بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
صدای شکستن «شیشه مقاومت» صعود
اهالی قدیمی و درس‌خوانده بازار، کتاب فنی خود را باز کرده و به ابر ایچی‌موکو پناه آورده‌اند که اگر از این ابر عبور کنیم، خورشید و آفتاب در پس این ابر قرار دارد و تغییر فاز بازار از نزول به صعود را شاهد خواهیم بود.
کد خبر : ۲۴۳۷۲۱


صدای ترک شکستن شیشه مقاومت صعودی

به گزارش بورس‌نیوز، "کندل" روز یکشنبه شاید بسیاری از سهامداران را سردرگم کرد اما؛ معاملات بورس تهران همان‌طور که در پیش‌گشایش روز گذشته نیز عنوان شد، اگر مُهر اصلاح و تثبیت به آن زده شود، بدون شک حتی شاهد حرکت نماد‌های کوچک بازار نیز خواهیم بود دلیل اثباتی آن نیز کاسته شدن هرروزه از صف فروش سهم‌های کوچک بازار بود.

روندی که برای روز دوشنبه ذکر شد، کاملاً به وقوع پیوست و در حالی شاخص‌کل بازارسرمایه رنگ سبز را به خود گرفت که نقدینگی سهم‌های بزرگ را درود گفت و سوار تاکسی‌های "حوض‌های کوچک" بورس شد تا کلیدی برای قفل سهم‌هایی باشد که طی ماه‌ها در سرگردانی به سر می‌بردند.

با رشدی که امروز شاخص‌کل توانست از خود برجای بگذارد و ترس از ارتفاع را رها کند، به نظر می‌رسد که سهامداران کمی به آینده امیدوار شده‌اند، زیرا با توجه به آنکه اخبار بنیادی از دل گزارش‌های بازار آب‌رفته اما؛ سهم‌های بازار توانسته‌اند که خودشان اعتمادسازی کنند و دل سهامداران را به دست آورند.

دلاری‌ها، استراحت را بهانه کردند

قطعی برق دستگاه‌های پوز عرضه‌کنندگان اهالی میدان فردوسی و اهالی سبزه‌میدان باعث شد تا دلار به محدوده زیر ۲۵ هزارتومان بازگردد و برای عرضه‌های پرحجم تقاضایی نبود تا فروشندگان دستی دریفت را بکشند و بخواهند سربه زیرتر گام بردارند.

وقتی چشم اهالی این بازار گره‌خورده به کانال‌های خبری مخصوص از وین بود، بار دیگر خبری از تمدید مذاکرات آمد و سفته‌بازان ارزی نفسی کشیدند که بله، می‌شود بار دیگر رنج کشید و فتیله را کمی پایین کشیدند!

دلار در روز گذشته حتی تا مرز ۲۴ هزار و ۷۸۰ تومان رسید اما؛ معمولاً در نرخ ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان در بین معامله گران دست‌به‌دست شد.

البته باید به این نکته نیز اشاره داشت که شاخص دلار آمریکا نیز دستخوش نزول بود و ۰.۰۵ درصد کاهش را به جان خرید.

"شیخ‌نشین‌ها" فهمیدند، گاو شیرده نباشند

طلای سیاه در معاملات روز گذشته مرز ۷۵ دلاری را بالاخره پس از چند سال رد کرد و خاطرات روز‌های دور را تداعی کرد؛ بااینکه نشست اوپک به تنفس خورده اما؛ شنیده‌ها از کشور‌های شیخ‌نشین خلیج‌فارس این‌گونه خبر می‌دهند که اماراتی‌ها کاهش عرضه را قبول کردند تا نرخ‌ها بیش از این به نفع غرب تمام نشود. البته این افراد تأکیددارند که با رفتن ترامپ، تکیه‌گاه خود را ازدست‌داده‌اند تا مشخص شدن سیاست‌های واقعی بایدن، نمی‌خواهند دوباره باج دهند و گاو شیردهی باشند که بر هر کیلو شیر، یک من خامه بدهند.

رمزارز‌ها و سهامداران تخم‌مرغ به دست

برپایه این گزارش، رمزارز‌ها در حالی هنوز ریسه‌های جشن ورود سفته‌بازان بزرگ را هنوز باز نکرده بودند که ارز‌های دیجیتالی، ریخت؛ رمزارز‌ها در معاملات دیروز خود سکته زد و ریخت تا بازار قرمز پوش را علیرغم خوش‌بینی‌ها به رشد بازار به‌گونه‌ای به نمایش بگذارد که تا به همگان بفهماند که هنوز تا کارشناس شدن بازار‌های مالی، فاصله دارند؛ بیت کوین با افت ۵ درصدی به ۳۳ هزار دلار رسید.

"طلا" و دست برتر در مقابل دلار

با عقب‌نشینی که دلار در بازار معاملات تهران داشت، سکه نیز تن به این روند داد و کمی بازگشت به عقب را چاشنی معاملات خود کرد، سکه به نرخ ۱۰ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان نیز رسیده است؛ ولی با نگاهی به انس جهانی طلا در مقابل شاخص جهانی دلار نیز دست برتر طلا را مشاهده می‌کنیم.

از شرق تا غرب

در زیر تابلوی بورس ژاپنی‌ها اوضاع خوب نیست و معاملات این کشور شرق‌دور به پایین‌ترین سطح ۱۰ روزه خود رسیده است؛ البته آقای همتی ژاپنی‌ها نیز اوضاع را سخت بیان کرده و گویا نرخ سود بین‌بانکی آن‌ها نیز یک‌شبه افسار پاره کرده است!

شانگ‌های چین و معاملات آن معمولاً عکس ژاپنی‌ها بوده و توانسته با رشد حدود ۱۶ واحدی تنه‌ای به رقیب خود بزند؛ البته نباید از حرکت آقای همتی چینی‌ها نیز گذشت که قراراست برای تولیدی‌ها و حمایت از آن‌ها، وام کم‌بهره را اختصاص داده است.

 

بازار امروز نوبت کیست

سهامداران عزیز، با تحلیل روند معاملاتی سه روز گذشته در این برزخ مانده‌اند که بالاخره روند فعلی بازار یک اصلاح در روند صعودی بوده یا فرصت‌سازی خروج، برای روند نزولی و پیاده‌شدن سهامداران قدیمی و گرگ بازار از سهم‌ها؟

اهالی قدیمی و درس‌خوانده بازار، کتاب فنی خود را باز کرده و به ابر ایچی‌موکو پناه آورده‌اند که اگر از این ابر عبور کنیم، خورشید و آفتاب در پس این ابر قرار دارد و تغییر فاز بازار از نزول به صعود را شاهد خواهیم بود.

البته اگر حمایت‌ها از بازارسرمایه ادامه نداشته باشد، هیچ کندل مثبتی به نفع بازار ساخته نخواهد شد.

ولی اگر سهامداران عزیز، به شاخص و خط روند‌های که کشیده‌اند نگاهی بی‌اندازند خواهند دید که مقاومت قبلی که برای شاخص کل ترسیم‌شده بود شکسته نشد و بازار نزولی شد اما؛ خبر‌های مثبتی که روانه زیر تابلوی بورس شد نظیر تجدید ارزیابی شستا، نرخ کامودیتی‌ها، رشد قیمت سنگ‌آهن و حتی نرخ‌های جهانی نفت و طلا و ... می‌تواند مهم‌ترین محرک این روز‌های شاخص کل باشد تا مقاومت فعلی را بشکند.

در همین حین، سهامداران نباید این نکته را فراموش کنند که همیشه باید در چهارشنبه‌ها پادزهری برای عرضه‌های بی‌قرار حقوقی‌ها و سفته‌بازان داشته باشند تا هفته جاری، تلخ تمام نشود.

از سوی دیگر، سهامداران سبد پرتفوی خود را خالی از سهم‌هایی که P\E مناسبی دارند و چشم‌انداز سود آن‌ها در مجامع صعودی است، نگذارند؛ زمانی که چنین سهم‌هایی به زیر چتر مجمع می‌روند، DPS آن‌ها حذف‌شده، ولی به‌سرعت گپ قیمتی ناشی از این موضوع جبران می‌شود بنابراین ذره‌بین خود را برای جست‌وجوی این سهم‌ها، به کار بگیرید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر