، ثبات خواهیم داشت.

صادق‌نیت در پیش‌بینی سودآوری امسال شرکت‌های بزرگ این صنعت (که برخی از آنان مثل "فایرا" و "فنوال" و... در بازار سرمایه حضور دارند) اظهار کرد: به نظر می‌رسد در بازار داخلی، امسال عرضه و تقاضا، تعادل داشته باشد و افزایش قیمت ناشی از فشار تقاضا نخواهیم داشت.

وی اضافه کرد: در نظر داشته باشید که همان‌طور که افزایش قیمت‌های جهانی، نرخ فروش محصول این شرکت‌ها را افزایش می‌دهد؛ نرخ مواداولیه را هم افزایش خواهد داد و از سوی دیگر، صادرات صنعت آلومینیوم به‌نوعی صادرات سوبسید برق بود و با مشکلاتی که اخیرا در حوزه برق داشته‌ایم، با کاهش سوبسید برق صنایع، هزینه برق این صنعت افزایش داشته است. بنابراین باید گفت پیش‌بینی می‌شود افزایش هزینه‌های تولید، افزایش نرخ فروش محصول را خنثی کند و درنهایت، انتظار رشد چندانی در سودآوری شرکت‌های این صنعت نمی‌رود.

این فعال صنعت آلومینیوم در خاتمه در مورد پیش‌بینی حجم تولید صنعت آلومینیوم در سال جاری گفت: تمامی شرکت‌های صنعت آلومینیوم ازجمله شرکت آلومینیوم المهدی، طرح‌های افزایش ظرفیت تولید در دست انجام داشتند؛ اما مشکل کمبود برق و دستور کاهش مصرف برق به صنایع، سد راه افزایش ظرفیت تولید صنایع شد و شرکت‌ها از عملیاتی کردن طرح‌های توسعه‌ای، منع شدند. اجرای طرح‌های توسعه‌ای و افزایش ظرفیت در این صنعت درگرو رفع مشکل کمبود برق خواهد بود که آن‌هم در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست و باید حداقل تا فصل پاییز و اتمام فصل پیک مصرف برق، صبر کرد.


  • بیشتر بخوانید:

آیا آب‌ترس "صاحبان‌سرمایه" ریخت!

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
آیا آب‌ترس
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح شد؛

آیا آب‌ترس "صاحبان‌سرمایه" ریخت!

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

بورس در برزخ صعود و نزول

آیا ابهام
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید شد:

آیا ابهام "دلار" مجال رشد «بورس» را می‌دهد

باد موافق در زمین بورسی‌ها
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

باد موافق در زمین بورسی‌ها

ارسال نظر