بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۶
معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا گفت:

راه اندازی قرارداد آتی صندوق طلا یک اتفاق مثبت

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا گفت: با توجه به این که طلا به عنوان یک کالای استراتژیک در معاملات مشتقه همواره مورد تقاضای بازار بود، راه اندازی قرارداد آتی صندوق طلا اتفاق مثبتی در رشد ابزار‌های بازار کالایی قلمداد می‌شود.
کد خبر : ۲۴۳۶۹۷

خواندن ۲ دقیقه

 صندوق طلا+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، علیرضا ناصرپور، معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا در بررسی قرارداد‌های آتی واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق طلا اظهار کرد: با توجه به این که طلا به عنوان یک کالای استراتژیک در معاملات مشتقه همواره مورد تقاضای بازار بود، راه اندازی قرارداد آتی صندوق طلا اتفاق مثبتی در رشد ابزار‌های بازار کالایی قلمداد می‌شود.

ناصرپور افزود: با توجه به این که ۹۵ درصد از دارایی‌های قرارداد آتی صندوق طلا بر روی طلا سرمایه‌گذاری شده؛ عملا بازدهی آن نیز تقریبا با بازدهی نوسانات و بازدهی معاملات طلا در بازار آزاد مشابه است و صندوق آتی طلا از این جهت می‌تواند تقریبا به شبیه سازی نوسانات معاملات طلا بپردازد.

وی تصریح کرد: بنابراین به نظر می‌رسد راه اندازی این صندوق کمک زیادی به وضعیت بازار داشته باشد و می‌تواند بخشی از نیاز افرادی که در حوزه طلا می‌خواهند سرمایه گذاری کنند را پوشش دهد. امیدوارم با توجه به ویژگی‌ها و مزایایی که این صندوق دارد، حجم معاملات آن نیز توسعه پیدا کند؛ هرچند که به نظر هم می‌رسد این اتفاق به زودی عملی خواهد شد.

ناصرپور در مقایسه قرارداد آتی صندوق طلا با معاملات آتی سکه ادامه داد: فرق ابزار جدید این است که معاملات آن روی واحد‌های صندوق انجام می‌شود. معاملات قرارداد آتی صندوق طلا نسبت به معاملات سکه طلا از تنوع مناسبی برخوردار بوده و نوسانات برروی پرتفویی از دارایی‌های مبتنی بر طلا که البته ان هم عمدتا مبتنی بر گواهی سپرده است، انجام می‌شود.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا افزود: قرارداد آتی صندوق طلا از این جهت که روی ابزار مشتقه تعریف شده است، فرآیند تحویل آن به نسبت فرآیند تحویل قرارداد‌های آتی سکه طلا ساده‌تر است که این موضوع مزیت مهمی به شما می‌رود.

وی با اشاره به اهرمی بودن معاملات قرارداد‌های آتی واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق طلا بیان کرد: براین اساس، حجم قابل توجهی از معاملاتی که اکنون در حوزه طلا و خارج از بازارسرمایه انجام می‌شود به سمت استفاده از این ابزار جدید جذب خواهد شد. همچنین افرادی که به دنبال انجام معاملات اهرمی در بازار‌های موازی هستند نیز می‌توانند به سمت بازارسرمایه حرکت کنند؛ این موضوع کمک می‌کند تا بخشی از وجوهی که شاید از بازار سرمایه خارج شده است مجددا به بازار برگرداند و امکان معاملات را برای آن‌ها فراهم شود.


  • بیشتر بخوانید:

هفته آینده؛ زمان افتتاح قراردادهای آتی واحدهای صندوق طلا

اشتراک گذاری :
ارسال نظر